Omdat de rubbers in mijn vorige thermostaat verduurd waren heb ik nu een nieuwe thermostaat gekocht. Met de vorige thermostaat bleef het metertje op het dashboard constant ergens tussen het 2e en het 3e streepje (3e streepje is in het midden), enkel als ik in de file stond liep het metertje op tot ergens tussen het 3e en 4e streepje waarna de ventilator opsprong en de meter terug zakte tot iets onder het 3e streepje.
Nu met de nieuwe thermostaat gaat het metertje bij het opwarmen eerst tot halfweg tussen het 3e en 4e streepje, waarna het metertje plots (vermoedelijk bij het opengaan van de thermostaat) zakt tot halfweg tussen het 2e en 3e streepje. Daarna stijgt de meter terug en blijft die de hele tijd schommelen van net iets onder het 3e streepje tot net iets erboven.
De oude thermostaat en de nieuwe hebben beide dezelfde waarde van 89°C. De nieuwe thermostaat is van het merk Valeo dus vermoed ik wel gewoon goed, in een pannetje op het vuur werkt die en gaat gewoon open. Zo'n 5000 km geleden is de waterpomp en koppakking vervangen dus die zouden nog goed moeten zijn.
Hebben jullie een idee wat er misschien mis zou kunnen zijn? Is er bij dit type van auto buiten de ontluchtingsnippel op de leiding van de chauffage ook nog ergens een andere nippel? Als ik de oude thermostaat terug steek blijft de temperatuur ook terug tussen het 2e en 3e streepje zonder het schommelen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Systeem is goed ontlucht ? ook op de radiateur.
Ontlucht met de kachel op stand warm ?
De nieuwe thermostaat zal beter reageren op temperatuurschommelingen denk ik verder.
Ondertussen weer een tijdje verder maar het probleem is nog niet weg. Ik weet niet of het echt een probleem is maar zoveel temperatuurschommelingen lijken me toch niet gezond voor het blokje en de koppakking.
Nu met het koudere weer begin ik me wat zorgen te maken omdat de meter toch verschillende keren terugvalt van het 3e streepje naar het 2e, omdat de koelvloeistof in de radiator nog te koud is.
Dus na de verduurde thermostaat is dit de 2e thermostaat die er nieuw in zit, de vorige was imitatie en werkte niet, deze is een van valeo.
Mij lijkt het systeem goed ontlucht, maar ik merk wel dat het kvs niveau in het reservoir soms wat lager staat, is dit normaal?
8 jaar
Uiteindelijk heb ik er verder zo nog anderhalf jaar goed mee gereden. Mij leek het dat de motor niet echt te warm werd.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar