Renault Megane: kleppen stellen

Bouwjaar: 1998

Beste mensen,

Ik wil de kleppen stellen van mijn megane 1.6 RN 1998. Kan iemand mij vertellen wat de klepspeling bij koude/of warme motor moet zijn? Zowel voor de inlaat- als de uitlaatkleppen. Gaat dat met stelplaatjes? Iemand vertelde mij dat dat waarschijnlijk niet nodig is omdat de motor voorzien is van een hydraulisch systeem dat de klepspeling regelt. Waaraan kun je dit zien.
Alvast erg bedankt.

Luud Fleskens
040 2047018
l.fleskens@fontys.nl

meganejan

Geplaatst door meganejan (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Sindala (0), 19 jaar geleden

Als het type motor een K7M is dan is het kleppen stellen... via http://www.spronk.us/index.php/scenic-i bij 2005-02 Januari: Kleppenstellen heb ik neergezet hoe ik het gedaan heb.

Sindala (0), 19 jaar geleden

Uit de vraagbaak

Renault Scénic 1996-1998
2. Benzinemotoren 2.2.1 E7J- en K7M-motor
Technische gegevens
Klepspeling (koud) in mm tussen nok en tuimelaar
E7J-motor:
Inlaatklep 0,10
Uitlaatklep 0,25
K7M-motor:
Inlaatklep 0,10-0,15
Uitlaatklep 0,25-0,30 (nieuwe kleppen: 0,20-0,25)

Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Contramoer klepstelbout 15 (1,5)
Kleppendeksel 10 (1,0)

Speciaal gereedschap
Klepstelsleutel Facom T239

-Verwijder de carterventilatieslangen, de bougiekabels en de bougies.
-Verwijder bij de E7J-motor het complete luchtfilter en maak de gaskabel los.
-Verwijder bij de K7M-motor de hoogspanningseenheid.
-Verwijder het kleppendeksel.
-Draai de krukas zover linksom of verplaats de auto in de versnelling totdat de kleppen van cilinder nr. 1 (vliegwielzijde) op tuimelen staan. De kleppen van cilinder nr. 4 kunnen nu met een voelermaat tussen nok en tuimelaar worden gecontroleerd.
-Stel, indien nodig, de kleppen af door de borgmoer los te draaien en de stelmoer zodanig te verdraaien tot de juiste speling is verkregen. Houd vervolgens de stelmoer in deze stand vast en zet de borgmoer weer met het juiste aanhaalmoment vast.
-Controleer de klepspeling opnieuw. Zie tabel 2.2 voor de klepstelvolgorde.

Kleppen op tuimelen van Kleppen stellen van
cilinder nr. 1 cilinder nr. 4
cilinder nr. 3 cilinder nr. 2
cilinder nr. 4 cilinder nr. 1
cilinder nr. 2 cilinder nr. 3

Anton468 (0), 19 jaar geleden

Sindela, weet jij waarom dat er bij nieuwe kleppen er minder speling is?

Ik zelf hou meestal 0.15 en 0.30 aan ivm met het warmer worden op LPG. Mijn ervaring is dat ik meestal weinig moet stellen. Ik hanteer altijd om de 15000 km en mijn rijstijl is rustig met max. toeren van 3500 op de autosnelweg.

meganejan (0), 18 jaar geleden

Inmiddels heb ik de kleppen van mijn megane met K7M moter gesteld. Sindala e.a. bedankt voor jullie aanwijzingen. Het waren gelukkig geen stelplaatjes, maar gewone tuimelaars met stelschroeven.
De motor loopt weer prima!!

meganejan (0), 18 jaar geleden

Wat ik ook graag wil vertellen is dat het probleem waar het allemaal om begonnen was: het slecht stationair lopen of zelfs afslaan van de motor op LPG uiteindelijk verholpen is door een nieuwe verdamper (g3 Eurogasinstallatie) die ik ten einde raad heb laten monteren, kosten 285 Euro.
Ik heb de oude verdamper teruggevraagd en opengeschroefd. Alles zag er van binnen uit als nieuw alleen het menbraan (groot rubbervel of diafragma) was gebobbeld. Nu vraag ik mij af of de kosten van de reparatie niet erg hoog zijn omdat het gewoon een kwestie is van het vervangen van het diafragma. Er wordt wel beweerd dat zo'n verdamper ervan binnen ingewikkeld uitziet maar dat betwijfel ik. Wie heeft dezelfde ervaring!

Ik raad iedereen aan om bij dit soort problemen de volgende procedure te volgen om de storing op te lossen:
1. Controleer de connector (verbindingssteker) op de gascomputer. Maak deze los een spuit met speciale contactvloeistof (contactcleaner) schoon. Denk eraan, mannetje en vroutje. Behandel vervolgens beide delen met elektonicavet. Dit vet is ook verkrijgbaar in spuitbussen en verhoogt de betrouwbaarheid van de verbinding aanzienlijk. Ik adviseer dit middel preventief te gebruiken voor alle kwestbare kontaktstekers, zoals die van de boordcomputer en sensoren.

2. Controleer stappenmotor op de verdamper. Een type heeft een naaldvormige gasregelaar voorzien van een piepklein rubber ringetje. Dit ringetje heb ik voor 50 eurocent kunnen kopen bij een LPG specialist. Laat je niet wijs maken dat de ringetjes niet los verkrijgbaar zouden zijn.

3. Indien bovenstaande punten niet tot resultaat leiden dan moet echt gedacht worden aan het diafragma van de verdamper. De levensduur hiervan lijkt beperkt te zijn tot ca. 150.000 km.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.