Renault Clio 2009: Injectie controleren, EGR klep

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: K9K Z7, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 63

Hallo allemaal,
Mijn auto, een clio 1.5 DCI met 368.000 op de teller heeft al een tijdje een probleem.
Hij geeft regelmatig aan; injectie controleren en gaat vervolgens in de noodloop. Ik rij hier al een tijdje mee rond, de garage zoekt en zoekt en kan niets meer bedenken dan de EGR klep weg te laten schrijven uit de computer. Nu is mijn vraag hierover; komt mijn auto met weggeschreven klep nog wel door de APK? (Ivm roetmeting) De garage heeft hier geen zeker antwoord op. Inmiddels is ook de drukverdeelsensor met kabelboom vervangen, het brandstoffilter en heb ik er verschillende diesel injector cleaners ingegooid( Forte, Lindemann) Bij het gebruik van Forte verdween de melding tijdens het rijden vanzelf, maar kwam ook helaas weer terug. Er is trouwens ook sprake van flinke rookpluimen bij de melding, de garage zegt dat dit komt omdat de auto niet regenereert. Klopt dit? Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn? Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk omschreven, ik ben een vrouw met geen verstand van auto's of technische zaken. In elk geval hartelijk dank voor eventuele reacties!

Daantjuh15

Geplaatst door Daantjuh15 (60) , lid sinds 3 weken geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

3 weken geleden - harry4203

We moeten eigenlijnk wel de aanwezige foutcodes weten om iets te kunnen zeggen. De garage zegd dat de auto niet regenereerd, en is bang dat t mis gaat wanneer de egr wordt weggeschreven, dat is een raar verhaal. Wanneer de egr correct wordt uitgeschreven heeft dat geen negatief effect op de werking van het roetfilter.

3 weken geleden - kaleido 1

386000 voor een 1.5 dci dan begint het te tellen.
Hoe is de staat van onderhoud .
Injectoren hebben niet het eeuwige leven .
Maar alles staat met de foutcodes.

3 weken geleden - Heino4267

De grote vraag iOS m.i. eigenlijk: regenereert de motor nog succesvol?
Als de voorwaarden voor regeneratie telkens niet worden ingevuld, wordt de regeneratie niet opgestart of niet afgemaakt. Veel pogingen tot regeneratie leiden tot een verhoogd brandstofverbruik en ook verdunde motorolie. Heb je last van brandstof in je motorolie ("het oliepeil stijgt vanzelf") en/of verhoogd brandstofverbruik?

3 weken geleden - Daantjuh15

Goedemiddag,
Dank voor de reacties!
@Kaleido1; ik breng de auto 1 x per jaar weg voor een grote beurt. De garage zegt dat er niets mis is met de injectoren/verstuivers. Ik weet de foutcode zo niet helaas, ik weet wel dat er een storing in de EGR klep zit waardoor bij verkeerde waardes doorgeeft, aldus de monteur.
@Heino4267; dat is een goede vraag waarop ik geen eenduidig antwoord op heb gekregen. De monteur heeft het roetfilter al rijdend geleegd, zat helemaal vol de eerste keer. De tweede keer zat er niet zoveel in het roetfilter. Ik rij behoorlijk wat kilometers (ook regelmatig naar België, zo'n 3,5 uur heen en ook weer 3,5 uur terug) Ik zou dan zeggen dat de motor wel de 400 graden moet halen om onderweg te regenereren? Auto geeft dan ook niet de melding; injectie controleren. Ik heb geen brandstof in de motorolie en het verbruik is niet gestegen.

3 weken geleden - Daantjuh15

@harry4203; dank voor uw antwoord! Goed om te weten dat het geen invloed heeft op de APK.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.