auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Hoge toeren stationair en schokken van de motor + lekkende versn

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9DCI - 120PK

Na reeds een hoop ellende gehad te hebben Nu het volgende.

1. Bij een koude start loopt de motor iets meer dan 900 rpm maar schokt /schud als een dolle. Mijn knie slaat zo 2 cm heen en weer. Is de motor warm dan is het vaak over, soms alleen minder maar draait dan wel met 900 rpm. Voorheen was dit volgens mij ronde de 800 rpm.

2. Versnellingsbak lekt als een dolle. Hele wielkast zit onder de olie en de bak is avnonder nat. Er hangen zlefs wel eens twee druppels onder. Het vreemde is echter dat het aan de voorkant en onderkant van de bak zit en ook naar boven toe. Stabilisatorstang is van onder af zeker voor 10 cm vet. Binnenscherm is vet. Ook hangt er veel olie aan het hasis achter de wielkast. Wiel er af gehaald en de boel los gehad. Kleine kapje van het binnescherm klemt om een stang en deze zijn ook nat van de olie en natuurlijk remleidingen etc die er achetrlangs lopne ook. Heb voor de zekerheid maar even een liter bakolie toegevoeg. Morgen naar de monteur en alles wordt even gecontroleerd maar vrees het ergste. Heb onlangs ( 3 maanden geleden) Bak olie vervangen met Elf TRP van de dealer, speciaal voor de PK6. Daarbij heb ik een middel toegevoegd van het merk XADO omdat het schakelen naar 3 wat slechter ging. Het lijkt erop dat ik sindsdien de lekkende bak heb, zou het kunnen dat die toevoeging in combinatie met de bakolie de pakkingen heeft verperst ? Heeft iemand wellicht ervaring, een bak vervangen is geen goedkope oplossing.

3. Airco-pomp tikt. Sinds kort merk ik dat wanneer ik de airco heb ingeschakeld er een behoorlijk luid getik onder motorkap vandaan komt, heeft iemand een idee?

Kort verhaaltje:
Zo, weer een aantal dingetjes uit het dagboek van een Renault Laguna rijder/eigenaar. Onlangs na herhaaldelijk wegblazen van de koppakking de motor laten reviseren: krukaslagers, drijfstanglagers, zuigerveren en keringen. Daarbij is een bus gezet in de eerste cylinder en zijn de overige cylinders gehooont. Op zich voor een redelijke prijs maar de bodem van mijn beurs komt aardig in zicht. De bus moest geplaatst worden omdat de cylinders niet ver genoeg konden worden afgedraaid. Bleek dat er op de rand van cylinder 1 een deukje in de rand (gebrand) zat. Dit deukje zorgde er voor dat de pakking steeds weer er uit vloog. Bij het terugplaatsen van het blok is wel opgevallen dat er een beetje olie uit de bak lekt maar niet extreem veel. De bouten van de bak zijn toen even extra aangehaald en het leek opgelost.

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen. Auto kopen mag ook.

Geplaatst door

Rednose5 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoeveel olie heb je gevuld bij het verversen?

abc 0
badge

17 jaar

ik hoop niet afgevuld, want dan zit er teveel olie in

[url=http://imageshack.us][img]http://img129.imageshack.us/img129/4493/...[/img][/url]

ejnn 0

17 jaar

Bij het vervangen van de bakolie is er 2,4 liter in gedaan, dus net iets meer dan Max. Toen ik afgelopen weekend constateerde dat de boel nogal had lopen lekken hebik voor de zekerheid wat extra olie er in gegooid. Zondag 0,6 liter en Maandag 0,8 liter.
Dinsdag hebben we de hele boel afgetapt en kwam er ongeveer 3,1 liter te voorschijn. 3,1 - 0,8 - 0,6 = 1,7 liter wat er tot het weekend nog aanwezig was. Dus behoorlijk weinig.
De bak hebben we gecontroleerd en het blijkt dat hij lekt bij een (versnellings) hevel op de zijkant van de bak, duidelijk een lekkende kering.
Van de 3,1 liter hebben we ongeveer 2,4 liter terug in de bak gestopt met een toevoeging genaamd leaklock. De toevoeging moet er voor zorgen dat keringen weer soepel en zacht worden. Nu 2 dagen verder lijkt het erop dat de toevoeging zijn werk doet, geen druppels olie meer onder de wagen.

Daarnaast had ik ook gezien dat er verder naar voren op het frame ook smurrie zat. Ook dat hebben we onderzocht en jawel anderhalf jaar na het vervangen van turbo en intercooler is de intercooler weer kapot. De aansluiting van de retourbuis is gescheurd dus wordt er weer lekker wat druk verloren. Heeft iemand een goed adres voor een goede goedkope intercooler ?

Het schudden is nog niet verholpen. Gister ook onder het rijden last van gehad wanneer ik rustig 2000 rpm draai dan voel ik ook dat de wagen wat schokkerig, in ieder geval niet vloeiend rijd. Toerental ligt overigens stationair koud 2 naaldpuntjes hoger dan 800 rpm, warm is het precies 800 rpm en in beide gevallen constant.

Tikken van de airco schijnt normaal te zijn wanneer die op leeftijd komt, een koppleing in de aircopomp veroorzaakt het tikken door slijtage.

Rednose5 0

17 jaar

Op marktplaats even zoeken op laguna intercooler. Heb ze voor 75 euro gezien. Maar je wil dus zeggen dat het aluminium waar de retourbuis of gemonteerd wordt gescheurd is? Bizar??

Speerpunt 0

17 jaar

Intercooler op dit moment 125 euro, en ja het lijkt erop dat de aansluiting van de retourbuis is gescheurd, Bizar ? Nee, Renault !!

Schokken van de moter is achterhaald. Blijkt een kapotte verstuiver te zijn. Vanochtend de computer laten uitlezen bij de dealer. Bleek dat er een verstuiver een waarde 5.0 gaf op de retour brandstof. Overige waarden -0,2 tot 0. Duidelijk dat verstuiver 2 teveel brandstof retour voerde en de overige verstuivers via MM de opdracht hadden zoveel mogelijk te compenseren. Om een beetje een rustige loop van de moter te verkrijgen hebben ze het stationair toerental verhoogd van 800 naar 850 rpm. Maar ja probleem nog niet opgelost. Iemand nog een verstuiver van een Laguna II motorcode F9Q750 ????

Rednose5 0

17 jaar

Verstuives kun je 2e hands goedkoop kopen bij www.snuverink.nl Dit adres heeft Speerpunt al eens gegeven in een andere topic, ik heb toen gezien dat ze dergelijke verstuivers inderdaad aanbieden (per 4 stuks geloof ik)
Nieuw bij renault kosten ze 242 excl btw. Een revisie verstuiver van buchli, Harderwijk, kost 277 excl (!).
Maar wat schetst mijn verbazing, bij mijn auto is onlangs een verstuiver vervangen omdat bij het uitlezen MM bleek dat die onder de 0 zat. De overige allemaal rond de 2 a 3. Ik heb geen idee wat die waarden inhouden, maar op grond daarvan was het advies om de verstuiver met - 0,2 te vervangen, dit mede adhv een vertuivertest bij Buchli waarbij werd aangegeven dat ze alle 4 goed waren, maar 1 iets minder dan de overige. Als ik jouw verhaal goed interpreteer is bij mijn auto dus juist de enige goede verstuiver vervangen? Ik raak het spoor helemaal bijster onderhand, maar het zou mogelijk verklaren waarom de motor van mijn auto soms erg in onbalans loopt.
Ga volgende week nog een keer bij de dealer langs om wederom uit te lezen, die afspraak had ik reeds gemaakt. Ik zal dan nog eens informeren over de waardes.

CBR1000 0

17 jaar

Verstuiver kost bij Snuverink 75 euro. Zelf een torx sleutel regelen. Dan diesel aanvoerleiding losmaken, wel doeken erbij om de diesel om te vangen. Dan de torx los en dan zeer voorzichtig verstuiver eruit halen. Dan de boel goed schoonmaken van zand en andere troep, nieuwe verstuiver erin, alles weer aansluiten en klaar.

Speerpunt 0

17 jaar

@CBR2000: De link van snuverink werkt niet maar dat terzijde. Ik weet overigens niet in hoeverre de waarden die bij jou werden getoond dezelfde waarden represneteren als die mij werden getoond. Bij mij werden zoals gezegd de waarden getoond van de brandstof terugvoer leiding. Indien bij jou de brandstof toevoer of faname werd getoond dan zou blijken dat bij jou ook een goede analyse is gedaan. Ik heb overigens een extra controle uitgevoerd door gewoon de kbale van de verstuiver los te halen. Doe ik dit bij de verstuiver die verondersteld wordt kapot te zijn dan draait de motor even een klein beetje slechter. Pak ik een van de andere verstuivers dan merk je een aanzienlijk verschil, de motor gaat dan nog slechter draaien. Ik heb ondertussen een site gevonden van Brus motors en deze kan 4 verstuivers leveren voor 200 Euro. Lijkt me niet te veel. Daarnaast ook via partfinder.nl en onderdelenzoeker een vraag uitgezet en ook daar prijzen van 50 - 75 Euro. Valt dus gelukkig nog een beetje mee.

@Speerput: Torx en E-torx doppen heb ik al, ook in de juiste maten. Moet wel als je Renault rijdt. Ik heb ook eerder wel de verstuivers los gehad en weet dat zeker als het er maar een is je binnen 10 minuten klaar bent met verwisselen. Ik vraag me echter wel af of de nieuwe of vervangende verstuiver niet in het MM moet worden ingelezen ?? Wellich weet jij het antwoord ?

Rednose5 0

17 jaar

http://www.autosnuverink.nl
Ik had inderdaad de url verkeerd vermeld.

CBR1000 0

17 jaar

[quote=Speerpunt]Verstuiver kost bij Snuverink 75 euro. Zelf een torx sleutel regelen. Dan diesel aanvoerleiding losmaken, wel doeken erbij om de diesel om te vangen. Dan de torx los en dan zeer voorzichtig verstuiver eruit halen. Dan de boel goed schoonmaken van zand en andere troep, nieuwe verstuiver erin, alles weer aansluiten en klaar.[/quote]
Lijkt me gewoon slimmer om de boel eerst uitwendig te reinigen en pas DAARNA de boel los te halen.....??

Waarom?? Och, gewoon..... zomaar....

Santa 0

17 jaar

[quote=sjaak r]idd en als de verstuiver er uit is het verstuivergat ook goed reinigen.[/quote]
Ook door professionals wordt hetzelfde advies gegevens als Speerpunt schreef. Mischien omdat particulieren niet het gereedschap er een hogedrukluchtslang bij de hand hebben. Ik zou anders ook niet weten hoe je bij nog gemonteerde verstuiver de handel om en nabij het brandplaatje schoonmaakt. Je komt er met geen mogelijkheid bij.
Vind het dus zo gek nog niet wat Speerpunt en Sjaak R schreven.
En Santa, waar komt die opmerking over Renault en goede auto nou weer vandaan? Probeer je nu weer een discussie over de kwaliteit van Renault te forceren?

CBR1000 0

17 jaar

je hebt twee dingen, de omgeving en het gat zelf. Je kunt met een verfkwast, een doek, blazen met je longen, stofzuiger etc. een heel eind komen voordat je de boel open maakt.

AS1 250

17 jaar

neem een spuitbus voor het schoonmaken van elektronica. Deze spuitbus spuit onder hoge druk een vloeistof op de locatie en alles is naderhand schoon. Meestal met een doekje verder schoon maken en nog een keer spuiten. Zelfs de smerige troep/olie krijg je hiermee los/los je op

ejnn 0

17 jaar

[quote=Santa][quote=Speerpunt]Verstuiver kost bij Snuverink 75 euro. Zelf een torx sleutel regelen. Dan diesel aanvoerleiding losmaken, wel doeken erbij om de diesel om te vangen. Dan de torx los en dan zeer voorzichtig verstuiver eruit halen. Dan de boel goed schoonmaken van zand en andere troep, nieuwe verstuiver erin, alles weer aansluiten en klaar.[/quote]
Lijkt me gewoon slimmer om de boel eerst uitwendig te reinigen en pas DAARNA de boel los te halen.....??

Waarom?? Och, gewoon..... zomaar....[/quote]
Onderin kom je slecht bij, moet eerst de verstuiver eruit, dan heb je in dat gat vaak nog wat rommel liggen: schoonmaken dus.

Speerpunt 0

17 jaar

Een vraag die nog niet is beantwoord: Moet een andere verstuiver worden geregistreerd in het MotorMaangement ? Volgens de dealer wel (zegt dat anders de auto niet start ???), maar die wil natuurlijk liever zelf verkopen en monteren.

Een paar nieuwe vragen:
Kan ik gewoon 1 verstuiver vervangen of is het om enige reden beter een setje te vervangen ?
Welke codes zijn van belang bij vervanging, productcode natuurlijk, maar ook het serienummer en evt andere codes die erop staan ?
En het schoonmaken van een gat, valt dan niet alles wat je loshaalt naar beneden ( in de Cylinder) ??

Alvast bedankt voor het meedenken.


Oh ja, prijzen bij Snuverink zijn gedaald: 50 euro per stuk.

Rednose5 0

17 jaar

Er zal vast wat in je cilinder vallen. Ik zou niet weten hoe je dat kan voorkomen. Maar volgens mij wordt dat in 1 slag weer naar je uitlaat geslingerd.

Speerpunt 0

17 jaar

De verstuiver hoeft niet te worden ingeleerd. Was vandaag bij renault, CLIP geeft in het algemene menu van dit programma de mogelijkheid code in te voeren maar zodra die mogeijkheid wordt aangeklikt, geeft die aan dat het bij dit type motor niet mogelijk is!?
Conclusie was dus, niet mogelijk > niet nodig. MM regelt zelf evt verschillen bij.

CBR1000 0

17 jaar

Heren, bedankt.

Ben van dit draadje weer aardig wat wijzer geworden en haal morgen een verstuiver bij snuverink. Kreeg via onderdelenzoeker en/of partfinder wel wat aangeboden maar was vaak duurder en alleen per set te koop. Snuverink geeft wel aan dat ze aanbevelen een set te verwisselen en zegt dat dat advies van renault nederland is overgenomen. Verstuivers zouden op een of andere manier toch elkaar beinvloeden en bla bla bla. Volgens renault hier in ijsselstein zou dat ook beter zijn maar renault dealer in apeldoorn zegt weer dat dat niet nodig is. Ik kan ook niet inzien dat dit nodig zou zijn.
Leuk verhaal: Volgens renault dealer in IJsselstein start de auto niet wanneer de code van de verstuiver niet is ingelezen ?? We doen er alles aan om je als klant aan ons te binden en flink geld te kloppen.

Rednose5 0

17 jaar

Dat het beter is de verstuivers per set te vervangen geloof ik eigenlijk wel (maar doe het toch maar even niet). Gisteren tijdens het uitlezen van de waardes bij mijn auto gaf CLIP aan dat nu verstuiver 3 en 4 worden teruggeregeld, beide waarden varierend -1,6 tot 0 (dit was eerder de reden verstuiver 3 te vervangen, maar toen in relatie met het terugregelen van verstuiver 2 en 3). Nu zou dus verstuiver 4 niet helemaal top zijn. Tja, zo blijf je aan de gang ben het vervangen van verstuiver 3 dus niks opgeschoten. Tzt haal ik ook bij snuverink een verstuiver en vervang ik nr 4. Kijken of dan het geratel weg is. Eerst sparen :-)
OVer het inlezen, tja CLIP biedt wel die mogelijkheid in het menu, je zou dan zeggen dat het wel kan, maar bij dit type hoeft het blijkbaar niet. Wellicht bij de eerdere dti motoren? Hoe dan ook starten deed die van mij met de nieuwe verstuiver prima (daarvoor ook trouwens).

CBR1000 0

17 jaar

@CBR1000: Begrijp ik het goed dat we beide misschien hetzelfde probleem hebben ?

Ik heb bij Snuv. nu een verstuiver opgehaald en direkt ingebouwd. Eigenlijk probleem niet opgelost maar juist erger geworden. Lijkt er op dat stationair de boel netjes draait maar vanaf zo'n 1600 toeren en met name bij het optrekken dan voel je dat er een poot niet (helemaal) goed meewerkt.

Dit snap ik dus niet, of heb ik net die motor waarbij wel de nieuwe waardes in de MM moeten worden gezet ? Morgen maar eens controleren bij de dealer en de boel weer eens uitlezen.

Overigens wel een controle gedaan waarvan ik nu heb begrepen det je dat nooit zou moeten doen maar goed. Ik heb voor de vervanging, om te controleren of inderdaad nummer 2 kapot was, met draaiende motor alle verstuivers een keer los gehad (stekkertje los getrokken). Resultaat: bij nummer 2 had de motor de minste moeite om dit bij te regelen, bij de overige drie zag je de motor duidelijk even schokken voor het kon worden opgevangen. Conclusie 2 werkt niet goed en wordt deels al opgevangen door de andere 3.
Na vervanging zelfde controle uitgevoerd met als resultaat dat ze alle vier evenveel problemen gaven voor de motor om dit op te vangen. Conclusie, alle 4 verstuivers werken en zijn ongeveer even slecht of even goed.

Maar ja, bij het rijden nog steeds ellende, morgen maar verder zien.

Rednose5 0

17 jaar

Als je een schroevedraaier tegen de verstuiver zet en je hoor tegen het handvat houdt, hoor je de plunjer gaan.

Dat je motor nu niet lekker loopt, hoe zag de oude verstuiver eruit? Allemaal roet op de neus?

Speerpunt 0

17 jaar

@SPeerpunt:
1. Dat met die schrovedraiier ga ik eens proberen.
2. Nee, de oude verstuiver was eigenlijk vrij schoon met een droge punt, maar dat kan ook komen omdat ik bij de laatste tankbeurt injector cleaner van wynn's heb toegevoegd. D boel is ook net 6000 km geleden helemaal uit elkaar geweest en is toen ook schoongemaakt.

Rednose5 0

17 jaar

Rednose,
Ons probleem is niet helemaal hetzelfde. Mijn auto loopt stationair perfect en deed dat ook voordat ik de verstuiver liet vervangen. Probleem is wel gelijk wat betreft het gevoel van onbalans (op 3 poten lopen) bij het optrekken en soms op kruissnelheid. Het lijkt erop aan het geluid te horen dat er 1 cylinder problemen heeft door of teveel of juist te weinig brandstof. Dit doet zich met name voor bij een motor die goed op bedrijfstemp is. Gaat ook samen met een hoorbare tik/ metaalachtige klop. MM uitgelezen, verkeerde (inspuit)waarde verstuiver 3. Testbank, afwijkende waade verstuiver 3 (het natuurlijk maar de vraag welke volgorde de tester aanhoudt bij het plaatsen op de testbank). Maar goed, doorredenerend tot conclusie gekomen, verstuiver 3 vervangen. Geen noemenswaardig verschil, wel € 377,00 lichter. Nu lijkt het erop dat verstuiver 4 ook problemen heeft. Vandaar ook mijn opmerking dat het wellicht beter is ze allemaal te vervangen.
Ik ben voornemens een test te laten doen dmv meten opbrengst retour. Adhv daarvan kan ook worden bekeken in hoeverre de vertuivers aan vervanging toe zijn.
NB.
Gisteren ipv shell V-power maar eens normale diesel getankt, geluid stukken minder en goedkoper. Ook nu weer gepaste enthousiasme ik ben wel eens vaker onterecht blij geweest.....

