Goedendag,
Vraag: kan MEGANE III Grandtour KZ0/1 1.5 dCi 1461cc 2009, [K9K 836, 110BHP
met roetfilter en EGR-klep] zodanig getunend of ingesteld worden dat de auto zuiniger rijdt (zogenaamde Eco-tuning)?
We kregen uiteenlopende adviezen:
-Nooit een dCi 1.5 tunen; levert onherroepelijke problemen op
-Kan niet want de ecu heeft een blokkade waardoor hij geen verandering verdraagt (Renault dealer)
-Aanpassingen van tuning levert problemen bij de jaarlijkse APK-keuring op
-Daarom kan onmogelijk het kwetsbare en energie verbruiende systeem van de erg-klep met fap-filter buiten gebruik gesteld worden (wat wenselijk is).
Door die mededelingen door deskundigen leek eco-tuning uitgesloten.
Maar de wereld van snelwegcoboys is weerbarstig en sommige tunebedrijven zeggen zonder probleem de ECU van de MEGANE III Grandtour KZ0/1 1.5 dCi opnieuw te kunnen instellen en nieuwe software daarin weg te kunnen schrijven.
Wie oh wie zal ik geloven?
Graag lotgevallen
Zuinige auto groet
ave
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gewoon lekker van af blijven.
De 1.5 DCI is al geen hele schaarlijke diesel, als je eraan gaat "knoeien" krijg je alleen maar ellende.
Over die systemen is jaren nagedacht door de heren en dames knappe koppen, zomaar dingen aanpassen is niet slim.
Ik denk dat ze allemaal gelijk hebben!
- tuners zeggen dat ze wél kunnen tunen, omdat zij wel degelijk in de Eeprom kunnen komen waarin het programma staat. Of "de tuners" voldoende inzicht hebben in en ervaring met de speciale voorzieningen die deze auto heeft om alles op lange termijn nog goed te laten functioneren, mag worden betwijfeld.
- Renault heeft óók gelijk: dit is een delicate motorisering en "de chip" (Eeprom) is goed beveiligd. Maar de tuners komen daar zoals eerder gezegd toch wel in.
- het 1.5 dCi motorblok is best wel degelijk (want er rijden er vele probleemloos van rond), maar het is behoorlijk onderhoudsgevoelig: hij moet exact het juiste onderhoud krijgen (met op tijd exact de juiste olie en geen al te afwijkende gebruiksomstandigheden), anders krijg je er vervelende problemen mee. Die vind je ook op dit forum als je zoekt. Mede daarom is het alléén verstandig "om te tunen" (om wat voor reden dan ook), als je diepe zakken hebt (lees: genoeg budget om vervelende gevolgen te kunnen dragen).
10 jaar
beste Hein,
Wat een prachtig evenwichtig gebalanceerde reactie! waarvoor dank
(nog maar weinig gezien op dit forum waar vooral veel losse flodders voorkomen)
Een deel van mijn vraag is m.i. onvoldoende besproken: het roetfilter en EGR-klep werken niet lekker samen en vragen om ingrijpen.
Het roetfilter van deze auto moest al eens in de garage geschoond omdat het automatisch reinigen tijdens de rit kennelijk niet goed werkt.
Omdat dit systeem enkel dient om de uitlaatwaarden in de EG test gunstig uit te laten vallen, maar verder vooral energie kost en dus ook storingen kan geven, lijkt het een goede maatregel om deze elementen uit te zetten. Dit is de aanleiding om over tuning en herschrijven van programmatuur te praten.
Heeft u hier over wellicht nog iets te melden? Graag ook met een gedachte de apk-keuringseisen.
mvg
ave
10 jaar
Ik weet wat een FAP-filter is, maar hoe dat bij de Megane is geregeld (Isystreem met/zonder harstank), weet ik niet exact.
Dus heb ik even hier gespiekt: http://www.meganesport.net/community/sho...
Daar lees ik dat de regeneratie van het FAP-filter wordt aangegeven middels een oranje waarschuwingslamp, waarna de motor de gelegenheid moet krijgen om gedurende een bepaalde tijd het regeneratieproces te voltooien. Of daar bij de Megane hars en een harstankje aan te pas komen, lees ik daar niet in.
Wat ik wel meen te lezen, is dat het motormanagement meet wanneer het FAP-filter vol is (waarschijnlijk aan de tegendruk in de uitlaat of zo) en dan een signaal afgeeft, waarna de regeneratie start. Tijdens de regeneratiefase moet aan een bepaald motorgedrag (20 min. voldoende hoge temperatuur van het uitlaatgas) worden voldaan om succesvol te kunnen regenereren.
De tuning zal waarschijnlijk invloed hebben op hoeveel roet de motor uitstoot. Of bij jouw rijgedrag/rijomstandigheden méér of minder roet zal worden uitgestoten is niet te voorspellen. Dat is ook onbelangrijk, omdat het alleen zal leiden toot méér of minder regeneratiefasen (dus aantal keren regenereren).
Voor de APK is dat dus niet van direct belang.
Maar wél voor indirect belang: Het FAP-filter moet wél correct werken bij de APK, anders rij je "met een verstopte uitlaat" en rij je met afwijkende motorprestaties of zelfs een foutmelding op je dashboard.
Ik lees hierboven dat je nu al problemen hebt gehad met regenereren.
Lees eens na in je instructieboekje wat dat precies zegt over het rijden tijdens regenereren en het onderbreken van regenereren door de motor uit te zetten (of bv. stationairloop). Wellicht vind je daarin de oorzaak waarom je het FAP-filter moest laten reinigen.
Verder zijn er eerder al problemen geweest met het FAP-filter: het harstankje was te vroeg leeg door afwijkend gebruik of door lekkage. Dat tankje moet (als jouw auto dat ook heeft) sowieso periodiek worden vervangen (of gevuld), anders kan je helemaal niet regenereren.
Samenvattend:
- of je nu tuned of niet, de regeneratie moet goed functioneren en elke keer goed worden uitgevoerd/afgerond
- de tuning kan leiden tot meer of minder regeneraties, belangrijk is dat het regenereren goed functioneert
- bij evt. méér roet-uitstoot door de tuning i.c.m. je rijstijl en wijze van autogebruik (korte/lange ritten), zal de hars sneller worden verbruikt, wat mogelijk een onkostenpost kan zijn.
- ik zie dus weinig problemen voor de APK, mits de regeneratie steeds correct lukt.
10 jaar
Ave,je bent toch ook degen die een powerbox heeft laten zetten op een 2.0hdi van een 206?.
Of heb je nu een andere auto gekocht?.
Er zijn overigens zat bedrijven die je roetfilter er wel degelijk uit kunnen schrijven en je software van de EGR ook aan kunnen passen.
ik mag geen reclame maken,maar google er maar eens op.
Maar jij hebt het over ECO tuning,jij wil de auto nog zuiniger maken.
Maar een 1.5 dci loopt toch al heel makkelijk 1op 18/19?.
Wat wil je daar nog zuiniger aan tunen dan?.
10 jaar
Dat je een keer je filter moet laten regeneren bij de dealer zegt niks over de werking van het filter. Dit zegt meer over de omstandigheden waaronder hij dit moet doen.
Als het goed is zal het lampje, ondanks dat hij in de auto zit, van het roetfilter nooit branden. Ik heb ergens gelezen dat deze niet actief is.
Nog even over het nut van het filter, jij zegt is enkel voor de test waarden, maar kijk eens naar de uitlaat van een diesel met gesloten filter, deze is helemaal schoon. En kijk eens naar die van een gewone zonder filter die zit vol roet. Dus het filter werkt wel degelijk voor de volksgezondheid.
De egr veranderd een meer giftig gas in een minder giftig en draagt zo bij aan betere uitstoot. Maar beide systemen kosten wel wat diesel dat klopt.
Verder ken ik iemand die heeft zijn filter bij de 2.0 diesel weg laten halen, ivm betere prestaties halen. Echter dit is nooit goed gekomen, systeem bleef fouten aangeven. En dit was ook een renault.
10 jaar
[quote=Safrane10698]Echter dit is nooit goed gekomen, systeem bleef fouten aangeven.[/quote]
Eigelijk is dit niet mogelijk gezien het roetfilter in de software compleet wordt weggeschreven.
Dan kun je je afvragen of het bij dit voertuig wel op de juiste wijze is gebeurt....
Gr. paul
Klopt, maar dat is het verschil tussen theorie en praktijk. En dan kost het je 700 euro om te laten verwijderen. Dat rij je er nooit meer uit
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar