close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio 2009: Injectie controleren, EGR klep

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: K9K Z7, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 63

Hallo allemaal,
Mijn auto, een clio 1.5 DCI met 368.000 op de teller heeft al een tijdje een probleem.
Hij geeft regelmatig aan; injectie controleren en gaat vervolgens in de noodloop. Ik rij hier al een tijdje mee rond, de garage zoekt en zoekt en kan niets meer bedenken dan de EGR klep weg te laten schrijven uit de computer. Nu is mijn vraag hierover; komt mijn auto met weggeschreven klep nog wel door de APK? (Ivm roetmeting) De garage heeft hier geen zeker antwoord op. Inmiddels is ook de drukverdeelsensor met kabelboom vervangen, het brandstoffilter en heb ik er verschillende diesel injector cleaners ingegooid( Forte, Lindemann) Bij het gebruik van Forte verdween de melding tijdens het rijden vanzelf, maar kwam ook helaas weer terug. Er is trouwens ook sprake van flinke rookpluimen bij de melding, de garage zegt dat dit komt omdat de auto niet regenereert. Klopt dit? Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn? Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk omschreven, ik ben een vrouw met geen verstand van auto's of technische zaken. In elk geval hartelijk dank voor eventuele reacties!

Geplaatst door

Daantjuh15 (60)

al 4 maanden lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

We moeten eigenlijnk wel de aanwezige foutcodes weten om iets te kunnen zeggen. De garage zegd dat de auto niet regenereerd, en is bang dat t mis gaat wanneer de egr wordt weggeschreven, dat is een raar verhaal. Wanneer de egr correct wordt uitgeschreven heeft dat geen negatief effect op de werking van het roetfilter.

harry4203 2495
badge vip badge

4 maanden

386000 voor een 1.5 dci dan begint het te tellen.
Hoe is de staat van onderhoud .
Injectoren hebben niet het eeuwige leven .
Maar alles staat met de foutcodes.

kaleido 1 6595
badge vip badge

4 maanden

De grote vraag iOS m.i. eigenlijk: regenereert de motor nog succesvol?
Als de voorwaarden voor regeneratie telkens niet worden ingevuld, wordt de regeneratie niet opgestart of niet afgemaakt. Veel pogingen tot regeneratie leiden tot een verhoogd brandstofverbruik en ook verdunde motorolie. Heb je last van brandstof in je motorolie ("het oliepeil stijgt vanzelf") en/of verhoogd brandstofverbruik?

Heino4267 645

4 maanden

iOs = is

Heino4267 645

4 maanden

Goedemiddag,
Dank voor de reacties!
@Kaleido1; ik breng de auto 1 x per jaar weg voor een grote beurt. De garage zegt dat er niets mis is met de injectoren/verstuivers. Ik weet de foutcode zo niet helaas, ik weet wel dat er een storing in de EGR klep zit waardoor bij verkeerde waardes doorgeeft, aldus de monteur.
@Heino4267; dat is een goede vraag waarop ik geen eenduidig antwoord op heb gekregen. De monteur heeft het roetfilter al rijdend geleegd, zat helemaal vol de eerste keer. De tweede keer zat er niet zoveel in het roetfilter. Ik rij behoorlijk wat kilometers (ook regelmatig naar België, zo'n 3,5 uur heen en ook weer 3,5 uur terug) Ik zou dan zeggen dat de motor wel de 400 graden moet halen om onderweg te regenereren? Auto geeft dan ook niet de melding; injectie controleren. Ik heb geen brandstof in de motorolie en het verbruik is niet gestegen.

Daantjuh15 60

4 maanden

@harry4203; dank voor uw antwoord! Goed om te weten dat het geen invloed heeft op de APK.

Daantjuh15 60

4 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.