Bij mijn Clio (type III) doet zich bij het optrekken vanuit stilstand soms een klapperend geluid voor. De auto komt dan ook schokkerig in beweging. Het doet zich vooral voor in situaties waarbij de auto zic meer dan gewoon moet inspannen b.v. als:
* de wielen erg schuin onder de auto staan,
* de auto een caravan moet trekken,
* de auto tegen een helling op moet
Bovendien versterkt vochtig weer het geheel.
Het geheel doet zich niet voor als ik meer dan normaal gas geef. OOk bij het overschakelen e.d. geen centje pijn.
Ik ben al een paar keer met de auto naar de garage geweest. De ene keer zeggen ze dat het aan de drukveertjes van de koppeling kan liggen. De volgende keer kunne ze geen diagnose stellen.
Ik zelf denk dat het inderdaad de koppeling is. Is er iemand die me kan adviseren wat te doen.
johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als het alleen op treed als de koppeling slipt dus met weg rijden dan zit het in de koppelingsplaat en zal de koppeling komtpleet vervangen moeten worden.
is het als je de koppeling al los hebt dan zul je de motorrubbers moeten controleren en misschien de aandrijfassen.
groetjes jan.
Het treedt inderdaad alleen op op het moment dat de koppeling opkomt. Als de auto eenmaal rijdt is het afgelopen en ookbij het opschakelen gebeurt er niks. Het gebeurt dus eigenlijk vooral als de auto fors moet trekken.
15 jaar
als je daar dus vanaf wil is er maar een optie en dat is de koppeling vervangen.
het ziet er naar uit dat de koppelingsplaat slingerd of dat de drukgroep niet gelijkmatig aan grijpt.
groetjes jan.
Ben al een paar jaar met de garage in discussie zonder resultaat en was het eigenlijk een beetje beu en had het opgegeven. De laatste tijd erger ik me echter steeds meer aan het geklapper.
Nu is de garage bereid de koppeling te vervangen op 50 / 50 basis. Maar zelf zijn ze er absoluut niet van overtuigd dat het probleem dan verholpen is. Kan ik de gok nemen?
13 jaar
nou je moet in ieder geval van het trillen met weg rijden af zijn want dat komt door een kromme koppelingsplaat.
dus ik zou er op in gaan.
groetjes jan.
Dank je wel. Zoals je al zag tob ik dus al jaren met het probleem. Zowel de garage waar ik de auto kocht alsook de officiele Renaultdealer bleven een beetje om de hete brij heen draaien. Nu gaat het toch opgelost worden hoop ik. Hoewel ze dus twijfelen over de oorzaak geven ze niet aan wat het dan wel zou kunnen zijn. Omdat ik in de bijna 40 jaar dat ik auto rijd dit nog nooit heb meegemaakt baal ik er wel een beetje van; ook al omdat inmiddels ook de (bijgekochte) garantie verstreken is.
Ik laat hem z.s.m. repareren.
13 jaar
laat even waten of het probleem inderdaat is op gelost met een nieuw koppeling? zit hier met een soort gelijk probleem met een galant.
alvast bedankt.
gr tijne
13 jaar
De garage laat me nu weten dat het probleem zich inderdaad bij meer Clio's van dat bouwjaar en nog enkele andere jaren voordoet en dat het inderdaad de koppeling is. Ik had destijds bij de Clio drie jaar extra garantie gekocht dus tot januari 2010. Ik ben in ieder geval in 2007 al voor het eerst met dit probleem bij de garage geweest en ze hebben het steeds niet kunnen oplossen. Ze wilden er niet aan dat de oorzaak in de koppeling zat. In 2009 heeben ze iets in de electtronica vervangen; natuurlijk zonder resultaa.
Nu de oorzaak nu toch de koppeling is vraag ik me af: moet ik genoegen nemen met een 50 / 50 regeling of mag ik eisen dat de reparatie alsnog onder garantie gerepareerd wordt?
13 jaar
Tijne; ik laat de reparatie uitvoeren en zal je laten weten (via deze site) of het probleem is opgelost.
13 jaar
Als je kunt bewijzen dat je in 2007 al voor dit exacte probleem bij de garage bent geweest en ze het al die tijd niet hebben kunnen oplossen, moet de garage zich schamen dat ze het niet vrijwillig oplossen: dat waren ze namelijk destijds al verplicht.
Ze hebben je drie jaar door laten rijden, terwijl het toen (en nog twee jaar daarna) duidelijk onder de garantie viel.
Als nu dus e.e.a. wordt opgelost, is dat dus garantie.
Iets anders is wat je nu moet betalen:
Hadden ze destijds de koppeling vervangen en was het daarmee opgelost, dan was je koppeling nu een aantal jaren oud.
Als ze nu gaan vervangen, krijg jij een nieuwe koppelingsplaat, waardoor de waarde van d auto juridisch gezien toeneemt.
In aanmerking genomen dat een koppeling een jaartje of 8 meegaat en je koppeling nu "vier jaar slijtage wordt vernieuwd" (vanaf 2007), is hun aanbod om 50% te betalen correct.
Je kunt dus kiezen:
Doorrijden met het euvel (dat levert straks een moeilijker verkoopbare auto op met minder verkoopwaarde), of 50 % betalen en met een verse koppeling rondrijden en een auto die bij verkoop (mits je de bon bewaart) meer opbrengt.
Ik zou snel bijbetalen.
De eenheidsprijzen die Renault hanteert voor dit soort reparaties zijn niet hoog, zeker als je meeneemt dat er originele onderdelen worden gebruikt....
13 jaar
Heino, dank voor het advies. Ik denk dat het inderdaad redelijk is dat ik meebetaal. Alleen de vraag natuurlijk hoeveel. De kosten van de reparatie worden geschat op ruim 850 euro. Er schijnen vooral ook veel sleuteluren in te gaan zitten. 50% daarvan is toch wel een behoorlijk bedrag.
13 jaar
Tijne,
Vandaag de auto terug van de garage. Koppelingsplaat, drukgroep en druklagers zijn vervangen. Probleem opgelost, zo lijkt het tenminste.
Heeft wel erg veel ergernis van de afgelopen jaren opgeleverd en 50% van de rekening, dus ruim 400,-
Iedereen bedankt voor de adviezen en wat mij betreft ontderwerp gesloten.
johan kok
13 jaar
nou dat is mooi om telezen hoop dat het zo blijft.
groetjes jan.
oke jammer dat het je toch nog een hoop geld heeft gekost maar fijn dat het opgelost is.
en super bedankt voor je feedback.(weet ik wat mij ook te wachten staat)
gr tijne
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar