Goedemiddag,
Gisteren heeft de garage een 2e hands vliegwiel geplaatst omdat er 10 cm aan tandjes verdwenen waren waardoor hij soms niet wou starten.
Volgens de garage hoefden de koppelingsplaten niet worden vervangen omdat deze nog goed waren. Nu rijdt alles weer maar slipt de koppeling in zijn 5 en 6 (ik moet hem dan wel flink op de staart trappen), ik heb ook het idee dat het koppelingspedaal minder ver ingeduwd kan worden dan voorheen.
Gaat dit vanzelf over? Want ik rij er toch niet lekker mee. Volgens de garage is het een hydraulische koppeling en kun je die niet stellen. De garage is wel bereidt om alles weer te demonteren, dit was echter de eerste keer dat ze deze reparatie uitvoerden.
Alvast bedankt voor de reacties.
Alco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gegarandeerd je koppeling,hebben ze wel dezelfde vliegwiel geplaatst,1mm diepteverschil is bij een koppeling al heel veel
Hebben ze de hydraulische koppeling wel goed ontlucht? als je pedaalslag anders is lijkt het erop dat er lucht in zit.
of inderdaad een verkeerd vliegwiel. als die te dik is staat het druklager op spanning en drukt hij als het ware de koppeling in. makkelijk te testen als er nog een koppelingshevel op de bak zit ivm vrije slag. zoniet dan moet de bak er weer af.
16 jaar
Het nieuwe vliegwiel komt ook van een Laguna 88 KW dCi, het enige verschil is dat die auto uit 2001 komt, en de onze uit 2002. Ik denk niet dat er lucht in zit want hij koppelt wel goed alleen begint hij veel eerder te koppelen dan eerst en kan ik hem niet zo ver induwen als eerst. Ik heb er ook geen verstand van dus ik vroeg de monteur of de kabel misschien te strak stond, en toen kwam hij met het verhaal van de hydraulische koppeling.
En stel dat de bak er weer af moet omdat het vliegwiel wat dikker zou zijn, kun je dat dan bij de koppelingsplaten instellen? of moeten er dan toch nieuwe drukgroep etc worden gemonteerd.
Alvast bedankt.
Alco
16 jaar
nou dat is niet zo eenvoudig,je zegt je koppeling slipt dat wil zeggen dat de plaat niet goed wordt opgeklemd dat kan komen door een versleten plaat,dan wordt hij te dun,of versleten drukgroep dat de spanning van het diafragma niet sterk meer is,of in dit geval na vervanging van je vliegwiel ,dat het koppelingsraakvlak van je vliegwiel wat dieper is.dat je hem niet meer zo ver kan intrappen komt hoogstwaarschijnlijk dat je vliegwiel wat dikker is en je drukgroep wat verder naar buiten komt,dus al met al verkeerde onderdelen op elkaar gezet,mijn mening is dat de bak eraf moet en het vliegwiel precies nagemeten moet worden met het oude,en anders eendezelfde vliegwiel monteren als eruit is gekomen,en als je koppeling voorheen wel goed was zal alles wel weer op zijn plek komen bij de juiste onderdelen.
16 jaar
[quote=robby10030]nou dat is niet zo eenvoudig,je zegt je koppeling slipt dat wil zeggen dat de plaat niet goed wordt opgeklemd dat kan komen door een versleten plaat,dan wordt hij te dun,of versleten drukgroep dat de spanning van het diafragma niet sterk meer is,of in dit geval na vervanging van je vliegwiel ,dat het koppelingsraakvlak van je vliegwiel wat dieper is.dat je hem niet meer zo ver kan intrappen komt hoogstwaarschijnlijk dat je vliegwiel wat dikker is en je drukgroep wat verder naar buiten komt,dus al met al verkeerde onderdelen op elkaar gezet,mijn mening is dat de bak eraf moet en het vliegwiel precies nagemeten moet worden met het oude,en anders eendezelfde vliegwiel monteren als eruit is gekomen,en als je koppeling voorheen wel goed was zal alles wel weer op zijn plek komen bij de juiste onderdelen.[/quote]
Maar betekent dit dat als ik een nieuwe koppelingsset koop het probleem ook opgelost is? want een nieuwe set zal wel wat dikker zijn dan de bestaande.
16 jaar
als jou vliegwiel niet hetzelfde is als er onderuitkomt,blijf jij dit probleem houden ,je vernieuwd wel de koppeling en misschien is hij inderdaad dan slipvrij maar dan nog zit je met je pedaaldrukdiepte,dan zou je in principe een koppelingset moeten aanschaffen die bij dit vliegwiel hoort ,maar dan nog hoort het hele zaakje niet onder jou auto,eerst eens even afwachten ofdat de vliegwielen hetzelfde zijn.
16 jaar
Je kan eens proberen om je pedaal omhoog te trekken, mischien komt je compensatie-gaatje van de gever- cilinder niet vrij, en heb je daar wel een klein beetje speling, anders als het mogelijk is afstellen (pedaal).
Denk wel om je koppelings schakelaar op het pedaal bij het omhoog trekken kan los raken of een andere afstelling krijgen, is onderdeel van je cruise-control.
Maar er kan best een verkeerd vliegwiel achter zitten of een montage fout.
De drukgroep is van een zelfstellend type (SAC - Self Adjusting Clutch). Voor het terugmonteren van zo'n drukgroep is het belangrijk de drukgroep terug te stellen voordat de drukgroep gemonteerd wordt. Is dit gedaan? Verder kan het dus ook zo zijn dat dit gedaan is en dat de drukgroep zich nog even moet stellen.
Heb je verder geen klachten? Geen trillingen tijdens het wegrijden? Geen bijgeluiden? Komt de koppeling helemaal vrij, dit kun je goed merken als de je vanuit "vrij" de wagen in de eerste versnelling wil zetten. Gaat dit soepel?
Als je verder geen klachten hebt kan het ook zijn dat de drukgroep zichzelf nog even moet stellen. Meldt het wel bij de garage en kijk het eventueel een paar weken aan en voorkom overmatig slippen van de koppeling.
16 jaar
ik heb net bij google ingetypt sac koppeling interessant om even te lezen http://www.hitec.nl/nieuws/pers.aspx?Nie...
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar