auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane 2001: Koelfan draait niet bij inschakelen airco

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: F9Q

Probleem:
Airco werkt matig bij stilstand, koelt goed tijdens het rijden.
Koelfan draait niet, ook niet wanneer de airco compressor is geactiveerd. Er komt stoom en condens vanaf het bovenste stuk van de condensor.
Motortemperatuur blijft constant, ondanks dat de koelfan niet draait (diesel).

Al gecontroleerd:
- geen 12V op stekker van koelfan bij het inschakelen van de airco.
- zekeringen in zekeringenkast bestuurders compartiment -> kan geen zekering vinden voor de koelventilator. De zekering van geel ventilator symbooltje is alleen voor interieur ventilator volgens mij.
- zekeringen in motorcompartiment -> allen doorgemeten en ok. Kan geen verklaring vinden welke zekering/relais waar voor bedoelt is.

Vragen:
- schakelt de koelventilator ALTIJD in wanneer de airco is geactiveerd?
- wat kan ik verder nog controleren (welke zekeringen, relais, etc)?

Geplaatst door

Toverstaf11661 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

antwoord op je vragen.
- Ja, de koelventilator schakelt ALTIJD in en stopt wanneer er voldoende rijwijnd is.

Ik denk dat de hogedruk schakelaar/sensor defect is, die de koelventilator aan/uit schakelt.

Het is niet aan te bevelen, om met ingeschakelde airco te rijden als de koelventilator niet werkt.

TheoStek 0
badge

10 jaar

De hogedruk schakelaar schakelt toch alleen de airco pomp in en uit of niet?
Iemand een idee welk relais verantwoordelijk is voor het schakelen van de koelventilator? Wil deze graag even doormeten.

ik had hetzelfde probleem, niet aanslaan van de koelventilator en stationair matig koelen. Bleek gewoon te weinig koelmiddel (dus druk) in het systeem te zitten.

7seconds 0

10 jaar

Probleem opgelost.

Heb een schakelschema weten te bemachtigen. Blijkt dat de koelventilator op een langzame en snelle stand kan draaien, bij het inschakelen van de airco moet de ventilator op de langzame stand draaien.

In de zekeringenbox in de motorruimte zitten 2 relais en een zekering. Relais "b" zorgt ervoor dat de ventilator langzaam draait, relais "c" is voor de snelle stand. Zekering "1" is voor de beveiliging van de koelventilator:

Heb alle componenten getest door ze eruit te nemen en door te meten, alles werkte.

Helemaal onderaan de koelventilator zit een klein blokje, dit is een dikke weerstand. De weerstand was oneindig, dit zou 0,7ohm moeten zijn.
Daarna een draadbrug in de stekker gestoken, de ventilator draait nu (welliswaar op volle snelheid) bij het inschakelen van de airco.

Daarop besloten om de weerstand te demonteren, suspect found:

Een nieuwe kost 15 euro incl. verzending vanuit China.

dank voor de zeer duidelijke terugmelding

7seconds 0

10 jaar

even een verhaaltje wat ik al .eerder op deze site heb gezet betreffende de ventilator.
Het is een vrij ingewikkeld proces ,ik heb hier een klein verhaaltje,



Werking van de koelventilateur afhankelijk van de druk van het koudemiddel en van de
rijsnelheid.
GMV = 1 Lage snelheid koelventilateur
GMV = 2 Hoge snelheid koelventilateur
GMV = 0 Koelventilateur draait niet
De koelventilateur wordt niet gebruikt als de auto sneller rijdt dan 70 km/u, behalve in zeldzame gevallen of als,
ondanks deze snelheid, de druk van het koudemiddel hoger is dan 23 bar (bijv.: rijdend achter een vrachtwagen).
Als de auto stilstaat wordt de koelventilateur altijd ingeschakeld, op de lage snelheid als de druk van het
koudemiddel lager is dan 19 bar relatief, en op de hoge snelheid in het tegenovergestelde geval.
Tijdens het rijden draait de koelventilateur niet of draait hij met de lage of de hoge snelheid, afhankelijk van de
rijsnelheid en van de druk van het koudemiddel bij de uitgang van de condensor.
Druk (bar relatief)

teunissen 0

10 jaar

Dat is inderdaad redelijk complex, bevestigt ook het verhaal van TheoStek. Wist niet dat de druk in het systeem invloed heeft op de regeling van de ventilator.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.