Mijn passagier kreeg (water)druppels op dr voeten. Door controle bleek dat bij zware regenval de watergoot onder de voorruit vol water te staan en het L en R afwateringskanaal verstopt te zijn. Wissers gedemonteerd en het luchtrooster verwijderd. Een ontstoppers "veer" er doorheen gehaald en het water verliet via de onderkant het afwateringskanaal. OK voor zover. Het water is waarschijnlijk/wel zeker over het ventilatierooster onder de voorruit aan de buitenzijde onder de voorruit naar binnen gekomen. Bij het aanzetten van de airco/climate control, loopt de de ventilator fan niet meer rond om de voorruit te ontwazemen, alsmede de verwarmings temperatuur wil niet stijgen. Heel lichtjes voel je een luchtstroom door het ventilatiekanaal komen, maar dit is minimaal. Het display werk wel naar behoren en het display geeft wel aan dat bij het drukken op de verwarmings knoppen de temperatuur stijgt van ca 16 naar 26gr., maar voelbaar is het niet. Hoe kan ik het beste oplossen ? Door het verwarmingsgedeelte uit de auto te demonteren of zijn er andere (simpele) oplossingen ? Heeft iemand een schema van het kachel systeem ?
MVG
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je eens gewoon de zoekfunctie op dit forum gebruikt? "kachelweerstand", "ventilatormotor" ..
Is al tientallen keren beschreven ...
Hallo Heino4267,
bedankt voor je reactie.
Ik zie bij rubriek kachelventilator dat het wel om andere modellen gaat , Laguna, Renault 5, Scenic en ouder model megane.
Had graag een passend antwoord gehad voor mijn eigen model (Megane Estate lll Dynamique Januari 2010)
Maar ...bedankt
9 jaar
Andere moddellen- hetzelfde probleem-eenzelfde oplossing! Als dat geen passend advies is????
9 jaar
Zoeken is makkelijk maar iets vinden is meestal moeilijker, bijdeze http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Even voor info van mij, wat moet er los om bij deze afvoer te kunnen komen ?
Motorkap omhoog en beide kunststof dopjes van de ruitenwisserarmbevestiging er af trekken.
Vervolgens met ratel en dop 16 de moer los draaien en een tikje met de gummie-hamer op de as tikken zodat deze arm "los springt"
Ik heb beide ruitenwisserarmen gedemonteerd..
Vervolgens de rubberen strip aan de voorzijde van de parafan en de twee kunststof kapjes aan de L en R kant
onder bij het raam verwijderen. Nu kun je het luchtrooster zonder veel moeite verwijderen en zitten er aan beide kanten een
waterafvoer-kanaal naar beneden, voor het hemelwater, dat van oa de voorruit afkomt.
succes (maar ik ben nog niet klaar met mijn eigen probleem)
9 jaar
We zijn nu twee dagen verder.
De eerste dag de gehele dag een kleine straal-kachel geplaatst aan de passagiers kant op de bodem om alles
droog te krijgen. Had al wat beplating aan de zijkant en onderkant van dashboard kastje verwijderd.
Tweede dag een ritje van 200 km en onderweg enkele keren de climate control / airco aangezet.
De ventilator draait niet en de temperatuur komt niet omhoog of omlaag. ( wel zichtbaar op het display de ventilatorbladen die in aantal toenemen naar gelang de ventilator sneller moet blazen en de temperatuur in cijfers van 16 tot 26 graden)
Druk op ontwazemen. Nu geen reactie, terwijl voorheen de ventilator op max. ging en de temp steeg. (zoals het hoort)
9 jaar
waarschijnlijk zitten de koolborstels van je motor vast geroest door het water.als je hem een zetje geeft wil ie waarschijnlijk wel weer gaan draaien.
Hallo ABC,
de koolborstels vastgeroest ? Ik was onderweg naar familie afgelopen week-ens met veel regen.
Bij vertrek was er nog geen "vuiltje aan de lucht" en werkte de airco (ontwazeming) goed.
Onderweg geen aandacht meer aan geschonken en op familie-bezoek geweest.
Bij vertrek vanaf familie (na ca 4 uurtjes) drukte ik bij vertrek de ontwazeming in om de ruiten schoon te blazen.
Nu werd het duidelijk dat de ventilator niet begon te draaien en bleek ook de temp. uit te zijn gevallen.
Denk dat bij 4 uurtjes stilstand is het roestproces toch niet van dien aard , dat de koolborstels zijn "vast geroest " , of toch wel ???
Graag uw reactie
9 jaar
toch wel er blijft een laagje water op staan wat een roest laagje vormt waardoor de kachelmotor niet rondgaat.
hij heeft de kracht niet om te beginnen omdat die blijft "plakken"
kijk maar wat er gebeurd met je remschijven na dat ze nat zijn geweest en een paar uur stilstaan ,een laagje roest water erop.
Ik houd jullie op de hoogte, vandaag heb ik geen tijd , morgen verder en zien of ik de ventilator weer aan het draaien krijg.
Voor zover bedankt.
Heeft iemand al eerder het dashboard(kastje) verwijderd van een Megane Estate lll 2010 tot heden ?
Heeft iemand misschien een DVD of werkplaatshandboek te vergelijken met de
vroegere vrraagbaak of de Haynes werkplaatshandboeken met alle de- en montage beschrijving en uitleg van alle componenten ?
Graag hoor ik,
MVG
9 jaar
Nou, vastgeroest?
Ik wacht even de demontage af, maar ik denk dat de ventilatormotor zwaarder is gaan kopen door al het vocht en dat de stekker is uitgebrand.
Ik ken jouw auto zelf niet, anders zou ik je vertellen hoe het kastje er onder uit moet.
Wat ik mij herinner, is dat als je ondersteboven in de voetenruimte aan bijrijderskant gaat liggen, je van onder naar boven kijkend de motor zo ziet zitten en dat die door één schroefje los te draaien en de motorhouder te draaien, zo naar je toe komt vallen. Daarboven zit dan de stekker en ook de "weerstand", goed zichtbaar met een zaklamp.
9 jaar
aan de rechter kant het interieurfilter verwijderen.even een klepje verwijderen onder/achter het handschoenenkastje om het filter eruit te halen.
als je die eruit hebt kun je met je hand in het kachelhuis om de schoepen van de kachelmotor een zetje te geven.
Hallo Heren,
druk druk , maar even tijd kunnen maken.
Om te beginnen : (ik heb mijn handelingen hieronder op papier gezet, als in een werkplaatshandboek)
onderwerp : verwijderen van het dashboard kastje.
RENAULT MEGANE ESTATE III BOUWJAAR 2010 (laatste model)
Open het Rechter portier,
Verwijder aan de voorzijde van de carrosserie het deurrubber, door het voorzichtig uit zijn bevestiging te trekken
Verwijder met vingertoppen/nagels het R dashboard afdek klepje waarin zich de airbag schakelaar voor de passagier bevindt.
Het klepje zit met drukklemmen verbonden.
Maak de stekker van de airbag los .
Hier bevinden zich twee torx schroeven waarmee het dashboard is bevestigd.
Verwijder deze twee torx schroeven.
Nu vervolgens de hand achter de beklede "strip" die zich bevindt onder de "ALU" sierlijst van het dashboard.
Deze zit met klemmen verbonden. Voorzichtig om knikken of breuk te vermijden !.
Na verwijderen van deze strip , bevinden zich hierachter 3 storx schroeven waarmee de bovenkant van
het dashboardkastje is bevestigd, en vervolgens losdraaien.
Nu aan de binnenkant van het dashboardkastje aan de bovenkant naast /voor de verlichting, de torx schroef verwijderen.
Ondersteun het dashboard kastje, deze is nu geheel vrij en kan (door ietsjes naar voren te schuiven) uit
zijn "oog / schuif-pen" bevestiging genomen worden.
Haal de stekker los van de dashboardkastje-verlichting.
Verwijder het dashboard kastje.
Hieronder bevind zich elektronica , de CBOX module, verbonden met vier stekkers/kabel bosjes
Licht blauwe stekker verbinding, zwarte stekker verbinding , grijze stekker verbinding met zwarte ronde kabel
en nog een zwarte stekkerverbinding.
De CBOX module kunt u verwijderen door een torx schroef te verwijderen aan de linker kant of door deze uit zijn houder te trekken.
Hierdoor creëert u weer iets meer werkruimte.
De zij-beplating van de middenconsole verwijderen (Drukcllips)
U kunt nu (wanneer u omgekeerd in de auto gaat liggen/ met uw hoofd op de plaats van het weggenomen dashboard kastje)
de kachelventilator zien zitten, geheel boven, in het midden van de console ( achter het climate-control paneel en onder het
navigatie beeldscherm. De kachelventilator staat verticaal (vergelijkbaar met een cavia-molentje).
Het is mogelijk dat u de schoepen niet ziet doordat de "luchtkleppen" het ventilatorhuis afsluiten en deze dan niet zichtbaar is.
Door deze "kleppen" te verschuiven worden de schoepen zichtbaar en is de gehele ventilator zichtbaar.
Nu heb ik de schoepen een duwtje gegeven maar helaas meer dan dat wordt het niet
(abc Professional uit Uden had mij hierop geattendeerd, maar helaas / toch bedankt).
We gaan nu verder met het demonteren van de kachelventilator-motor.
Kan iemand mij (nog) even vertellen, op de werkplaatshandboek-wijze om deze zo gemakkelijk mogelijk te verwijderen ?
Alvast bedankt
9 jaar
Renault Megane Estate III Januari 2010.
Hallo Heino4267 Particulier ,
Ik ben aangekomen bij de kachelventilator, en na het verwijderen van twee torx schroeven komt er
beweging in het hele ventilatorhuis maar ondanks proberen het iets te verdraaien, komt hij nog niet naar beneden.
Het lijkt of die aan de achterzijde (bij de ventilator zelf) "ergens" blijft haken.
De stekker inmiddels gedemonteerd en ziet er helemaat perfect uit. er staat 12V spanning op de rode draad.
Is er een foefje om het ventilatorhuis onder het dashboard te verwijderen ? (Onder een hoek of extra kracht ? of....)
Heeft niemand een DVD of CD gelijk aan het vroegere werkplaatshandboek, met alle info over de- en montage enz.
MVG
9 jaar
je hebt een stuk "speciaal gereedschap" nodig om de kachelmotor te verwijderen.
wordt geleverd bij een nieuwe kachelmotor, ziet eruit als een soort grote vleugelmoer met 2 pinnen die je er in een speciale hoek moet in duwen en dan een kwartslag moet draaien om hem te kunnen verwijderen.
Hallo abc Professional,
Ik heb een foutje gemaakt. De desbetreffende stekker die ik bij Heino4267 Particulier heb gemeten is achteraf de stekker die
de afsluitklep beheert. Deze sluit als je de Climate Control op FAST zet en werkt prima.
De stekker van de ventilator heb ik dus nog niet gecontroleerd. Nu hoor ik van anderen dat de ventilator aan de zijde van de
bestuurder moet worden weggenomen, maar hier is al helemaal geen ruimte. De pedalen (kunnen uiteraard worden verwijderd) ,
vervolgens een verticaal staande geprofileerde metalen steun (een omgedraaide T -steun) met aan onderzijde twee M8 bouten
en boven rust het kachelblok erin. en helemaal bovenaan zit de ventilator(motor)
Er lopen horizontaal twee metalen kachel water-doorvoerbuizen achter deze steun en er is zichtbaar een schuif mechaniek ,
ik denk de kachel-openingsklep voor de af- en toevoer van het warme water.
Ook hoor ik dat er een "centrale module" moet zijn die oa. de verwarming-temperatuur moet regelen. Deze werkt bij mij ook niet meer.
En vervolgens zegt mijn handleiding boekje : controleer de zekering ! Ik heb alles gecontroleerd dacht ik. Zowel L-onder de motorkap naast het
schutbord dan wel L-onder bij de bestuurdersruimte. Over welke zekering heeft mijn handleiding boekje het ??
Heeft u nog suggesties ? Ik bespaar mijzelf graag een hoop on-nodig werk en verloren tijd.
Helaas niemand heeft een schema, en dat is vervelend.
MVG
9 jaar
Denk er om dat de kachelmotor via massa wordt geschakeld/geregeld: dat je 12 Volt meet, zegt dus bijna niets.
9 jaar
Hallo heren,
zojuist even een praatje gemaakt met een monteur bij de Renault Dealer.
Ik hoop niet dat ik hem de woorden in de mond heb gelegd maar mijn verhaal uitgelegd.
Hij concludeerde al vrij snel dat het (volgens hem) om de kachelweerstand zou gaan die de temperatuur en
het traploos draaien van de kachelventilator verzorgt.
Hiervoor hoeft niets uitgelezen te worden.
Te vinden (ja natuurlijk) aan de bestuurderskant , onder bij het kachelblok achter de toe- en afvoer kachelbuizen.
Heb bij het magazijn even op een tekening kunnen kijken en nu maar hopen dat het hier bij blijft.
Dus linker onderkant van het dashboard verwijderen en daarna het metalen omgedraaide T- stuk, en daarachter aan
de voorzijde moet ik de weerstand zoeken. Weerstand zit met twee schroeven vast. (bestaat uit meerdere alu plaatjes
naast elkaar gelegen en zitten in het kachelhuis. (gemonteerd niet zichtbaar).
Heeft iemand deze klus al geklaard ? hoor het graag,
MVG
9 jaar
Hallo C. Nijhof,
Allereerst hartelijk dank voor de beschrijving om het dashboardkastje uit te bouwen.
Sinds vandaag heb ik exact hetzelfde probleem met exact hetzelfde model auto en bouwjaar. Ik ben dan ook zeer benieuwd of u de afgelopen 14 maanden verder bent gekomen met het oplossen?
Hoor het graag, alvast bedankt.
groet,
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar