Beste mensen,
Ik weet dat in haynes staat:
Eerst 20Nm en dan nog 120 graden draaen
In autodata staat
Eerst 40Nm en dan nog 145 graden draaien.
Maar dat kan helemaal niet! Ik heb hem uit elkaar liggen en heb hem met de blokkeer pin 40 Nm vast gezet. Nu moet deze pin eerst uit het blok en dan in de viede versnelling op de rem en dan 120 graden verder draaien. Maar ik kom maar tot 10 graden dan zit hij al moer vast. Dit kan ook niet anders want dit is gewoon ijzer op ijzer en dat draai je niet 120 graden in.
Heeft iemand ervaring of weet misschien iemand uit ervaring hoeveel Nm deze bout moet hebben om alles bij elkaar te houden. Hij moet nogal vast zitten omdat het krukastandwiel geklemd zit via deze bout. Als hij te los zit gaat hij draaien en loopt alles in de soep.
Groet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
volgens mijn gegevens moet het zijn 20 Nm en dan 68 graden +/_ 6 graden.
deze bout is volgens mij ook een rekbout.
succes
Jan Teunissen.
Autodat 3.18...nieuwe bout gebruiken, 40Nm +115 graden.
en draai m echt die graden aan
hij loopt op zeker anders los
6 verschillende gegevens!!, word wel wat verwarrend die moderne motoren met hun rekbouten:)
Mijn gegevens zeggen ook 40Nm +115 graden.
Oiram
autodata 3.24 zegt 20nm en dan 120- 150 graden
14 jaar
[quote=harnak]autodata 3.24 zegt 20nm en dan 120- 150 graden[/quote]
Klopt is mij in het verleden ook al eens opgevallen, heb ze toen beide geprobeerd.
Bleek eigenlijk hetzelfde resultaat te geven.
40Nm + 115 gr geeft dezelfde spanning als 20Nm + 135gr
Oiram
Ik ben de graden een beetje uit het oog verloren. Ik heb het volgende gedaan: Eerst gewoon met de pin gewoon lekker vast dus niet overdreven of zo. Daarna de rem in en 160Nm aangedraaid, 160 omdat ik gewoon niet verder kwam. De motor loopt alweer en het lijkt goed te zijn omdat hij het gewoon doet. Ik vind het wel goed zo, de auto zit alweer in elkaar. Ik laat hier even weten of hij het over een maand nog doet.
Bedankt voor alle reacties en tips!
14 jaar
Jongens,,
Ben toch een beetje aan de twijfel geslagen! 160 Nm lijkt niet zo vast voor zo'n bout. Hoe krijgen jullie deze bout zo vast met de hand of met een slagmoersleutel?
14 jaar
Met een slagmoer sleutel moet je geen bouten aandraaien die op moment moeten!
Alleen een momentsleutel is hiervoor geschikt.
Vliegwiel blokkeren en bout aandraaien volgens de gegevens, meer niet.
mvg,
Hans.
Ja deze moet volgens het boekje 140 graden verder en met de hand kom ik tot 90 graden schat ik....
14 jaar
Om de bout 140 graden verder te draaien, kan je de momentsleutel gebruiken, die hefboom is lang genoeg om dat te berijken.
Berijken ????
14 jaar
Bereiken........bijdehand.
als je t goed doet kan je ook beRIJKen worden
denk aan de kosten als j t niet bereikt
dus hans
t stond goed
dank je Jerry.....
ach
je meot t weten en lezen zoals t is
en op school leer je ook niet alles
Dudes!!!!
Nou ik heb hem toch maar nog wat vaster gezet, Ik heb hem nog ongeveer 15 graden gegeven. Hans, nu ik een buis van 1 meter heb kan ik hem idd gewoon zover draaien als ik wil. Maar ja stel je voor dat de kop van de bout erafkomt, aiai.....
Hij loopt nu echt super goed ben er blij mee!!!!
Thx dudes!!!
14 jaar
ach
ik heb r pas 1 gehad die los liep
en de kop van een rekbout afdraaien??????
als ie breekt is t net boven de draad
daar zit t rekstuk
en hij breekt niet in 1 keer
hoop dat je wel met loctite hebt vast gezet
en dat is 21 malig
dus later weer vasterdraaien !
kan niet
Jerry,
Wat! Heb jij er een gehad die losliep..... hoelang duurde het voordat hij losliep als ik vragen mag. Ik heb het idee in mijn hoofd dat als iets vast zit dit ook zo zal blijven. Heb geen loctite gebruikt omdat dit niet in de handleiding stond. Maar ik ben wel eens benieuwd hoelang bv hoeveel km je met die losdraai auto gedaan hebt.
14 jaar
heel kort
donker regen
licht aan
a ruit verw
airco
en toen kwam ie
vrij simpel als je twijfelt haal je een nieuwe bout(2.50 euro) blokkeer je alles en goed op tijd zetten en zet er deze nieuwe in met loctite en niet vergeten druppeltje olie op de bout doen daar waar hij op de poulie komt --pasvlak--(druppeltje met de vinger wat insmeren niet verzuipen) als jij gewoon ijzer op ijzer vastzet krijg je andere krachten dan dat er wat olie op zit de wrijving is natuurlijk enorm ijzer op ijzer,en de rem intrappen vergeet het maar het is de bedoeling dat de bout vastgezet wordt zonder dat de krukas ook maar iets verdraait dit i.v.m de timing als jij op je rem gaat staan kun je alles nog wel wat verdraaien starterkrans goed blokkeren,want als ik niet vergis is deze poulie spieloos,is hij niet spieloos dan kun je de methode met de rem wel toepassen en hoef je niet zo bang te zijn,als hij dan losloopt zul je hem !!!hoogstwaarschijnlijk!!! wel horen klapperen(( maar ik zou dat risico niet nemen)) omdat de poulie wat los komt is deze echter spieloos dan is alles kapot als de poulie loskomt
14 jaar
en niet vergeten als alles klaar is de motor met de hand ronddraaien ofdat alles goed zit en op tijd staat,ik doe altijd bij distributie wissel de starterkrans ook aftekenen zowel als de poulie's om niet verrast te worden als je een spieloze hebt, renault varieert nogal
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar