Renault MEGANE SCENIC: Ruitenwissers klappen

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: M9R B6, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 118

De wissers midden op de ruit zetten (contact uit als ze in het midden staan)
De wisserarm zo buigen dat het blad haaks op de ruit staat, zodat ze naar bijde kanten evenveel omslaan...

homanedwin

Geplaatst door homanedwin , lid sinds 11 jaar geleden

34 Reacties

homanedwin, 1 jaar geleden

Mijn linker ruitenwissers klappert altijd als hij omhoog staat (als de wissers aan staan). Nu is hij hier voor naar de garage geweest, daar geven ze aan dat het rubber van het wisserblad dan omklapt op het moment dat hij weer naar beneden gaat. Dit is een behoorlijk vervelend geluid en volgens de garage niet te verhelpen. Heeft iemand hier ervaring mee en is het werkelijk niet te verhelpen?

JGC, 1 jaar geleden

Ene wisser zal daar meer last van hebben dan een ander. Weet niet welke wissers je hebt en hoe oud die zijn, maat je zou eens een set flatblade wissers van Bosch kunnen proberen.

homanedwin, 1 jaar geleden

Het gaat om de wisser aan de bestuurderskant. Dit doet hij eigenlijk altijd, hij klant als het wisserblad omklapt bij het weer naar beneden gaan. Er zitten nu wissers op van renault, misschien helpt het inderdaad om die van bosch erop te zetten

Heino4267, 1 jaar geleden

Als het blad in één van de twee richtingen (omhoog of omlaag wissend) goed wist en in de andere richting "over de ruit heen springt, rubbelt" zonder te wisssen, is meestal de wisserarm waaraan de ruitenwisser zit, verbogen: die staat dan niet meer evenwijdig aan de ruit, maar één kant op gedraaid.
Als het bovenstaande gedrag inderdaad optreedt, helpt het om de wisserarm voorzichtig te verbuigen (eigenlijk verdraaien in de lengterichting), totdat hij weer haaks op de ruit staat.

kaleido 1 PRO, 1 jaar geleden

Ik zou aan dit systeem niet gaan buigen , wordt alleen maar erger , armmechanisme bestaat uit 2 delen , druk eens op de kap die over het onderste deel van de arm zit , kun je dit naar beneden drukken , dus naar de ruit toe , en veert hij daarna weer omhoog , dan zit er speling op de lagertjes in het mechanisme van de arm , dit is te repareren , heb er al een paar gedaan en op you tube staat wel een filmpje , de dealer gaat niet reviseren is mijn ervaring.

homanedwin, 1 jaar geleden

Ok bedankt voor de tips
Hier ga ik even naar kijken
Het is wel zo dat het rubber van de wisser alleen omklapt op het hoogste punt (als hij helemaal rechtop staat zeg maar) en weer naar beneden gaat

teunissen, 1 jaar geleden

Over welk type scenic praten we hier over de 2 of 3

homanedwin, 1 jaar geleden

Type 3

teunissen, 1 jaar geleden

Dan klopt het verhaal van kaleido niet want dan praten we over type twee met lagertjes in de arm.

Maar inderdaad ik heb ook een type 3 met het zelfde probleem, er zitten zelfs nieuwe bosch wissers op het het zelfde slechte resultaat.
Ik denk dat er een ander type wisser op moet welke weet ik ook nog niet , daar ben ik nu naar op zoek.

Safrane10698, 1 jaar geleden

De truc met je wissers iets bijbuigen werkt zeker. Even een baco op het midden van de wisserarm zetten (daar waar het dikke gedeelte over gaat in dunne gedeelte)

homanedwin, 1 jaar geleden

Hoe weet je welke kant je moet buigen

kaleido 1 PRO, 1 jaar geleden

Was van type 2 uit gegaan , 2009 is net het overgangs jaar .

teunissen, 1 jaar geleden

even geduld, ik kom tot een oplossing.

teunissen, 1 jaar geleden

dat zit wel goed is de oplossing niet

Hans4040 PRO, 1 jaar geleden

oh...dan maar wachten tot jij de oplossing hebt...

teunissen, 1 jaar geleden

De ruitenwisser zit echt wel goed gericht op de ruit, maar er is wel verschil in merk bij mijn Bosch is de hoogte van het rubber 9 m/m, plus de flexibiliteit van het rubber helpt ook mee of tegen.
Ik spreek van de week nog een Renault expert plus ik heb hier nog een verhaaltje van het Laguna Forum.
http://www.lagunaclub.nl/forum/index.php...
Tevens heb ik de wisser wel wat meer naar beneden gesteld zodat hij de zijkant van het raamstijl niet meer raakt, dat help ook iets.

Safrane10698, 1 jaar geleden

Klappen komt altijd door verkeerde hoek van de wisserarmen. Echter valeo rubbers zijn zachter dan de bosch en klapperen dus minder snel. Maar ja valeo gaat een jaar mee en mijn bosch zitten er al weer 3 jaar op ofzo.

ferdinand, 1 jaar geleden

Heeft topicstarter al geprobeerd wat Hans en Kaleido voorstelt?Ik heb dat nog niet gelezen.Laat hij dat eerst maar eens doen.Is gewoon try en error d.w.z. beetje bij beetje buigen tot het goed functioneert.Daarnaast wil ik opmerken dat ik altijd wissers van de action gebruik.Prima wissers ,het enige zij gaan niet lang mee.Maar je hebt dan ik ook altijd frisse wissers op je ramen en niet die al drie jaar oud zijn.
Ferry

teunissen, 1 jaar geleden

de oplossing is heel eenvoudig, koop originele wissers bij de Renault en buigen aan de armen heeft geen zin, daar wordt het alleen maar erger van.
De Bosch wisser die er nu op waren gezet is het de rubber hoogte wel 3 m/m hoger , met als gevolg klapperen.
Ik denk dat de SWF wisser hier ook wel aan voldoen.
succes

Hans4040 PRO, 1 jaar geleden

En....nog steeds klapperen, of is er een oplossing..?

teunissen, 1 jaar geleden

goed lezen Hans

Safrane10698, 1 jaar geleden

Geloof me deze gaan ook klapperen. Heb je weleens een handwisser vooruit geduwd ipv trekken? Maar goed zelf weten. Met 60 euro.per setje ieder half jaar ga je vanzelf weleens kijken en zie je dat ze niet recht zitten.

Vraag je zelf ook maar eens af waarom ze slechts 1 kant op klapperen en niet 2 kanten op. Veel succes.

teunissen, 1 jaar geleden

Het zijn nu wissers van Renault, maar die maken ook geen ruitenwissers , hoogst waarschijnlijk zijn ze van Valeo.
Het is in ieder geval een verlossing van ellende, je moet niet vergeten dat die arm 75 cm lang is.

.

ferdinand, 1 jaar geleden

Teunissen,
Over welke auto hebben we het nu.Die van jouw of die van Homanedwin. Die overigens niet meer reageert.Voorts vind ik deze zaak eigenlijk een hoop gezever.Ik sleutel al 60 jaar aan auto,s. In eigen bezit heb ik meer dan honderd auto,s gehad en ben dit zelden tegen gekomen.Als het voorkwam loste je het op een andere manier op dan tig merken uitproberen.Maar is goed voor de economie.
Ferry

Hans4040 PRO, 1 jaar geleden

[quote=teunissen]goed lezen Hans[/quote]

Beste teunissen, ik verwacht een reactie van de topicstarter...

teunissen, 1 jaar geleden

Ferdinand , ik vind het jammer dat U met zo'n reactie komt.
Ik had ook last van dat probleem en ik heb hier een paar uur werk ingestoken.

De Action heeft die wisser niet eens.
Tevens probeer ik een ander ook hier mee te helpen.

ferdinand, 1 jaar geleden

Op de megane scenic zitten doodgewone wissers.Niets bijzonders.Ik zet er zo een van de Action op.Ik vind het normaal als je een probleem probeert op te lossen dat daar zomaar enkele uren in gaan zitten .Zeker bij try en error.Maar ik begrijp nu,dat het over jouw auto gaat.Jammer dat topic starter niet meer reageert.Dat je andere probeert te helpen is logisch.Daar is deze site voor.
Ferry

homanedwin, 1 jaar geleden

Ik heb de ruitenwisser wat van het raam afgebogen, dit helpt al wat om het klapperen te verminderen, misschien is de wisserstang in de loop der jaren verbogen geraakt. Hopelijk is het probleem nog meer verholpen als ik er nieuwe wisserbladen opzet

Safrane10698, 1 jaar geleden

Welke kant heb je de ruitenwissers gebogen? Je moet ze niet van raam weg buigen. Je moet ze om de lengte as buigeb tot ze haaks staan.

homanedwin, 1 jaar geleden

Ik heb de stang waaraan het wisserblad bevestigd zit van jet raam afgebogen. Deze zat ook te strak/dicht op het raam ben ik achter gekomen. Hierdoor kwamen ze onderaan (in rust stand zeg maar) ook tegen elkaar aan. Ik wil dit eerst eens testen tijdens het rijden. Als ik stil sta en dan de sproeiers gebruik maakt hij al aanzienlijk minder geluid

Safrane10698, 1 jaar geleden

Ja die kant moet je niet opbuigen. Daarmee verander je enkel de druk op de bladen. Je moet de arm om zijn lengte as buigen.

homanedwin, 1 jaar geleden

Ik ga hem ook nog proberen te buigen in de lengte richting, ondertussen wel getest, hij maakt zeker minder geluid. Misschien wordt het dan nog minder als ik er nieuwe wissers opzet en hem in de lengte wat bijbuig

homanedwin, 1 jaar geleden

Bij hogere snelheid blijft hij toch wat klappen, alhoewel ik wel het idee heb dat het minder is geworden

Safrane10698, 1 jaar geleden

Dat komt omdat de wisser harder op de ruit wordt gedrukt en dus moeilijker over het dode punt heen komt. Met gevolg dat hij klappert. Kortom hij staat nog niet haaks op je ruit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.