Renault megane dti 80pk: hoog diesel verbruik

Bouwjaar: 2001

hallo allemaal,

ik heb een paar maanden terug een megane dti hatchback uit 7/2001 gekocht bij een autohandelaar.
het probleem is dat de megane een hoog dieselverbruik heeft.
ik mag blij zijn als ik 1 op 16 haal. maar volgens de specificaties van de auto en op internet staat dat de megane een GEMIDDELD verbruik heeft van afgerond 1 op 18.
85 % van de kilometers die ik maak maak ik op de snelweg met een constante snelheid van 100 of 120 km/h. en toch haal ik naar boven afgerond maar net de 1 op 16 ???
ik rijd nu weken echt met een slakkengang, om zo zuinig mogelijk te rijden. in de bebouwde kom waar je 50 km/h mag rijd ik altijd in de 4e versnelling en ik schakel altijd op bij 2000 toeren. de garage heeft ook naar de remmen en wiellagers gekeken en ik heb ook de auto kompleet laten uitlijnen.
ik heb zelfs een flesje injector reiniger in de tank gedaan en de tank vol gegooid. nu rookt de uitlaat stukken minder.
ik maak zeer zelden gebruik van de airco en ik heb ook zelden een raampje open staan. wat is er toch aan de hand ????????

ik ben ook bij de renaultdealer geweest en willen mij niet helpen, waarschijnlijk omdat de auto niet bij hun in onderhoud is ??? zelfs nu de auto volgende maand 3 JAAR oud is willen ze mij geen service geven of coulance. ze vinden het verbruik van 1 op 15 netjes voor een diesel ??? ze denken dat het waarschijnlijk aan de pomp timing ligt. ze willen de megane een controle geven en kunnen niet beloven dat ze iets kunnen vinden. de controle gaat me 193 euro kosten. mocht er iets zijn dan ben ik meer kwijt natuurlijk.
STERKER NOG, een kollega van me heeft een renault megane coupe dti (met powerbox) en hij haalt probleemloos 1 op 18 en op lange afstanden haalt ie 1 op 20/21 ???

wie kan mij wel helpen en weet wat het kan zijn ?
ligt het toch aan de pomp afstelling , of LMM of EGR klep of iets dergelijks ? ik kijk regelmatig op andere sites en lees dat bij de tdi motoren van de VAG groep ook problemen zijn met de LMM, EGR klep en pomp timing.

het valt me ook op dat de motor bij bedrijfstemperatuur tikkende geluiden maakt vanaf 2000 toeren en bij stationair draaien om de paar seconde een schok geeft.
draait ie mischien op 3 cilinders ? of is er misschien een injector defect of verstopt ?
mijn garage zegt dat ze niets kunnen constateren.
ik sta nu echt voor een kompleet raadsel.

als iemand mij kan helpen dan hoor ik dat heel graag !!!

versace1

Geplaatst door versace1 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

aupers (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik zou hem toch eens laten uitlezen, meten is weten! Verder moet je ook niet te snel schakelen, max koppel zal er rond 2200 toeren uitkomen. Schakel je bij 2000 dan valt hij wel heel ver terug en komt onder z'n toeren met meergebruik als gevolg. Motor draait het meest zuinig rond z'n max koppel.

Verder is 1:16 wel vrij normaal, eigenlijk alleen de VW/AUDI TDI's zijn echt zuinig. Elk Golfje TDI kan bij normaal rijden de 1:20 halen. Ikzelf heb eens gemiddeld 1:20 gereden met een A4 66kw TDI.

Paul

versace1 (0), 19 jaar geleden

volgens de specificaties zit het max koppel van 160NM op 2000 toeren. en bij snelweg gebruik is 1 op 20 haalbaar.
ik leg 70 km per dag op de snelweg af en ik zal zo te zien absoluut NOOIT hoger dan 1 op 15,5 kunnen halen.
voor deze auto heb ik 3 jaar in een megane 1.9D (zonder turbo) en had ik toen een beetje sportief rijgedrag en ik haalde altijd netjes 1 op 17 gemiddeld en bij slakkengang zelfs 1 op 18 !!! op een volle tank haalde ik altijd net iets meer dan 900 km.
ik snap er echt helemaal niets van.
mocht ik sportief gaan rijden met deze megane dti dan denk ik dat de tank bij ongeveer 700 km helemaal leeg , dat is omgerekend ongeveer 1 op 13 ????? dat is toch abnormaal voor een turbodiesel !!!
als ze echt niets kunnen vinden bij het uilezen ga ik inderdaad (na de zomervakantie) maar eens op zoek naar een golf 4 tdi.
ik ben de auto een beetje zat vanwege de hoge brandstofkosten.

mocht er iemand anders wel de gouden tip hebben dan hoor ik dat heel graag !!!!!

Sander10757 (0) PRO, 19 jaar geleden

Weet je eigenlijk wel wat je wilt,want in een ander onderwerp wil je je auto juist meer wat meer vermogen geven,en sportiever rijden wat het brandstof verbruik zeker niet minder maakt.

