Renault Laguna: schudden bij optrekken 3+4 versnelling

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci

Ik heb het volgende probleem, de auto schud zeer sterk bij het sterk optrekken in de 3 versnelling bij circa 60-70 km/h. Bij rustig optrekken was dit probleem niet aanwezig. Ik heb nu andere gebruikte assen eronder gezet, echter het probleem is nu bijna weg, als ik nu de bocht na links maak, schud hij iets, rechtuit niets en de bocht na rechts doet hij ook niets meer. Wat kan dit zijn? Moet ik nieuwe assen eronder zetten en waar zou ik deze tegen een goede prijs kunnen halen?

jar jar binks

Geplaatst door jar jar binks (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

ja je zou toch zeggen dat het in je assen zit en andere assen kan je gewoon bij de automateriaale zaak bestellen.

groetjes jan.

Anton468 (0), 16 jaar geleden

je kunt tegen geringe prijs gereviseerden kopen buiten de dealer om.

jar jar binks (0), 16 jaar geleden

Zou het in de assen liggen, dat is mijn eerste belangrijkste vraag. Dan is mijn vraag, als ik na links stuur is het wel aanwezig, als ik na rechts stuur is het er niet. Is het nu de linker aandrijf as of de rechter aandrijfas die vervangen moet worden.
Trouwens heb ik beide assen voor gebruikte assen vervangen.

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

ja het lijkt wel aan de assen te zitten maar welke het is is moelijk te vertellen je kan er aan voelen en kijken welke de meeste spelling heeft maar zelfs dan zou het nog de andere kunnen zijn.

groetjes jan.

jar jar binks (0), 16 jaar geleden

ik verdenk nu dat het de rechter is. Ik heb eerst de rechter gewisseld, toen leek het probleem minder, echter duidelijk nog aanwezig. Toen de linker gewisseld en het probleem was bijna weg (zie hierboven).

Als ik mijn diagnose goed omschrijf, is de linker aandrijfas "kapot". De rechter kan dus nog goed zijn, deze zou ik dus de orginele weer terug zetten. Dan zou het misschien kompleet weg kunnen zijn, of weer "gedeeltelijk" aanwezig kunnen zijn.

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

Ja Dat Zou Zeker Kunnen Kloppen En Ik Ben Het Met Je Eens Dat Je Het Beste Dan Op Deze Manier Tewerk Kan Gaan Je Het De Boel Toch Liggen En Een Nieuwe Kan Altijd Nog.

Groetjes Jan.

jar jar binks (0), 16 jaar geleden

wat een hoofdletters? In ieder geval bedankt Jan, ga zaterdag klussen. Mocht iemand anders nog iets hebben, waar ik op moet letten, graag een reactie.

Anton468 (0), 16 jaar geleden

Misschien nog kromme remschijven?

abc (0) PRO, 16 jaar geleden

controleer de kom waar de linker as in valt met ie drie rollen eens goed of deze niet is ingesleten

jar jar binks (0), 16 jaar geleden

De kom van de linker as is nog gaaf, geen vervorming te zien, na het wisselen van deze as had ik hier al opgelet. Kromme remschijven is sterk, want het is alleen bij echt gas geven, en bij rustig / normaal optrekken niet voelbaar.

Ik ben vandaag nog met de auto aan het sleutelen geweest, heb vandaag de rechter as 1/3 slag gedraaid in de bak (as eruit, 1/3 slag gedraaid, as terug in de bak). Het is bijna weg, niet echt waarneembaar meer. Ik weet dat het er zit, maar als iemand (mee) zou rijden, zou deze persoon het niet merken. Ik zou dus zeggen dat het aan de rechter as moet liggen. Maar hoe kan het zijn dat als je de as draaid het probleem verholpen kan zijn?

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

daar heb ik geen verklaring voor wat je zou zeggen dat dat niks uit moet maken of het moet zijn dat hij eerst niet goed vast gezeten heeft.

groetjes jan.

jar jar binks (0), 16 jaar geleden

ik weet het ook niet, de lager van de as (middelste, onder motor) heb ik met circa 50 nm aangedraaid en ingevet, moet genoeg zijn volgens mij. De bout op de aandrijfas zeer vast, vast gemaakt met 200 nm en een stuk doorgedraaid, de 2 bouten van de veerpoot met 200 nm aangedraaid, en de bout van de stuurkogel circa 80-100 nm.m Ik heb er namelijk goed op gelet, ook bij de vorige keer. In ieder geval bedankt Jan.

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

ja dat lijkt me wel vast genoeg daar heeft het dus niet aan gelegen.

groetjes jan.

jar jar binks (0), 16 jaar geleden

Het vreemde komt, ik heb vandaag de rechter as vervangen door het orgineel, echter is het schudden niet kompleet weg?? WHHH

ABC; hoe kan ik een vervorming zien aan de kom, waar de linker as in draaid? Moet het heel iets zijn? of zou de nieuwe gebruikte as ook niet goed zijn? De lnker kom heeft in dwars richting wel bewegingsvrijheid (volgens mij zou dit niet erg moeten zijn), circa 2-3 mm. In hor. als ver. richting kompleet niets, zou ik deze kom kunnen wisselen, hij zit wel met een dikke borgveer vast.

Alsvast bedankt

Anton468 (0), 16 jaar geleden

Zijn je motorsteunen nog wel goed?

jar jar binks (0), 15 jaar geleden

Ik ben vandaag een stuk aan het rijden geweest, als ik links afsla, met het stuur circa 5-10 % gestuurd dan is het er, als het minder als meer is, is het kompleet meteen weg. Ik denk dat de linker as iets te veel speling heeft, ik denk zoals ABC aangeeft dat het weleen eens de kom kan wezen.

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

ja die kans zit er zeker in maar daar kom je pas achter als je het uit elkaar haalt of als je een nieuwe as plaatst dus dat kun je nog doen.

groetjes jan.

jar jar binks (0), 15 jaar geleden

Dit is de boosdoender.

[url=http://imageshack.us][img]http://img72.imageshack.us/img72/4224/as...[/img][/url]
[url=http://imageshack.us][img]http://img206.imageshack.us/img206/4868/...[/img][/url]

Jongens in ieder geval voor de tip, ABC en Jan T

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

nou dan weet je nu in ieder geval zeker dat je de goede tepakken hebt.

groetjes jan.

abc (0) PRO, 15 jaar geleden

das mooi,kon ff niet reageren omdat ik niet over internet beschikte maar je hebt zelf al gezien wat het probleem was

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.