close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Interieurfilter

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Ik merk al een tijd dat de kachel steeds verder achteruit gaat. Als ik de fan op volle kracht zet dan voel ik wel dat er - lauwe - lucht uit de openingen komt maar dat is niet echt om over naar huis te schrijven. Met dit weer krijg ik de ramen ook niet schoon aan de binnenkant mede omdat de airco het onder de 5 graden niet meer doet. Ik ben dan ook blij dat ik een elektrisch verwarmde voorruit heb zodat deze wel schoon blijft echter de zijruiten zijn een ramp.

Nu lees ik her en der dat er nog een interieurfilter in de auto aanwezig moet zijn. Deze is dan goed verborgen want zonder iets te demonteren kan ik hem niet ontdekken. Mijn Laguna heeft er inmiddels 130.000 km opzitten en het filter - als het er al op zit - is nog nooit vervangen. Tijd dus dat dit gaat gebeuren....

De laguna is in ieder geval voorzien van ACC.

Wie kan mij vooruit helpen en als er geen interieurfilter op zit, wat kan dan het probleem zijn.

Wim

Geplaatst door

ikkezelluf (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je moet onder de motorkap zijn. Je moet de plaat onder de ruitenwissers oplichten.
Beschermkap op de kachelmotor weghalen en dan zie je het filter zitten.
De ruitenwissers er eerst af is het handigst maar die krengen kunnen goed vast zitten. Het is niet beslist noodzakelijk ze los te maken.

Maar als de lucht niet warm wordt dan zal het niet aan dat filter liggen. Verstopte kachelradiateur is een bekende kwaal. Voel eens of de slangen die in en uit de kachelradiateur komen even warm worden.

AS1 230

17 jaar

[quote=AS1]Je moet onder de motorkap zijn. Je moet de plaat onder de ruitenwissers oplichten.
Beschermkap op de kachelmotor weghalen en dan zie je het filter zitten.
De ruitenwissers er eerst af is het handigst maar die krengen kunnen goed vast zitten. Het is niet beslist noodzakelijk ze los te maken.

Maar als de lucht niet warm wordt dan zal het niet aan dat filter liggen. Verstopte kachelradiateur is een bekende kwaal. Voel eens of de slangen die in en uit de kachelradiateur komen even warm worden.[/quote]
Bedankt voor je snel antwoord. Dus toch een filter. Ik denk dat ik daarmee al een groot probleem kan oplossen. Mocht de kachelradiateur verstopt zijn, is het dan een kwestie van slangen los maken en doorspuiten of is daar nog een speciale procedure voor?

ikkezelluf 0

17 jaar

Er zijn oplosmiddeltjes voor om de kachelradiateur schoon te krijgen. Helpt niet altijd maar je kunt het proberen.
Zoek even op het forum (zodra de zoekfunctie weer werkt...)

AS1 230

17 jaar

Vandaag toch maar eens gezocht naar het interieurfilter. Gevonden aan de rechterzijde (passagierskant) onder een deksel onder de paravan. Was een werkje van niks. Het was te zien dat deze 130.000 km er in had gezeten. Zeer ernstig vervuild, zwart van kleur en liet nagenoeg niets meer door. Bij de dealer een nieuwe gehaald en gemonteerd. Dat scheelt echt een hele hoop, er komt weer lucht uit de roosters en ik kan de ruiten weer ontwasemen zonder tussenkomst van de airco. Dit probleem is dus opgelost.

Maar nu het volgende probleem. De lucht blijft aan de lauwe kant. Ik heb met radiateurreiniger het systeem al gereinigd. Dus koelvloeistof eraf, water erin en in de bovenste radiateurslang het goedje ingegoten. Motor met kachel op standje 10 laten draaien, water eraf laten. Ik kan niet zeggen dat er zeer ernstige vervuiling uit kwam. De bovenste en onderste slang van de kachelradiateur worden wel goed warm. Het zaakje is perfect ontlucht via de bovenste kachelslang en de koelvloeistof die daar uit komt is gloeiend heet. (proefondervindelijk vastgesteld ;-) )

Mijn vrouw is net op en neer naar Tilburg gereden, zo'n 70 km in totaal. Kachel op 26 graden (hoogste stand) maar het wil niet echt warm worden terwijl je zou verwachten dat je onderhand in je T-shirt in de auto zou kunnen zitten.

Dus.......... wie heeft de oplossing hierop, is het een kwestie van de de ACC demonteren en het ventilatortje welke de lucht checked, zuiver maken of zijn er nog andere mogelijkheden......

ikkezelluf 0

17 jaar

Ik ben bang dat je toch je kachelradiateur moet vervangen. Het idee is dat de lamellen verstoppen. Je hebt dan wel doorstroming maar van warmteafgifte komt dan weinig terecht.

AS1 230

17 jaar

[quote=AS1]Ik ben bang dat je toch je kachelradiateur moet vervangen. Het idee is dat de lamellen verstoppen. Je hebt dan wel doorstroming maar van warmteafgifte komt dan weinig terecht.[/quote]
Ik had al zo'n zwaar vermoeden..... Is deze moeilijk te vervangen of kan dit vanuit het motorcompartiment?

ikkezelluf 0

17 jaar

De kachel onder het dashbord, iets bovemn de pendalen.
Aan die kant moet hij er ook uit, gaat vrij gemakkelijk, wel het water opvangen anders wordt de vloer nat.

teunissen 0

17 jaar

[quote=teunissen]De kachel onder het dashbord, iets bovemn de pendalen.
Aan die kant moet hij er ook uit, gaat vrij gemakkelijk, wel het water opvangen anders wordt de vloer nat.[/quote]
Bedankt Teun, ik ga hem binnenkort vervangen.....

ikkezelluf 0

17 jaar

succes want het is een rot werk, er komt denk ik ook vieze geel/bruine drap uit, maar dat meteen schoon als het ergens op komt anders krijg je het er niet meer vanaf!!!
Spoel ook meteen alle slangen door en zet er een nieuwe thermostaat in dan weet je zeker dat het goed is!!!

Succes

mikeys 0

17 jaar

succes want het is een rot werk, er komt denk ik ook vieze geel/bruine drap uit, maar dat meteen schoon als het ergens op komt anders krijg je het er niet meer vanaf!!!
Spoel ook meteen alle slangen door en zet er een nieuwe thermostaat in dan weet je zeker dat het goed is!!!

Succes

mikeys 0

17 jaar

Hallo,

ik heb dit probleem ook gehad en ook het systeem laten reinigen. Bij de 1e reiniging merkte ik geen verschil. Er kwam ook niet veel rotzooi uit het systeem. Ik ben toen teruggegaan naar de garage en ze hebben toen alleen de kachelradiateur gereinigd met een zoutzuur oplossing. De auto heeft 1 nacht aan het reinigingssysteem gehangen en het probleem was daarna verholpen. Er kwam toen heel veel rotzooi uit het kachelradiateurtje.Ik kan weer in een T-shirt in mijn auto zitten zo warm wordt het. (buiten is het 3 graden)

Jo Simons 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.