close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Megane: Hoge temperatuur / lekkend koelvloeistof

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

vanmiddag zag ik dat tijdens het rijden de temperatuur van mijn motor hoger was als normaal. Niet extreem hoog, maar wel hoger als de indicator normaal aanwijst.
Toen ik van de snelweg afging en stopte voor een stoplicht, schoot de temperatuur nog hoger. Toen ik verder reed werd het weer lager, (net zo hoog als op snelweg).

Nu zet ik mijn auto zojuist bij mijn huis neer, en zag ik opeens dat er een enorme plas vloeistof onder de motor lag. Ook zag ik dat het nog onder mijn motor afdroop cq 'stroomde' (ging vrij snel). Ik vermoed, gezien ook de hogere temperatuur, dat dit koelvloeistof is.

Mijn vraag is nu, wat kan dit zijn?? heb al even onder de kap gekeken, maar kan zo geen lek vinden zelf. en mijn andere vraag is, kan ik er nog verantwoord mee naar de garage rijden?

ik hoop dat iemand me kan voorzien van antwoorden.

grtn

Geplaatst door

TimS_85 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de motor weer wat is afgekoeld moet hij weer worden gevuld met koelvloeistof, vervolgens moet het koelsysteem worden afgeperst om te controleren of er een lekkage is. Vervolgens moeten een paar andere zaken worden gecontroleerd zoals bouwt het systeem te veel druk op werkt de thermostaat wel, slaat dekoelvin aan. suc6

cotech68 0
badge

14 jaar

Een lekke koppaking komt veel voor bij deze motoren. Maar om een goede diagnose te stellen zul je het koelsysteem af moeten persen, en eventueel een Co snuffellaar gebruiken om uitlaat gassen op te sporen in het koelsysteem.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Okee, bedankt. Ik heb nu beetje beeld wat het kan zijn. Maar ik maak hieruit ook op dat enig onderzoek / controle plaats zal moeten vinden, waarvoor ik dus naar garage moet. Kan ik de auto zonder dat hij begint te 'roken en koken' die kant op rijden? (is een ritje door de stad, binnen beb. kom, ongeveer 10 minuutjes) Of moet ik dan eerst nieuwe vloeistof erin doen? En ik hoorde dat voor nood ook 'gewoon' water erin kan?

TimS_85 0

14 jaar

Het ligt er natuurlijk aan hoe hevig de lekkage is, het koelsysteem even afvullen met water is een prima idee omdat het systeem toch weer overkookt, en je het hierna toch verversen. Een ritje van 10min zal wel lukken maar zorg ervoor dat de temp meter niet in het rode gebied terrecht komt, want dan heb je meer kosten!!

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Als je een lekke koppakking vermoed dan zou ik ook niet zomaar starten, koste me een kromme zuigerstang en moest de motor er uit om de carterdeksel los te kunnen maken...
Even de bougies eruit en starten dan zie je snel genoeg of er koelvloeistof op staat.

Sindala 0

14 jaar

Dan heb je hoogstwaarschijnlijk een zwaar lekkende cilinderkop gehad met een waterslag als gevolg!! Met een beginnende lekkende koppaking kun je gerust nog 5 tot 10 min naar de garage rijden, mits de lekkage niet te groot is. Het beste is natuurlijk om helemaal niet meer te rijden en de Auto weg te slepen, hiermee kan je een heleboel problemen voorkomen.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.