Renault MEGANE 1.6 16 V: kachel problemen

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel

Kachel/airco werkt perfect maar na twee a drie uur rijden stopt deze,je hoort hem wel maar blaast geen warme/koude lucht meer, heb de weerstand al laten vervangen maar probleem is niet opgelost wie weet wat het probleem cq de oplossing is,als ik hem dan een half uurtje uit zet doet hij het weer.

duimstok

Geplaatst door duimstok (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

Heino4267 (225), 4 jaar geleden

"Als hij niet werkt maar dat wel zou moeten doen", draait dan de aircopomp wel of niet?
Dat kan je zien als je in de situatie waarin er gekoeld moet worden, onder de motorkap kijkt of de as van de aircopomp wordt meegenomen of niet.

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Je bedoeld dat de kachelmotor wel werkt maar geen luchtstroom produceert?

duimstok (0), 4 jaar geleden

Sorry was even afwezig, morgen rij ik weer een grote afstand en kijk ik naar de airco maar hij doet dan niets,geen koeling maar ook geen warmte je hoort hem wel maar er komt geen koude of warme lucht

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Er komt helemaal geen lucht uit geen enkele opening ? ook niet als je de diverse kleppenstanden aan stuurt ? En je weet zeker dat de ventilator werkt ?

duimstok (0), 4 jaar geleden

Nee er komt geen lucht uit de openingen, de eerste twee uur wel en daarna stopt het, weet niet hoe ik de ventilator kan testen?
Als ik de kachel kompleet uit zet, vandaag getest en dan na een uur weer aanzet doet hij het wel weer even,heb dan wel het idee dat dan rechts het beter doet dan links maar is tijdelijk.

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Je schrijft dat je hem wel hoort , maar je weet dus niet zeker of hij , als hij uitvalt , nog wel draaid .
Zit je interieurfilter niet totaal verstopt en wordt daardoor de boel zo heet , met name je voorschakelweerstand , dat hij uit valt ?

duimstok (0), 4 jaar geleden

Geen idee,ga ik morgen na kijken hij krijgt trouw zijn beurten volgens mij wordt deze dan ook nagekeken en inderdaad heb wel het idee dat hij draaid maar er komt geen lucht uit geen warme en geen koude

duimstok (0), 4 jaar geleden

Interieurfilter is niet verstopt heb besloten om de kachel te laten vervangen heel bedrag 536 euro maar niet zo veel keus over twee weken weet ik of dit de oplossing is.

Heino4267 (225), 4 jaar geleden

Ik heb het hele topic nog eens nagelezen, maar ik vind het een onduidelijk verhaal.
Het lijkt er op alsof je ventilatormotor het slecht of niet doet, maar daar geef je geen uitsluitsel over.
Zomaar een "kachel" laten vervangen is heel rigoureus en de kans is groot dat het je probleem niet oplost.

Als "de kachel" de ventilatormotor is:
Blaast die wel of niet (altijd en ook als "de kachel het niet doet") en reageert die altijd op handmatig hard / zacht zetten? Dat kan je gemakkelijk horen aan het geluid van het blazen. (Een ventilatormotor vervangen kost normaal gesproken geen 500 Euro.)
Ik neem verder even aan dat de ventilatormotor in orde is.

Als "de kachel" de verwarmingsradiateur is: hij lekt niet, anders had je dat gezegd.
Hij kan deels verstopt zitten, maar dan is het gebruikelijk dat hij wordt doorgespoeld, dan doet hij het weer.
Vervangen ligt dan niet voor de hand. (En dat komt vooral voor als er (ooit) niet de voorgeschreven koelvloeistof in heeft gezeten of een mengsel is gebruikt.)

Of werkt je kachel gewoon normaal en doet de airco niets (= de koelfunctie)?
Ook niet als je hem handmatig op de laagste temperatuur zet?

Als laatste kan nog de bedieningseenheid (Automatic Climate Control) kapot zijn, had ik zelf laatst ook.
Dan werkt er nagenoeg niets meer (willekeurig) en dan gebeurt er nauwelijks iets of niets meer aan verwarming of koeling, hoe je e.e.a. ook instelt. Een ACC kan je zo van de sloop halen of via de onderdelenlijn.nl bestellen, mits je precies je type auto goed invoert en bv. een foto van de huidige ACC eenheid (gewoon in de auto gefotografeerd met je mobieltje) toevoegt.

Als je s.v.p. eens wat uitgebreider antwoordt en de vragen beantwoordt, kan je je wellicht een hoop geld besparen.

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Ik sluit me geheel bij bovenstaand verhaal aan .
In mijn ogen is het steeds niet goed duidelijk of de ventilator nu wel of niet stuk is , en wordt er , zoals zo vaak , op goed geluk maar iets vervangen.

duimstok (0), 4 jaar geleden

Hallo heino,

Probleem is dat ik als ik een langere rit maak de kachel uitvalt hij blaast dan geen koude maar ook geen warme lucht meer dit doet hij op automatisch temp regelaar,maar ook op hand bediening niet, als ik hem op hand zet en de blazer in de hoogste stand hoor je hem wel maar er komt geen koude cq warme lucht uit de openingen,kan je hier iets mee?als ik hier rond rij of naar mijn werk ga doet hij het perfect maar met kinderen in Frankrijk rij je toch ook langere afstanden.kachel vervangen doe ik op advies van de Renault dealer maar zij geven geen zekerheid maar hebben ook geen andere oplossing.

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Je zegt dat als je de ventilator harder zet met de hand dat je hem wel hoort , dan is de ventilatormotor toch niet defect als er geen lucht komt verdenk ik eerder de aansturing van de kleppen in het kachelhuis , dat deze een dusdanige stand aannemen dat de luchtstroom geblokkeerd wordt.
Zou dat eens laten onderzoeken , als je de diverse mogelijkheden met de hand kiest als de storing er is , gebeurt er dan wat ?

duimstok (0), 4 jaar geleden

nee hij reageert nergens op als ik hem dan compleet uit zet en na een halfuur weer aanzet dan doet hij het even en dan weer niet.
bedenk me dat ik het een keer in de winter heb gehad en dat ik naar mijn werk ging, de ruiten bevroren dat hij het ook niet deed, daarna op snelverwarmen en toen pakte hij het op geen probleem meer.

nog een voorbeeld kwam van de winter uit frankrijk met veel regen na een uurtje of vijf stopte hij er mee daarna kon ik met de aanjager aan de voorruit net niet schoon krijgen moest hem met de hand blijven schoonmaken maar na drie uur het niet doen begon hij spontaan weer te werken.

duimstok (0), 4 jaar geleden

stel ik vertrouw de ACC niet, op de sloop zijn deze niet zo duur wie weet waar ik een beschrijving vind om deze te vervangen_

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Ik zal wel verkeerd lezen , maar lees je eigen reactie eens van vandaag 18.21.

duimstok (0), 4 jaar geleden

klopt lange afstand en bedacht me dat ik het een keer had gehad met korte afstand of bedoel je vervangen kachel advies renault en advies hier op forum om te kijken naar de ACC vervanging of bedoel je iets anders?

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Als ik hem op hand zet hoor je hem wel , maar geen lucht !

duimstok (0), 4 jaar geleden

Ja klopt maar wat is dan de conclusie ik snap hem nog niet help.

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Dat de ventilatormotor niet defect is , want dan zou hij handmatig ook niet werken lijkt mij .
Als je de airco niet gebruikt , gebeurt het dan ook , zo niet , vriest je verdampen waarschijnlijk dicht , dan is er ook geen luchtstroom meer , loopt er veel water onder de auto uit als de storing zich voor doet en je zet de airco uit ?

Heino4267 (225), 4 jaar geleden

De belangrijkste vraag is: krijg jij je ventilatormotor zo gek dat hij op de maximale stand blaast (of dat nou lucht uit je roosters veroorzaakt of niet)?

Als dat zo is, is óf je ACC kapot (om die te vervangen moet je bij een Mondeo de kap waar die achter zit gebouwd eraf bouwen), óf je kachelkleppen blijven dicht staan. In het laatste geval moet het ergens in je auto hoorbaar stormen uit de roosters, want die lucht moet ergens blijven.

duimstok (0), 4 jaar geleden

Kaleido lastig omdat het nu niet is en lastig om te facken heb nooit op de water onder de auto gefocust er ligt wel water maar of dit veel is geen idee.
en ja als de airco uitstaat doet de kachel het ook niet,ook geen warme lucht

en Heino nee ik heb geen mondeo maar een renault megane en nee je hoort het niet stormen in de auto bij geen enkele klep komt er dan lucht uit denk dat ik de acc vervang 50 euro bij de sloop er zijn een paar ledlampjes die kapot zijn dus geen overbodig iets moet alleen even kijken hoe ik die vervang en dan zeg ik de kachel af,ga over twee weken weer naar frankrijk en kan hem dan testen.
en over de ventilator stand die krijg je op de maximale stand handmatig je hoort hem oplopen als je naar de hoogste stand schakeld nu volop lucht en dan niets.

Heino4267 (225), 4 jaar geleden

Dan is er dus niets aan de hand met je ventilatormotor of "de weerstand" die hem aanstuurt.
Het meest voor de hand is dan dat de Automatic Climate Control unit het niet goed doet.
Je kunt die laten uitlezen door de dealer: die kan dan zien of er foutmeldingen in zitten (of er bv. een temperatuursensor verkeerde waarden aanlevert aan de ACC waardoor die verkeerd regelt) en hij kan de ACC resetten.

duimstok (0), 4 jaar geleden

oke top dan ga ik dit eerst doen, ga over een goeie week naar Frankrijk en kan dit dan testen kom er op terug.

duimstok (0), 4 jaar geleden

Hallo Heino en Kaleido

even een update,heb de ACC vervangen door een slooponderdeel bij vervanging zag ik wel dat er al eens aan een stekker gezeten was achterin de oude acc want de helft was ingedeukt.
gisteren naar Frankrijk gereden en na een uurtje of twee zelfde probleem ,ben met testen opnieuw begonnen en wat bleek er lag water onder de auto maar niet veel gewoon wat normaal van de airco afkomstig is) zolas gevraagd', verder met testen en toen bleek dat de airco het een half uur doet dan voel je het warm worden in de auto, de ventilator doet het nog wel maar zachter als normaal, dan zet je de airrco uit een halve-hele minuut je hoort dan de ventilator harden gaan draaien en na een halve-hele minuut heb je weer koude lucht, de temp stond op +/- 19 gr en om te testen had ik de ventilator op de hand staan. eigenlijk de hele weg airco gehad alleen nog niet helemaal jovel, hebben jullie nog ideeen=

Heino4267 (225), 4 jaar geleden

Je zou jouw bericht zo kunnen lezen:
- de airco werkt en het water onder de auto is daarbij normaal (ontvochtigend, condenswater).
- als je de airco uit zet en even later weer aan, is het normaal dat hij heftiger aan het werk gaat, om de intussen warmer geworden auto terug te koelen naar de gewenste temperatuur.

Wat interessant is om te weten is: als je het gevoel hebt dat je airco het niet meer goed doet, wat is dan de temperatuur in je luchtroosters (dus gemeten in de roosters waar de koude lucht uit zou moeten blazen)?
De hoeveelheid koude lucht kan namelijk worden teruggeregeld, maar de temperatuur van dat beetje koude lucht moet laag blijven (rond de 4 graden). Als je met een in de luchtroosters gestoken thermometer meet dat die lucht te warm is, werkt je airco niet goed. Als de temperatuur van die lucht laag is, maar er komt te weinig koude lucht uit om de temperatuur in de auto op de door jou in het voorbeeld gewenste 19 graden, regelt er iets niet goed.
In dat geval kan bv. de lichtsensor defect zijn (die de invallende hoeveelheid zon meet).

By the way: heb je je ACC al eens zelf uitgelezen/gecalibreerd? Op Youtube vind je filmpjes hoe je dat moet doen.

duimstok (0), 4 jaar geleden

Oké zondag kom ik weer terug rijden en ga de temp testen zal ook kijken of ik de acc kan kalibreren.

duimstok (0), 4 jaar geleden

Even een update,acc kalibreren niets van kunnen vinden punt 2.ergens een temperatuurmeter op de kop getikt zal niet helemaal correct zijn.
Airco op korte termijn zakt naar 2 gr in de uitblaast stand op hand en voluit.
Op lange ritten zakt hij niet verder dan 10 graad en loopt dan langzaam op naar 16 graad daarna airco 1 minuut uit en weer aan en zakt hij weer naar 10 graden deze cyclus duurt een half uur tot drie kwartier.

7seconds (0), 4 jaar geleden

Heb je je condensor wel eens gecontroleerd? Kan helemaal vol zitten met vuil/insecten etc. of binnenwerk (lamellen) is helemaal weg.

Heino4267 (225), 4 jaar geleden

[quote=duimstok].... .ergens een temperatuurmeter op de kop getikt zal niet helemaal correct zijn.
Airco op korte termijn zakt naar 2 gr in de uitblaast stand op hand en voluit.
Op lange ritten zakt hij niet verder dan 10 graad en loopt dan langzaam op naar 16 graad daarna airco 1 minuut uit en weer aan en zakt hij weer naar 10 graden deze cyclus duurt een half uur tot drie kwartier.[/quote]

Ik lees hieruit dat de koelcapaciteit van de airco niet goed is.
De reactie van 7seconds klopt dan.
Zoek je condensor eens op. Die zit vaak voor de grote koelwater-radiateur achter je grille. Je kunt die controleren met een zaklamp en evt. voorzichtig reinigen met een hogedrukreiniger (voorzichtig, niet te dichtbij en scherm eerst vochtgevoelige delen in de motorruimte af met plastic).

duimstok (0), 4 jaar geleden

Heino on 7 seconds

even gekeken en er zit zeker vliegen en vuil op ga dit verwijderen maar geen simpele klus want je kan er slecht bij komen, eind aug maak ik weer een verre rit en dan weet ik of het uit heeft gemaakt, zolang laat ik de vraag open staan,bedankt voor het meedenken

    Beste duimstok,
    ik heb exact hetzelfde probleem met mijn megane 2013.
    Is het inderdaad de condensator die het probleem gaf? Ik ga er in ieder geval mee naar de vakgarage om ze op weg te helpen, maar zou graag willen horen wat jou uiteindelijke oplossing is geweest.
    Alvast bedankt! - Simon Sez (0), 4 jaar geleden

kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Condensor koud goed inspuiten met insectenverwijderaar , en dan bij een wasplaats flink in de schuim zetten , in laten weken en uit spoelen met warm water uit de hogedrukspuit , niet te dicht bij en zo recht mogelijk.

Simon Sez (0), 4 jaar geleden

Beste duimstok, ik heb exact hetzelfde probleem met mijn megane 2013. Is het inderdaad de condensator die het probleem gaf? Ik ga er in ieder geval mee naar de vakgarage om ze op weg te helpen, maar zou graag willen horen wat jou uiteindelijke oplossing is geweest. Alvast bedankt! -

duimstok (0), 4 jaar geleden

Weet ik niet Simon ook bleek mijn airco bijna leeg te zijn, dus na de acc vervangen te hebben moest ik met spoed naar Frankrijk ik werd opa en heb de airco bij laten vullen,was bijna leeg toen was het probleem opgelost volgend jaar even kijken of ik ergens een lekje heb.

duimstok (0), 4 jaar geleden

Oplossing was dus een te lege airco

Simon Sez (0), 4 jaar geleden

Dank je duimstok. Hopelijk ga ik het met jou informatie snel oplossen. Blijf het alleen raar vinden dat er geen lucht uit de roosters komt en snap niet goed wat een lege airco daarmee van doen heeft. Zal wel komen door de climate control en de kachelkleppen allemaal dicht staan. Eerst einde van de week maar veilig naar huis vanuit Zwitserland.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.