Renault Scenic: kachel blower aanjager

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Hallo,

Ik heb een probleem met deze scenic.
De verwarming doet het niet, en de aanjager blaast ook niet.

Heb wel over al spanning en massa's.
Heb de kachel weerstand al vervangen, en er zit ook al een nieuwe aanjager in.
Heb ook al een ander bedieningspaneel van de sloop gehaald, (omdat ze nieuw schrikbarend duur zijn).

Wie van julie heeft er een tip voor mij en of raad.

Het is een scenic met automatische airco/klimaat control

gifkikker13

Geplaatst door gifkikker13 (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Matronix (0) PRO, 9 jaar geleden

Wanneer je zelf de motor aanstuurt via een overbrugging (eerst controleren of je een standaard aanstuurbare motor hebt, je wilt hem niet doorbranden), dan werkt deze wel?
Heb je op de blower al wel spanning? Zo niet, relais nazien. Volgens mij wordt er standaard spanning geleverd en met massa geschakeld (waarvan 2 standen inderdaad over een weerstand). Ze je blower vervolgens op standje voluit, nu moet je massa hebben op je andere draad. Is die er, dan ligt het alsnog in je blower, is die er niet, heb je of een open / losse draad vanaf motor naar regelknop (vanaf het punt waar hij weer bij de standje 3 draad is gevoegd), of van je regelknop door naar de massa aan de andere kant van die regelaar.

Is je regelunit plus gestuurd, dan gaat dit grapje net andersom een meet je plus waar je min moet meten.

Het is wellicht praktisch een schema op te duikelen, hoewel je de draden ook zo kunt volgen volgens mij.

gifkikker13 (0) PRO, 9 jaar geleden

Dank voor je reactie.

Ik heb de schema's er bij.
En als ik de massa doorlus op de weerstand dan blaast hij voluit. Het is een volautomatische airco met een display. Dus niet met draaiknoppen.

Matronix (0) PRO, 9 jaar geleden

Zoek op je schema het circuit van je massa maar op dan denk ik :)

Ergens gaat het daarmee mis blijkbaar. Of dit je algemene massa is aan chassis, of dat hij uiteindelijk zijn massa uit de computer krijgt, dat kun je uit je schema wel opduikelen lijkt mij. Begin daar waar je bij kunt en loop het terug. Dat je in de goede richting zit is duidelijk. Als nu alleen de volle stand werkt, zit je aan de voorkant van je weerstand (daar komen ze weer samen) en lijkt het aan de andere kant van de unit te liggen. Je airco zal het nu dan ook nog niet doen naar mijn verwachting.

Succes, je zit op de goede weg (je hebt al volle bak lucht, dat is een mooie start, nu de rest nog).

gifkikker13 (0) PRO, 9 jaar geleden

hallo matronix, ik dank je voor het mee denken,

Als ik de massa op de kachel weerstand door verbind dan draait hij op de volle stand maar kan ik niets regelen.
Ik denk dat de blower massa geregeld wordt. En dat de kachelweerstand op de 1 of andere manier nier goed aangestuurd wordt.
En als ik de regelunit een directe massa geef dan werkt hij ook niet.

Matronix (0) PRO, 9 jaar geleden

Volgens mij werken die draaiknoppen en tiptoets systemen ongeveer het zelfde, alleen heb je nu schakelaars i.p.v. een draaiknop. In hoeverre ik ze ken, werken ze inderdaad via massa schakeling maar dat is simpel na te gaan door te kijken of je inderdaad standaard een plus op je motor hebt. Zo ja en draait hij bij aanbrengen massa, dan is het inderdaad massa geschakeld.

Stand 3 stuurt rechtstreekse massa naar je motor. Daarom gaat deze voluit blazen. Wanneer dat werkt, dan heb je daar een goede massa dus. Als dat alleen werkt bij overbruggen, dan ligt je probleem verder terug.
Wanneer niks werkt bij overbruggen, dan kun je het beste je massa terugvolgen via stand 3 (deze gaat dus om je weerstand heen) en een punt daarvoor (en daarmee waarschijnlijk voor je unit) vinden waar de massa niet goed is.

Het is altijd lastig om zo uit te leggen. Reden is dat je wel volle stand hebt bij halverwege massa leggen maar dat je aansturingen over de weerstand niet werken, dan moet je verder terug tot voor die weerstanden en pas voor de unit heb je weer een gezamenlijk punt.

gifkikker13 (0) PRO, 9 jaar geleden

Hallo, Allemaal.
Probleem opgelost.
Ik heb toch de regelmotor van de verwarmingsklep vervangen. Hij bleef daar maar een foutcode op zetten.
Na het vervangen begon de blower weer te draaien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.