CBR1000 0

17 jaar

CBR1000
Is het probleem nu dus wel hetzelfde. Net terug van de dealer en MM uitgelezen. Alle verstuivers mooie waarden, Verstuiver 4 het minst, een afwijking van + 0,7 maar volgens de monteur een acceptabele waarde en niks om me zorgen over te maken. Foutcodes nader bekeken en vervolgens allemaal verwijderd. Bleef een fout over: EGR, maar ja daar heb ik de stekker uitgetrokken. Nu is mijn probleem dus inderdaad dat de motor bij het optrekken het gevoel geeft op drie poten te lopen, met name tussen de 1800 en 2500 rpm. Lijkt er in ieder geval op dat het vervangen van verstuivers een beetje symptoom bestrijding is. Verstuivers hoefden in ieder geval bij mij ook niet te worden ingelezen.
En wat nu, monteur suggereerde nog dat wellicht de brandstof leiding te hard was aangedraaid en daardoor werd toegeknepen !?
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat er een van de vacuumslangetjes een scheurtje zou kunnen hebben en dat is op zich wel na te gaan.
Ik weet het in ieder geval niet. Zeker is dat ik zelf een OBD stekker in elkaar ga flanzen of kopen en dan eens een scantool van internet af haal. Kan ik in ieder geval zelf foutcodes en dergelijke uitlezen i.p.v. elke week 35 euro bij de dealer af te tikken zonder resultaat.

Oh ja, oude verstuiver zat in ieder geval potdicht.

Rednose5 0

17 jaar

wat bedoel je met potdicht?

Speerpunt 0

17 jaar

@Rednose
Hoor jij ook een aparte tik/ klop tussen het "normale" motorgeluid?
Zelf heb ik het idee dat een verstuiver of klep dat geluid maakt, maar wellicht verwar ik het met een (dan wel in mijn ogen abnormale) dieselklop. In het laatste geval lijkt het me dat die dat ook bij stationair toerental had moetne doen en dan hoor ik niks. Enkel bij het rustig optrekken, maar dan wel tussen 1500 en 2500 toeren. Bij stevig wegrijden minder last. Maar ja, om nou constant als de brandweer weg te rijden......
Maar zoals ik al schreef, gisteren andere merk brandstof geen excellium vpower ultimate maar gewoon huis tuin en keukendiesel. Geluid nagenoeg weg. Ben benieuwd wat die straks naar huis doet....

CBR1000 0

17 jaar

@speerpunt: Ik bedoel dat de gaatjes in de punt behhorlijk dicht zaten.

@CBR1000: Ik hoor momenteel van alles, ook een wat rauw gierend geluid. Een tik/klop heb ik niet echt waargenomen, zal ik eens op letten. En inderdaad, flink gas geven heeft als resultaat dat het probleem minder aanwezig is en het doet zich voornamelijk voor bij het optrekken.

Een een andere draai er aan geven. Wat als het nou eens geen probleem is met de branstoftoevoer / verstuivers etc. en we zitten ons in die hoek blind te staren. Stel je probeert in zijn 2 weg te rijden met te weinig gas, dan begint de motor te slaan/schudden.
Wat nou als je motorsteun en/of reactiestang af is en je probeert gewoon op te trekken. Dan zou denk ik de boel ook beginnen te schudden. Zou het kunnen dat het gevoel dat de auto op drie poten loopt ook het schudden van de motor kunnen zijn door slijtage aan de stuenen ? Hetgeen mij namelijk verbaasd is dat met een veronderstelt brandstof probleem en evt. op drie poten lopen hij nog steeds ook als de brandweer wil.

Rednose5 0

17 jaar

Grappig, ik had daar ook al over nagedacht, of eigenlijk de monteur van renault (en daarna dacht ik ook :-)
Nee, dat is het bij mij niet. De steun is nog goed en zou ook een ander geluid maken. Meer een ratel die door de hele carosserie gaat (metaal op metaal) en veel intensiever dan de tik die ik hoor. Ik hoor echt het geluid dat je wel eens hoort bij oude barrels waarvan een klep duidelijk verkeert staat. Maar geef ik dan een dot gas, gaat ie als een speer. Alleen op die momenten wel met voelbare onbalans. Bij rijden zonder die tik, trekt ie beter en is hij daadwerkelijk stiller en trilt ie niks. Denk dat het in mijn geval toch een verstuiver is met zeg maar een manisch depressieve storing heeft : af te toe problemen heeft bij flink gassen, meestal problemen heeft bij halfgas en soms blij en opgewekt keurig doet waar die voor gemaakt is. Nu nog achterhalen welke van de 3 dat is.....En dus kun je gezien mijn verhaal ook concluderen dat het veranderen van brandstofmerk niet heeft geholpen, het was ook al vergezocht. Wel nu weer een grotere turbodip voelbaar na het schakelen.

Je had het nog over een brandstofleiding die te hard was aangedraaid. Is dat nou serieus? Kan me haast niet voorstellen dat het A mogelijk is en B voor de genoemde problemen kan zorgen, maar mischien is mijn voorstellingsvermogen te beperkt.

Bedacht me vandaag wel dat ik al een behoorlijke tijd rijd zonder egr > hogere verbrandingstemp > meer dieselklop?

Dat gierende geluid. Zoiets hoor ik ook wel eens, komt bij mij door ingeschakelde airco. Zet ik die uit, dan is het geluid weg. Mischien is dat bij jouw auto ook de oorzaak? Mocht het door de airco komen, dan hoeft dat overigens niet te betekenen dat die kapot is of kapot aan het gaan is. Schijnt dat de 1e types laguna II enorm hoge drukken produceren en dat icm met relatief smalle leidingen en klein expansievat kan voor dat geluid zorgen. Bij de latere types is dat opgelost door een ander aircosysteem werd mij onlangs verteld.

CBR1000 0

17 jaar

[quote=CBR1000]Je had het nog over een brandstofleiding die te hard was aangedraaid. Is dat nou serieus? Kan me haast niet voorstellen dat het A mogelijk is en B voor de genoemde problemen kan zorgen, maar mischien is mijn voorstellingsvermogen te beperkt.

Bedacht me vandaag wel dat ik al een behoorlijke tijd rijd zonder egr > hogere verbrandingstemp > meer dieselklop?

Dat gierende geluid. Zoiets hoor ik ook wel eens, komt bij mij door ingeschakelde airco. Zet ik die uit, dan is het geluid weg. Mischien is dat bij jouw auto ook de oorzaak? Mocht het door de airco komen, dan hoeft dat overigens niet te betekenen dat die kapot is of kapot aan het gaan is. Schijnt dat de 1e types laguna II enorm hoge drukken produceren en dat icm met relatief smalle leidingen en klein expansievat kan voor dat geluid zorgen. Bij de latere types is dat opgelost door een ander aircosysteem werd mij onlangs verteld.[/quote]
1. Ja misschien vegezocht maar de brandstofleiding heeft een opening in het midden, kijk je naar de verstuiver dan heeft die de doorvoer in drie delen langs de kant. draai je dus de brandstofleiding te vast op de verstuiver dan bestaat er de kans dat er minder brandstof doorheen kan lopen. Je sluit dan met de leiding de doorvoerkanalen in de verstuiver een beetje af. Volgens mij draai je eerder de hele boel kapot dan dat je dat punt hebt bereikt.

2. Ik rijdt ook met een losgekoppelde EGR. Maar heb hem bij de problemen met de verstuiver weer vast gehad om ui te sluiten dat dit het probleem veroorzaakte.

3. Komt inderdaad uit de buurt van de airco. Monteur dacht dat het het wieltje van de dynamo zou zijn. Is namelijk zwakke punt 1001 van dit type laguna. Bij mij tikt de airco enorm maar dat is slijtage van de airco pomp. Net een klep die niet goed is afgesteld.

Hierbij nog even een link naar een eerdere draad over versleten motorsteun: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Bij mij zit het rubber van de reactiestang in ieder geval al niet meer goed. Deze springt steeds omhoog en dus meer ruimte op het rubber. Ik ga eens proberen er wat vulringen tussen te zetten zodat het rubber wat meer toegeknepen wordt. Zien of dat wat verbetert.

Rednose5 0

17 jaar

Ik geloof er niets van dat je metalen slang te strak hebt gezet. Je draait eerder de schroefdraad eraf. Dat tikken heb ik ook, vooral als die koud is.

Speerpunt 0

17 jaar

Gister nog een verstuiver vervangen maar probleem niet opgelost. Vandaag dealer geraadpleegt omtrent de Brandstof en/of luchttoevoer.
Antwoord van de monteur: "Ik zou eerst naar de EGR-klep kijken en de luchttoevoer, daar verwacht ik eerder een probleem dan met een verstuiver."
Eerste vraag is dan natuurlijk, hoezo de EGR, het liefst sluiten we deze af. Maar goed, toch maar eens naar gekeken en het volgende geconstateerd:
Binnen en buiten gedeelte zijn van elkaar af gekomen. De klinkjes waarmee de delen aan elkaar zaten zijn op een na verdwenen. Klep zelf is met de hand in te drukken en gaat middels veer vanzelf weer terug. Binnenstuk is overigens met geen mogelijkheid te verwijderen.
Wel eerder geconstateerd dat de intercooler of de slang vanaf de intercooler een klein beetje lekt. Zou dit mogelijk er voor kunnen zorgen dat er te weinig druk is en niet genoeg air-flow ?

Rednose5 0

17 jaar

Dat een slang van de intercooler lekt is natuurlijk niet goed. Zo bereik je mogelijk niet de juiste turbodruk. Rookt de auto niet zwart?
De Egr zou ik vervangen door een exemplaar van de sloop. Die terugzetten maar niet aansluiten. Dan weet je zeker dat die dicht staat en blijft staan. Maar er zijn klinkjes verdwenen? Zijn die dan mogelijk door de motor opgezogen? ....oeps.....

CBR1000 0

17 jaar

Nee, de auto rookt niet zwart en de klinkjes die ik bedoel zitten in de gaten waarmee je de EGR bevestigt. Niet iets uit het binnenwerk en zeker niet door de motor gedraaid. Anders was dit in ieder geval al gebeurt voor dat ik hem heb gereviseerd. Ik wil eigenlijk alleen een pakking halen voor de EGR en die op de kant plaatsen die nu los komt dan is de boel in ieder geval netjes afgesloten. Of de EGR nu werkt of niet dat maakt niet uit. Op het moment staat hij gewoon afgesloten.

Rednose5 0

17 jaar

Probleem opgelost. Na alle verstuivers om en om te wisselen blijkt de eerste verstuiver die ik had gekocht ter vervanging van mijn kapotte ook kapot -:). Dus na alles om en om te wisselen uiteindelijk het probleem gevonden.

En dan nu motorsteun vervangen die na al dat geschud behoorlijk gaar is.

Rednose5 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.