auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Grand Scenic: Inhouden/stotteren koude motor

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: TCe130

Na een maand probleemloos te hebben gereden doet zich vaak het volgende probleem voor:

Inhouden/stotteren bij koude motor direct na wegrijden na koude start, die overigens zelf goed en vlot verloopt.
Het stotteren doet zich vaak, maar niet altijd, voor bij constante snelheid in alle versnellingen.
Als het stotteren ineens begint daalt ook het aktuele verbruik op de boardcomputer, wat vermoedelijk het stotteren veroorzaakt.
Iets gasgeven verhelpt het probleem maar bij constante snelheid komt het probleem weer naar voren.
Een enkele keer is er na een koude start niets aan de hand om de dag erop weer te stotteren.
Het is niet echt heel ernstig maar wel uiterst irritant.
Als de motor op temperatuur is rijdt de auto als een zonnetje.
Al bij de dealer terug geweest, echter geen foutcodes en niets gevonden. Heeft iemand een idee waarmee ik terug kan. Alvast bedankt

Geplaatst door

mgbauwens (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het bouwjaar echt 2010 is onmiddelijk terug gaan naar de dealer en voor de deur neer zetten, dat is garantie.
Heeft de dealer de auto ook koud (dus na een nacht stil staan) door gemeten?
Is de luchtmassameter gecontroleerd?

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.

oldford 0
badge

14 jaar

Dank voor je meedenken zover Oldford. Uiteraard is het garantie en ik heb inmiddels een afspraak gemaakt voor 13 juli. Breng hem dan de dag tevoren zodat ze het weer koud kunnen proberen. Vorige keer ook gedaan maar ze kunnen niets vinden.... Heb aangeven dat ik daar deze keer geen genoegen mee neem. Ben benieuwd. Hoop niet dat het een slepende kwestie gaat worden.
Het lijkt erop dat de motor gewoon te weinig brandstof krijgt om koud mooi te kunnen lopen. Dat verklaart ook het ineens lagere aktuele verbruik tijdens dat stotteren.
Wordt vervolgd!!

mgbauwens 0

14 jaar

In dat geval is het normaal dat de dealer gaat rijden met de analyseapparatuur (laptop) aangesloten en dat al rijdende de waarden die worden aangegeven worden gecontroleerd op afwijkingen (bv. een temperatuursensor die "motor warm" aangeeft). Tijdens het ineens gaan hikken kunnen ze dan zien welke waarden afwijken en daar een oorzaak bij zoeken.

Heino4267 725

14 jaar

Ja een temperatuurmeter die "motor warm" aangeeft zou heel goed kunnen alleen zou de motor dan altijd moeten stotteren na een koude start en dat doet ie niet altijd. Dank voor je meedenken iig Heino 4267.

mgbauwens 0

14 jaar

Ik heb in 2008 een nieuwe Twingo (1.2 8V motor) gekocht en die heeft dit ook. Hij doet dit alleen in de eerste minuut na de koude start als de buiten temperaturen richting de 20 graden gaan. Als het koud is doet ie dit niet. Wat ik begrepen heb van andere Twingo gebruikers en van de Renault dealer is dat dit gewoon een eigenschap is die te maken heeft met de zuinige afstelling tijdens de opwarm fase. Soms is het wat erger dan andere keren en soms doet ie dit helemaal niet. Als ik het gas eenmaal onderin gooi loopt de motor mooi en zonder schokken. Ik heb verder geen problemen met de motor, als ie warm is loopt ie perfect.

ricardo9623 0

14 jaar

Hallo Ricardo,

Het is inderdaad precies zoals je aangeeft. Auto is eind maart afgeleverd. Met de toen nog lage buitentemperaturen geen last gehad, die begonnen pas eind april, precies toen het hier wat warmer begon te worden. Begin mei in Denemarken op vakantie geweest. Lage temperatuur daar rond 8 graden met starten. Geen centje pijn toen, begon weer toen we weer thuis kwamen met hogere buitentemperaturen.
Gisterenmiddag rond 16.00 uur auto koud gestart, buitentemp op de meter 24graden. Practisch geen last. Vanmorgen, 18 graden op de meter, was het weer raak.
Het schokken is ook vaak ineens over dan dan rijdt de auto verder gewoon als het moet.
Wat bedoel je met "gas eenmaal onderin gooi"? Even kortstondig volgas geven?
Vind het toch vreemd. Zou met een software aanpassing toch opgelost moeten worden als het is zoals je schetst.
Dank voor je bericht in ieder geval.

mgbauwens 0

14 jaar

Voor het maken van een software aanpassing zijn een aantal zaken nodig: weten waar/wanneer het probleem optreedt en de dealer moet de relevante gegevens aan de importeur door geven en die moet het dan weer correct aan de fabriek door geven.
Zoals je zelf al constateerd, bij 8 graden geen last en bij 24 graden buiten (in de zon misschien wel 30 voor de motor) ook niet.
Maar bij 18 graden wel. Moet je dus bij 16-18 graden buiten temperatuur starten en gelijk een 4 gas meting doen.
Moet de dealer kunnen zien of het mengsel te arm is.

Ik ben niet zo'n voorstander van vol gas geven met koude motor. Beter is het om even met een verhoogd toerental de boel op te warmen.

oldford 0
badge

14 jaar

Hallo Oldford,

Ben zelf ook geen voorstander van het geven van volgas met een koude motor.
Wellicht is die software aanpassing in de maak, het is natuurlijk een vrij nieuw type motor en als het vaker voorkomt zal ik toch niet de enige zijn met deze klacht.
Het komt mijns inziens ook door een te arm mengsel, dat verklaart ook de terugval van het aktuele verbruik tijdens het schokken. Als de 4-gas test dat uitwijst dan hebben we nog geen enkel gegeven op basis waarvan een diagnose kan worden gesteld.
Kan de lamba sonde nog roet in het eten gooien? Die moet toch bijregelen als ie te arm mengsel (teveel zuurstof in de verbrandingsgassen) detecteerd

mgbauwens 0

14 jaar

Alles kan, maar een lambdasonde moet eerst warm worden voordat deze bijregeld. Dus het kan een tijdje fout gaan.
Ben je de enige? Kennelijk niet. Maar weet de fabriek dat dan ook? En wil de fabriek die aanpassing wel maken?
En weet de fabriek wel om welk temperatuur gebied het gaat?

