Renault Kangoo: Kangoo 1.4 Automaat: Distributieriem gesprongen

Bouwjaar: 2000

NEt een verontrustend telefoontje: De kangoo van mijn ouders heeft met 108.000 km een geknapte distributieriem gekregen. Ze hebben de auto wel steeds aangeboden voor een grote beurt, maar daar is deze riem waarschijnlijk niet vervangen.

Hij reed maximaal 70km per uur toen eerst de auto inhield en daarne weer iets harder reed. Bij het stoplicht (100 meter verder) sloeg de auto af en was deze niet meer te starten.

Diagnose van de pechhulp was distributieriem gebroken. De auto staat nu bij een dealer en deze hebben gezegd dat deze reparatie ongeveer 1500 euro gaat kosten.

ZElf heb ik het idee dat de distributie riem niet meer goed op tijd stond (door verslijten) waardoor deze niet meer op tijd stond (inhouden) en waardoor deze bij het stoplicht afsloeg.

Eventueel alles op tijd zetten en distributieriem vervangen (met rolle) moet dan genoeg zijn.

Kan iemand me zeggen wat de kans is dat bij deze motor en kop de kleppen krom zijn? Er is geen klap of geratel gehoord.

Johnmar

Geplaatst door Johnmar (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Sander10757 (0) PRO, 18 jaar geleden

Kleppen krom.

jan5047 (0) PRO, 18 jaar geleden

meerdere kleppen krom en meestal ook de klepgeleiders beschadigt
sterkte ermee gr jan

Johnmar (0), 18 jaar geleden

Auto is nu bij me thuis. Tandjes van de distributieriem zijn weg. Ik zal laten weten wat we verder aantreffen..

Johnmar (0), 18 jaar geleden

Uitslag: 4 kromme uitlaatkleppen. Voor de rest geen echte schade. Wel een ander probleem: er staat op het kleppendeksel geen markering waarmee het teken van het nokkenastandwiel moet uitlijnen (zoals deze in mijn boek staat). Wel heb ik een distributie riem met twee witte strepen. Deze kan ik op de markering van respectivelijk de krukaspoelie en de nokkenaspoelie uitlijnen. Blijft één probleem: Deze streepjes zitten niet 180 graden tegen over elkaar.

Heeft iemand een idee wat ik hier verder mee kan aanvangen?

jan5047 (0) PRO, 18 jaar geleden

Let wel op of toch de klepgeleiders niet zijn beschadigt klep kan zwaar bewegen of er treed olie verbruik op
wat betreft de riem al je de mertekens van de riem op de merktekens van de poelie's legt staat ales weer op tijd .
dat de streepje's niet 180 graden staan is normaal want de enekant loopt over spanrollen en de andere kant niet
succes jan

Johnmar (0), 18 jaar geleden

Jan Geuze:
De kleppen gaan netjes door de klepgeleiders. Lopen niet aan. Ze zitten er niet te los in (zijdelingse beweging). Moet dus in principe goed zijn.

Bedankt voor wat je zei over de merktekens: dit kwam ook overeen met dat wat ik dacht. Een beetje bevestiging in deze is nooit weg.

Morgen zijn de onderdelen binnen. De kosten die ik dan aan de auto heb moeten maken zijn dan ca 400 euro voor pakkingen, kleppen, kopbouten, distributieriem, spanrol etc.

Wordt vervolgd...

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

De streep aan de binnenkant komt op de krukas en vergeet de waterpomp niet!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.