Renault Scenic: Katalysator

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0i 16V

De katalysator van mijn Scenic is defect (uitgelezen bij de dealer)
Op internet kom ik prijzen tegen van €193 tot €267, zoekend op kenteken. Prijsopgave dealer plm. €900 (origineel Renault) of plm. €550 (imitatie)
Ik kan nergens prijzen vinden van originele onderdelen? Hebben alleen dealers de originele onderdelen? Prijsverschil vind ik nogal fors.
Wie kan mij hierin adviseren? Evt. merknamen of partnummers?

Loning

Geplaatst door Loning (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Is de oorzaak waarom de katalysator kapot gegaan is ook gevonden?
Anders is een nieuwe (al dan niet origineel) ook zo weer kapot.

Goedkope aftermarket kat's werken vaak nieuw uit de doos al niet en anders als je mazzel hebt een half jaat.
Ik gebruik alleen origineel, ook al zijn die fors duurder.

Loning (0), 9 jaar geleden

Een paar weken geleden ging het waarschuwingslampje luchtverontreiniging branden. De auto is toen bij de dealer uitgelezen en gaf iets van gemiste verbranding aan. Volgens garage waarschijnlijk een oude foutcode die niet gewist was, want alles was verder goed, bobines, cilinders etc. Als het probleem weer terug zou komen moest ik de auto een dag brengen. Na 3 weken ging weer datzelfde lampje branden en volgens de dealer was nu de katalysator stuk. Over een oorzaak heeft hij het verder niet gehad. Wat zijn mogelijke oorzaken? Ik schiet er natuurlijk niets mee op een nieuwe katalysator te kopen, die daarna ook weer stuk gaat.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Heb je de storing ook als je op benzine rijd?.

kaleido 1 (945) PRO, 9 jaar geleden

Via bosal hengelo kun je voor 2/3 van de dealer prijs een originele bestellen in frankrijk.

Loning (0), 9 jaar geleden

Dit is de 2e keer dat de storing optreedt. Beide keren reed ik op gas. Verder geen bijzonderheden, auto rijdt goed, hapert niet etc, Ik heb de auto nog maar kort, heb nog niet op benzine gereden, dus weet niet of de storing dan komt. Foutcode is nu weer gewist door de dealer.

Bosal Hengelo: kun je daar ook als particulier terecht?

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Misfires (gemiste verbranding) kunnen de katalysator inderdaad om zeep helpen.
Dat het nog een tijd duurt voor dat dan de foutmelding op de katalysator komt is min of meer normaal.

Ik denk niet dat de misfire een oude niet gewiste code was. Het lampje ging toch aan?
Was het lampje ook nog aan toen de auto werd uitgelezen? Dan is het dus een 2 of 3 dagen "oude" code.
Na 40 motorstarts/ritten wordt een "oude" code automatisch verwijderd.

De oorzaak van de misfires dient wel opgespoord te worden en zal denk ik in het lpg-systeem zitten. Meestal een te arm mengsel.
Maar goed, dat laatste is een gokje en dient wel gecontroleerd te worden.

N.B.: Er is een kans dat de katalysator al kapot was bij de aankoop.
Hoeveel kilometer heb je gereden sinds de aankoop tot de foutlamp voor de 2e keer ging branden en de foutmelding katalysator defect kwam?
Heb je nog garantie? Of is het een particuliere aankoop?

richard9712 (0), 9 jaar geleden

Om wat voor LPG systeem gaat het?
Kijk eerst of het euvel op benzine ook voorkomt.

Loning (0), 9 jaar geleden

Het is een Vialle-installatie.
@oldford: Het lampje was aan toen de auto werd uitgelezen, zowel de eerste als de tweede keer. Sinds aankoop nu 2000 km gereden, eerste storing was in de eerste week. Storing gewist (volgens dealer oude foutcode omdat er verder geen gebreken werden geconstateerd. Er werd gezegd dat ik terug moest komen als de storing terugkwam, maar volgens hun was dat onwaarschijnlijk) Storingslampje ging echter twee weken later weer branden. (reed op de snelweg) Volgens dealer is de katalysator defect.
Kan een LPG-specialist constateren of er een LPG probleem is? Auto is gekocht bij een RDW-erkend bedrijf. Kentekencheck gedaan op autoverleden.nl.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

De vraag was (en is) hoeveel je gereden had toen de lamp voor de 2e keer ging branden. Je had er toen dus zo'n 3 weken in gereden.
Bij minder dan 1000 kilometer ga ik er van uit dat de katalysator al kapot was toen de auto verkocht werd.
En dat de onderliggende storing van misfires ook al bestond voor de verkoop.

Wat zegt de verkoper? En garantie?

Bij dit soort storingen is het altijd de vraag waar het van daan komt. Van het benzine deel of uit het LPG gedeelte.
Een verschil in mengsel-sterkte tussen benzine en LPG is wel vast te stellen door middel van uitlezen van de zogenaamde "fuel trims".
Die fuel trim geeft de afwijking aan in het basis-mengsel - dit moet dus 2x gedaan worden, zowel voor benzine als voor LPG.

Loning (0), 9 jaar geleden

Ik schat dat ik zo'n 600 km gereden heb tussen het moment dat de 1e storing gewist is en het moment dat de lamp voor de 2e keer ging branden.
Ik zal de verkoper hierover benaderen, maar of dat helpt? Ik heb een proefrit gemaakt en geen bijzonderheden gemerkt. Ook tijdens de rit naar huis en de eerste paar dagen niets vreemds. De eerste storing kwam voor mij dus echt uit het niets.
Wie kan die fuel trims uitlezen? De dealer of moet ik daarvoor naar een LPG-specialist?

richard9712 (0), 9 jaar geleden

Het is belangrijk om te weten of de fout ook voorkomt op benzine.
Rijd eens een flink stuk op benzine om daar achter te komen.
Als het namelijk ook bij het rijden op benzine is ligt het niet aan het LPG systeem.
Fueltrims kunnen uitgelezen worden door de dealer of een universeel bedrijf.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Een dagje op benzine rijden kan zeker geen kwaad, maar niet om te zien of de katalysator melding terug komt.
Dat kan wel eens 600 tot 800 kilometer duren. Dan kan je die beter laten testen.
Zie: http://www.picoauto.com/tutorials/cat-ef...
Mogelijk werkt de katalysator nog net bij stil staan, dus rijdend testen verdient de voorkeur.

richard9712 (0), 9 jaar geleden

Of de katalysator stuk is is vaak ook te zien aan een pendelende 2de lambdasonde.

Loning (0), 9 jaar geleden

Ik heb op benzine gereden en de storing kwam in eerste instantie niet terug. Er kwam een ander probleem bij, auto ging af en toe op 3 cilinders lopen.
Daarna kwam de storing ook weer terug, lampje ging weer branden. (auto op gas)
Van de verkoper overigens niets meer vernomen.Een vriend heeft nu de bougies vervangen, deze bleken in zeer slechte staat te zijn. Twee van de vier waren met de hand los te draaien, een was kuis verrot. Auto loopt nu weer als een zonnetje! Bobines waren door de verkoper wel vervangen, bougies dus niet.
Ik ga nu twijfelen. De auto heeft een dag bij de dealer gestaan om de storing uit te zoeken. Kennelijk hebben ze daar ook niet naar de bougies gekeken. Is die katalysator wel kapot.? Met zulke bougies is een gemiste verbranding haast logisch. Probleem is dat ik nu eerst weer naar Renault moet om die storing weer te laten wissen, een ander heeft die software niet.

Wat is nu wijsheid? Opnieuw uit laten lezen, storing laten wissen en afwachten of de storing weer terugkomt?

richard9712 (0), 9 jaar geleden

Storing laten wissen en naar de waardes van de 2de lambdasonde (achter da katalysator) laten kijken. Deze mag niet pendelen, als die dat wel doet is de katalysator stuk.
Een uitlaatgasmeting kan ook uitsluitsel bieden.
Het storing wissen en de waardes van de verschillende sensoren bekijken kan elke universele garage doen.

kaleido 1 (945) PRO, 9 jaar geleden

Bij renault en de meeste andere merken ,volstaat het van contact en op contact zetten meestal in een reset van de computer , de foutcode zal wel opgeslagen blijven in het storingsgeheugen , maar dit heeft geen invloed op de loop van de auto.
Als hij nu niets meer aangeeft en goed loopt , even afwachten.

richard9712 (0), 9 jaar geleden

Geld dit ook voor auto's met EOBD dan?

kaleido 1 (945) PRO, 9 jaar geleden

Geeft hij nu nog een storing aan dan ?

richard9712 (0), 9 jaar geleden

Voorzover ik het verhaal begrijp van de TS wel.
Maar lijkt me beter als TS daar duidelijkheid over verschaft.

Loning (0), 9 jaar geleden

Hetzelfde lampje als van de eerste storing (storing inspuitsysteem) ging weer branden toen de auto op 3 cilinders liep. Eerst knipperend, daarna constant. Bij starten gaat het niet uit. Vanavond weer gereden met de auto, loopt na de bougiewisseling, zowel op gas als op benzine zonder problemen. Lampje brandt nu wel, dat moet eerst weer gewist worden?

richard9712 (0), 9 jaar geleden

Jep.

Loning (0), 9 jaar geleden

Bij een universele garage is inmiddels de storing gewist en is de auto opnieuw uitgelezen. Resultaat: CO iets te hoog, conclusie is dat werking van katalysator minder wordt/is. Advies is deze voor de volgende APK te vervangen. (eind april 2015)
Storing is tot nu toe niet teruggekomen, auto loopt zowel op benzine als gas probleemloos.

Dank voor een ieders input, ik ga nog even achter de tip aan om evt via Bosal Hengelo info te krijgen over bestellen nieuwe katalysator.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.