Renault Scenic: Hellup! Scenic op G3 zekering klapt er steeds uit

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6E

Ik hoop dat iemand hier iets op weet:
Vanochtend reed ik, na 44 km snelweg, op een provinciale weg. Op gas. Plotseling motor uit, airbaglampje ging zwak branden en ik kon naar de kant van de weg. Ik heb een wisselschakelaar lpg-benzine waarvan het ledje ook niks meer deed. Onderzoek onder de motorkap leerde het volgende:

Het systeem (G3) is van Vialle. De verdamper zit linksonder voor het voorwiel. Links zit bovenin de motor een zekeringblok waarin 1 zekering van 30 ampere en 2 van 7.5 ampere. Eén van de twee 7.5 ampere was doorgeslagen. Ik heb deze vernieuwd en de motor startte weer. Ook het ledje in de keuzeschakelaar lpg-benzine brandde weer. Na even gelopen te hebben sloeg de zekering door, ongeveer 10 seconden. Zo gebeurde nog een keer. Hierna op benzine gezet voor het starten en de auto doet het goed, zekering slaat NIET door.

Kan iemand mij vertellen, weet iemand welke funktie de twee 7.5 ampere zekeringen hebben? Is dit gewoon een geval van sluiting in een van de stekkers op de verdamper wellicht? Ik heb een handje zekeringen en gok de weg naar huis straks.. Maar het voelt niet lekker!


Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor jullie meedenkerij!

Marcel

vegadesigns

Geplaatst door vegadesigns (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

vegadesigns (0), 16 jaar geleden

Niemand een idee?? Was vroeger toch wel anders ;)

Het lijkt de zekering te zijn die naar het relais gaat die de brandstoftoevoer uitschakelt (F4-F6). Overigens, net nog geprobeerd op gas maar hij loopt helemaal niet meer dan. Zekering blijft wel heel.
Op benzine loopt ie goed. Ben een grijs/bruine 'loze' draad tegengekomen links van het inlaatspruitstuk, zat nergens aan vast.. Iemand enig idee? LPG Verdamper is een F-type, zegt iemand dat iets? Zat weinig prut in. Of heeft iemand een rough schema van het Vialle systeem G3?

Hans4040 (310) PRO, 16 jaar geleden

Op de site van Prins vind je schema`s:
http://www.prins-lpg.com/en/index.html

vegadesigns (0), 16 jaar geleden

Thanks Hans.

UPDATE: De auto is voorzien van een Vialle LPG G3 installatie, normale verstuiving via de luchtinlaat en verdamper van het type F-3. Ringtank van Icom type 94. De auto liep op LPG, onderweg zekering kapot (F6, 7.5 amp). Deze vervangen, starten, meteen weer kapot. Op benzine blijft de auto lopen en ben dan ook thuis gekomen. NU is echter het geval dat de motor op benzine tussen de 2000 en 3200 toeren geen vermogen geeft, stottert, hapert of zelfs volledig smoort. Het gas loslaten en klein beetje bijgeven is het enige wat dan nog effekt heeft. Doet ie niet altijd. Geen normale lucht uit de uitlaat, bij koude motor. Bij warm 'normaal'. De auto loopt onregelmatig stationair, ploft af en toe. stilstaan en gas geven gaat goed. Geen smoren of iets dergelijks, ook geen ploffen. Heeft iemand please een idee?? Sonde? Sensor? Heeft de pomp in mn LPG tank de geest gegeven? Of zie ik iets helemaal verkeerd..


Hartelijk bedankt voor jullie input!!!

primera p11 (0), 16 jaar geleden

De pomp moet je horen als je de motor op kontakt zet, dan loopt tie even verhoogd om druk op te bouwen.
Hoor je de pomp niet dan is tie waarschijlijk overleden.
Dat slechte lopen op benzine kan komen door vervuilde injectoren, immers het benzine systeem vervuild door het op gas rijden.
25 liter benzine tanken en 2 flesjes wynns injectorreiniger erin en leegrijden op benzine.
Er kan ook een penbobine kapot zijn, maar dan loopt tie op lpg ook beroerd.

vegadesigns (0), 16 jaar geleden

Ok, thanks primera, ik ga zo even luisteren. Als het de pomp niet is zou ik het niet weten. Auto start bij keuze op lpg, schakelt meteen over naar lpg en dan slaat ie af. niks dus.

Was bij de autoshop voor Wynn's maar zij adviseerden Xeramic spul (lost ook gum en neerslag op) omdat ik de injectoren pas verschoond heb (was het gevolg van een lekke inlaatpakking, spul was nu toch los ;). Ik denk dan ook niet dat die al vervuild zijn. Zal het wel merken. Klopt het dat de pomp niet afzonderlijk te vervangen is. Die zit in de tank zelf volgens mij (Icom 94 ringtank)

Bedankt zover!

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Als de pomp stuk is kan alleen de complete tank vervangen worden, kost 800 euro.
Latere types kunnen volgens mij afzonderlijk vervangen worden.
Als je de injectoren er al uit gehad hebt vermoed ik dat er een bobine kapot is.

vegadesigns (0), 16 jaar geleden

Pomp hoorde ik eerst niet. Alle verbindingen nagekeken en kwam een stekker tegen bij de verdamper, 1 blauwe draad en een groene naar twee zwarte. De blauwe bleek gecorrodeerd. Nieuwe verbinding buitenom gemaakt. Toen hoorde ik de pomp dus weer! Liep heel even op gas en daar ging de zekering van 7.5 weer! Aargh. Ik ben dus waar ik begonnen was, eigenlijk.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Je zit in ieder geval in de goede richting.
Misschien is de bedrading ergens onderbroken of ligt tegen massa aan.
Zoniet dan is de pomp denk ik toch het euvel.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

die twee zekeringen zijn van beide solenoids, de ene om brandstof uit te schakelen, de andere om gas te doseren, ik vermoed dat de gasdoseerklep het begeven heeft, deze zit in de slang tussen de verdamper en het inspuitstuk, meet deze ( losgekoppeld) eens door op weerstand. Mijn vermoeden is dat de weerstand rond de 14,4/7.5 = 1,9 ohm ligt, waardoor de zekering er steeds uitkomt.

Groeten Marcel

vegadesigns (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor jullie suggesies... Zéér welkom!!

Nou.. Das even schrikken. Ik heb alle stekkers en bedrading nog eens gecontroleerd maar kan verder niks vinden van een sluiting oid. Ik heb 4 polen op de gasdoseerklep (zit bij Ftype op de verdamper, voor de slang, klopt dat?). Ik heb bruin/blauw, bruin/wit, bruin/geel en bruin/rood. Op bruin/blauw-bruin/geel meet ik 51 ohm, op bruin/rood en bruin/wit idem.

Bobines meteen doorgemeten, zijn volgens mij goed. Hoogspanning geeft 10000 ohm, 1 en 2 en 2 en 3 van beiden ook goed, al is eentje 0,8 ipv 1 en de ander 0,7. Maar ik neem aan dat dat geen echt verschil maakt.

Ik heb bij de massastrip een grijs/roze gevonden. zit bij de massastrip aan maar is zo kort dat ik geen idee heb waar ie heen zou moeten. Kom deze ook niet tegen in het elektrisch schema. Wel grijs/rood voor de klopsensor. Ik denk dat ze deze 'vergeten' zijn met het plaatsen van een nieuwe kop, een jaar geleden?

Dank jullie voor het meedenkwerk

vegadesigns (0), 16 jaar geleden

De OPLOSSING: Vandaag naar de garage geweest en het een en ander nagekeken. Kwamen er pas uit na telefonisch kontakt met een LPG inbouwstation.

Lambdasonde was kapot (!) en er was een spoel op de verdamper waar sluiting in zat.
Dus, nieuwe sonde, nieuwe spoel, et voila..

Of het een met het ander te maken heeft laat ik in het midden, de auto loopt tot nu toe weer op gas! Hartstikke bedankt voor jullie ideeën!

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=hellbat]die twee zekeringen zijn van beide solenoids, de ene om brandstof uit te schakelen, de andere om gas te doseren, ik vermoed dat de gasdoseerklep het begeven heeft, deze zit in de slang tussen de verdamper en het inspuitstuk, meet deze ( losgekoppeld) eens door op weerstand. Mijn vermoeden is dat de weerstand rond de 14,4/7.5 = 1,9 ohm ligt, waardoor de zekering er steeds uitkomt.[/quote]
Voila.

Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.