Ik heb van dichtbij een soortgelijk geval mee gemaakt. Ook verschillende klachten over een bepaald type motor over slecht starten.
Dit gebeurde in de winter. Fabriek nam het serieus en plaatste een auto in de vrieskast om te testen. Dat was goed.
Daarna temperaturen gaan loggen en bleek dat de klachten rond -4 graden voor kwamen.
Fabriek heeft nogmaals de auto in de vriezer gezet, maar nu bij -4 en niet -40. Probleem deed zich voor en een update werd gemaakt.

oldford 0
badge

14 jaar

Eerst maar eens afwachten wat de controle bij de dealer boven water brengt. Zal in ieder geval het onderwerp software ter sprake brengen als het op niets uitloopt. Hoop dat de buitentemperatuur dan in de goede range ligt. Misschien rij ik wel even mee dan. Wordt vervolgd!

mgbauwens 0

14 jaar

Eerst maar eens een constatering.
Nieuwe auto met een probleem. Dat kan gebeuren. Dat een dealer de klant vervolgens dagen, weken zelfs, laat wachten, voor een afspraak is werkelijk te zot voor woorden. Arrogantie!
Schande, geen enkel excuus is op z'n plaats. Afdeling service is duidelijke anders dan de afdeling verkoop.
Op deze manier bezorgt deze dealer de collega's en het merk een slechte naam.

Dan nog even naar het probleem: doet mij denken aan een defecte bobine; ongetwijfeld is deze motor voorzien van 4 bobines (een bobine per cylinder). Een slecht exemplaar geeft de genoemde klachten.

En heel veel sterkte met de dealer; doe 'm de groeten.

Willem

willem12077 0

14 jaar

Hallo Mark, ik moet je nageven, je hebt voor geduld een heeeele dikke 10+, ik denk als mijn dealer mij zo behandeld dat de auto in ieder geval voor 13 juli door de etalage naar binnen werd gereden, wat een regelrechte schande om je met een nieuwe auto zo aan het lijntje te houden. Ben het met Willem eens SCHANDALIG. Waarom word je niet direct geholpen ipv dat je hier vragen moet gaan stellen? Wat een armoe, sorry Mark maar ik hoop dat je problemen zo snel mogelijk opgelost worden jongen. Wat een DRAMA.

zafira2.2dti 0

14 jaar

We zullen zien Willem, eerst maar eens terug naar de dealer maar ik ben bang dat er niets uitkomt. Het probleem is echt temperatuur gerelateerd, zo tussen 10 en 20 graden buitentemp. Vanmorgen schokken bij 18 graden, vanmiddag afwezig bij 23 graden buitentemp en motor was koud, heb de hele dag op kantoor gezeten en motor moet voldoende afgekoeld zijn in die tijd.

Ik snap dat zonder aanknopingspunt het heel moeilijk zoeken is doch ik verwacht op z'n minst een plan waarin (desnoods één voor één) alle verdachte zaken worden vervangen net zo lang tot er een oplossing is. En als het meer voorkomt, m.a.w. mijn probleem is niet exemplarisch, verwacht ik een (software)oplossing van Renault Nederland. Zo simpel is het in mijn beleving. Het schokken hoort niet, is duidelijk voelbaar en dus gewoon heel irritant.

Ik heb dit weekend al behoorlijk zitten spitten op de diverse fora maar het kan werkelijk van alles zijn. Het enige aanknopingspunt dat ik heb is het terugvallen van het aktuele verbruik wat aangegeven wordt door de boardcomputer tijdens het schokken waardoor je dus zou zeggen dat het mengsel te arm is om mooi te kunnen lopen in de opwarmfase.

Eenmaal goed warm rijdt de auto uitstekend en heb hem nog niet kunnen betrappen op schokken

mgbauwens 0

14 jaar

Hoi Zafira, ik wil nog niet negatief doen over de, voor mij nieuwe, dealer. Vorig bezoek is de ECU gereset, ik heb voorafgaand daaraan wat wisselende benzines getankt (BP, Shell en Esso) en wilde het nog even aankijken. Heb na de reset alleen maar shell getankt en het probleem blijft. Dat ie even tijd nodig heeft om mij in te plannen snap ik ook. Liever, dan maakt hij misschien wat tijd vrij. Ik verwacht echter wel van hem dat hij het gaat oplossen en ik ben bereid om mee te denken.

mgbauwens 0

14 jaar

Inmiddels op een duitse site meer meldingen m.b.t. exact het zelfde probleem gevonden met de TCe 130 motor en ook daar geen oplossing. Ik ben dus niet de enige.

mgbauwens 0

14 jaar

Auto gisteren bij de dealer geweest. Niets uitgekomen zoals ik eigenlijk had verwacht. Auto zou uitgelezen zijn door Renault Nederland en geen afwijkingen gevonden. Wellicht komt er in een later stadium nog een software update. Ben eigenlijk wel benieuwd of er meer van deze klachten zijn met de TCe 130 motor. In Duitsland wel, zie http://m3.meganeboard.de/viewtopic.php?f...
Zal ook nog eens experimenteren met de verschillende benzines. Wordt vervolgd.

mgbauwens 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.