Siem Bijman (140) PRO, 19 jaar geleden

Als de vorige eigenaar veel stadsverkeer heeft gereden, wordt de motor inwendig vervuild.Door een goede motorflush (reiniging) te geven, gaat alle koolaanslag eruit en zal het verbruik veel gunstiger kunnen worden.Ook een tijdje stevig oprijden geeft een zelfde effect, nl het verbranden van koolaanslag.Dus eerst reinigen/ of een tijdje de auto op zijn kont geven en als dat niet helpt, pas naar een Golf uitkijken.

Ik zit aan die koolaanslag te denken omdat je het hebt over een getik bij een bepaald toerental.Dat kan daar nl. op duiden.Doen hoor!!!!

Rianne Nijs (0), 19 jaar geleden

Ben jij wel helemaal lekker? Met dit verbruik? De overheid praat over het nieuwe rijden. Dus zo min mogelijk brandstof verbruiken voor mensen met centen die dan zoveel mogelijk met hun """""SUV"""" en hun Maybach met een verbruik rond de 1 op3 rond kunnen kachelen. Jij wil overstappen naar een golf tdi waarvan je denkt dat het verbruik rond de 1 op 18 ligt. Realiseer je dat de meerprijs van deze auto nooit opweegt tegen het branstofverbruik. Nog even iets over Volkswagen zonder ze de grond in te stampen (maar helaas ik kan niet anders). Ze maken auto's die weinig brandstof verbruiken, dat klopt. Maar het kan ook anders. De Porsche Cayenne en de Volkswagen Touareg. Dure auto's en een brandstofverbruik waarvan je wit rond de neus word. En dat is nog niet alles. de Bugatti 16/4 Veyeron komt er aan. Volkswagen gaat hem maken. Heeft 1001 pk, een top van meer 400 km per uur en een branstofverbruik waarvan een Boeing 747 op een Fiat Panda gaat lijken. En jij wil daarbij horen? Weet jij wat jij moet doen? Genieten van je hele mooie en comfortabele Renault en denken dat met iets meer moeite die twee kilometer er ook nog wel bijkomt. m.v.g. Alex, die wel gewoon doorgaat met zijn oerdegelijke Renault.

rob9958 (0), 19 jaar geleden

Ik sluit mij helemaal aan bij de vorige "spreker"!

Rob.
Renault Laguna 1.9 dCi (1:15 jaargemiddelde)

versace1 (0), 19 jaar geleden

ho ho ho ho, trek aan de noodrem.
ten eerste wil ik Siem bedanken voor de tip en zal ik binnenkort met een volle tank gaan beginnen met 'trappen'tot de tank leeg is. ik heb een maand terug een flesje verstuiver reiniger in de tank gedaan omdat ik het sterke vermoeden had dat de verstuiver vervuild of verstopt zaten.
ten tweede, Rianne, ik kan het niet helpen dat ik helaas GEEN lease rijder ben en dus voor eigen rekening snelwegkilometers moet maken en daarom met diesel rijd vanwege lagere kilometerkosten EN onderhoudskosten dan met een benzine of gas auto. ik heb VOOR deze megane een probleemloze megane 1.9D uit 98 gehad en met die auto haalde ik heel netjes altijd een gemiddeld verbruik van 1 op 17 . op hele lange afstanden op de snelweg was 1 op 19 goed haalbaar. Volgens de specificaties op autoweek.nl , autotelegraaf.nl en op renault.nl staat dat deze nieuwere megane dti een gemiddeld verbruik heeft van 1 op 18. nou en dat haal ik ABSOLUUT nooit. het is echt onmogelijk.
verder Rianne snap ik niet wat je met die maybach , fiat pinda , porsche en touareg bedoelt.
ik weet wel dat als je een porsche, maybach , bugatti kunt veroorloven dan kun je ook de benzine , peperdure verzekering, onderhoud ,enz... betalen.
zeg nou eerlijk heb je ooit iemand met een standaard salaris in zo'n aso pooierbak zien rijden ???
(tenzij de persoon eigenaar is van een coffeeshop of zo )
en ja , Sander O, als je goed gelezen hebt weet je dat ik zei dat ik een kollega heb die een megane dti coupe heeft met een powerbox. en hij heeft door dezelfde rijgedrag een iets lager brandstofverbruik dan de specificaties van zijn auto.
daarom zit ik er aan te denken om misschien zijn powerbox op mijn auto te zetten en te kijken wat het verbruik dan wordt. en nee , ik doe het echt niet voor de hogere topsnelheid cq. snellere acceleratie. overal wordt tegenwoordig helaas veel geflitst. ik wil juist meer koppel zodat ik minder vaak hoef te schakelen. dus......

mocht er dus iemand wel serieus de technische ( dus geen commentaar ) gouden tip hebben dan hoor ik dat heeel graag.

michaelluijendijk (0), 19 jaar geleden

Ik vind je verbruik niet heel erg schokkend.Maar vind je het te hoog kun je een aantal dingen doen.Laat hem eerst eens uitlezen door een garage.levert dat niet op kun je verstuivers er eens uit (laten) halen. Deze kun je bij een specialist laten testen.Heeft je auto veel gelopen? de nozzle van de verstuivers kan wel eens iest vast zitten of juist blijven lekken.Dat kun je dus zien op de verstuivertestbank.als dit goed is moet je eens naar de kleppen laten kijken.Laat ze eens stellen dit kan nl een boel schelen omdat de ademhaling van de motor erg belangrijk is.Mensen met astma doen het ook niet zo lekker begrijp je.
Als de vorige eigenaar een rustige rijder is moet je zeker ff los trappen. dat kan ook een hoop schelen. Mocht dit alles n iet helpen dan kun je hem ook nog op een vermogenstestbank laten zetten.

succes

michael

versace1 (0), 19 jaar geleden

bedankt michael,

ik zal morgenavond informeren bij mijn huidige garage of ze iemand of een andere garage weten waar ik de auto kan laten uitlezen. ik ben zelf al bij de renault dealer geweest en die zijn helemaal niet behulpzaam, moet je eens nagaan, de auto wordt volgende maand 3 jaar en dan zou je denken dat ze je gewoon voor goede service ook dan, eventueel tegen een kleine vergoeding, kunnen helpen met mijn serieuze probleem.
maar nee hoor, de dealer zegt dat ze de auto in de werkplaats willen onderzoeken voor 193 keiharde dure euro's ???
zijn ze nou helemaal gek geworden ? het is gewoon een kwestie van laptop op systeembus van de auto aansluiten en programmaatje starten. totaal nog geen 10 minuten werk.
ze hebben ook gezegd dat ze niet kunnen beloven dat ze de fout kunnen vinden. mochten ze niets vinden dan moet ik helaas die 193 euro aan onderzoekskosten kwijt. mochten ze wel iets vinden dan word de reparatie inclusief de onderzoekskosten van 193 euro wel heeeel erg duur.
michael , ik zal proberen om eens een volle tank leeg te rijden door stevig veel toeren te maken en snel op te trekken.

nog bedankt.

Rianne Nijs (0), 19 jaar geleden

Het was niet mijn bedoeling om jou te kwetsen of op stang te jagen, ik wou er alleen mee zeggen dat het verbruik waar jij het over hebt helemaal niet veel is, en de auto's die ik in mijn verhaaltje opnam hebben een verbruik waar je echt van schrikt. Ikzelf moet ook zelf mijn benzine e.d. betalen maar om nou echt een hoop moeite te doen of hoge garagekosten te gaan betalen om een iets beter verbruik te behalen vind ik persoonlijk net iets te ver gaan. Je moet ook beseffen dat de ene auto de andere niet is. Zelfs auto's die achter elkaar op de lopende band hebben gestaan zijn verschillend in verbruik en vermogen e.d. Het is minimaal maar toch. Ik zou je dan ook willen adviseren probeer nog wat kleine dingetjes en laat het daarbij voordat je jezelf op hoge kosten jaagt. Wynss heeft goede produkten om bijvoorbeeld verstuivers te reinigen. Je hoeft die alleen maar aan de brandstof toe te voegen. Ikzelf heb een redelijk resultaat behaald met motorup. Dit zie je wel eens op tv. Ik zou zeggen heel veel succes en m.v.g. Alex.

versace1 (0), 19 jaar geleden

hai alex, nog bedankt van je reaktie. maakt niet uit hoor.
ik ben zelf een beetje pissed op mijn pas aangeschafte megane dti. ik dacht dat mijn vorige megane 1.9D een hoog verbruik had ? die was duidelijk veel zuiniger.
ik heb er al een flesje speciale verstuiver reiniger in de dieseltank gegooid en de enigste voordelen die ik heb is dat de uitlaat niet meer rookt , ook niet bij vol gas optrekken.
en verder reageert de motor ietsje sneller op het gaspedaal.
maar helaas is het verbuik nog steeds triest te hoog.
ik rij nu met veel toeren omdat ik van meerdere mensen de tip kreeg dat waarschijnlijk de katalysator misschien verstopt is door de vorige eigenaar.
ik moet dus veel snelwegkilometers en ook regelmatig veel toeren maken om de roetdeeltjes uit de uitlaat te verbranden.
motor up ? ik zie dat inderdaad vaak op tv maar ik geloof er zelf helemaal niks van.

versace1 (0), 19 jaar geleden

ik heb de tip van michael geprobeerd en heb een volle tank met veel toeren en snel optrekken (natuurlijk de motor EERST goed warmdraaien) leeggereden. vervolgens heb ik weer volgetankt en de dagteller op nul gezet om te kijken wat het resultaat is.
en tot mijn grote verbazing is het hoge verbruik naar mijn schatting afgenomen.
ik zal voor de zekerheid de tank weer helemaal leegrijden en dan uitrekenen wat het verbruik is geworden.
tevens heb ik onder de kunststof motorkap een lekkende retourslang gevonden die precies op de carterbak zit verbonden en ergens naar de achterkant van het motorblok verdwijnt.
deze lekt druppels motorolie die op het blok en onderzijde van de plastic kap terecht kwam en volledig nat werd.
ik heb er tijdelijk een lange oude katoenen poetsdoek om de slang gewikkeld en goed vastgeknoopt en zal dit z.s.m. door de garage laten repareren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.