Renault MEGANE SCENIC: motormanagementlampje

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 102

Uit het niets gaat het motormanagementlampje van mijn Renault Scenic branden. De auto is al 2 keer in de garage geweest, bij het uitlezen geeft hij een storing weer van de lambdasonde. Alle metingen zijn echter goed, CO-waarde etc., alles valt binnen de toegestane waarde. 10 maanden geleden is de katalysator vervangen. De auto rijdt verder normaal, daar merk ik niets aan.
Garage heeft de storing gewist, doch na een week of drie komt hij toch weer terug. Wat kan hier het probleem zijn?

Loning

Geplaatst door Loning (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Gezien het bouwjaar heb je minstens 2 lambdasondes.
Het is dus wel interessant om te weten welke foutcode je exact krijgt (tekst en/of nummer).

Je katalysator is al vervangen zeg je. Waarom? En is de storing die dit veroorzaakte ook opgelost?

Loning (0), 7 jaar geleden

Dat zou ik moeten navragen bij de Renault dealer waar ik eerst geweest ben toen het lampje ging branden. Daar hebben ze een defecte katalysator geconstateerd. Vanwege de hoge kosten voor een nieuwe ben ik daarna naar mijn vaste garage gegaan. Die heeft toen katalysator en lambdasonde vervangen. Nu dus weer datzelfde lampje.
Garage gaat nu contact opnemen met de leverancier. Het is uiteraard geen originele Renault katalysator, maar defect binnen het jaar (plm 8000 km) is wel heel erg snel.

Kan het een gasprobleem zijn? Auto rijdt op LPG G3. Misschien uit laten lezen bij een gasspecialist?

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Je veronderstelt nogal wat, zonder de exacte foutcode te hebben. Wie zegt dat de katalysator nu weer kapot is?
Zeker als de CO-meting nog goed is. Misschien is het nu de andere lambdasonde die defect is.

Als de lambdasonde de 1e keer de oorzaak was dat de katalysator kapot ging dan is die oude storing min of meer opgeheven.
Ik gebruik alleen geen aftermarket lambdasondes, ik hou het bij originele. Dan heb je net even wat minder kans op probelemen.
Hetzelfde geld echter ook voor aftermarket katalysatoren. Ze zijn niet voor niets veel goedkoper en werken vaak een stuk minder. Ook hier gebruik ik alleen origineel.

Loning (0), 7 jaar geleden

Mijn man heeft net met een programma genaamd Torque iets uit kunnen lezen: P0420. Daar staat heel wat over geschreven op allerlei sites.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

P0420 is inderdaad katalysator defect. Het is geen storing op de lambdasonde zoals in de 1e post vermeld.
De werking van de katalysator is niet meer voldoende, kennelijk alleen onder belasting tijdens het rijden, want de CO meting is nog goed.
Dat kan aan de slechtere kwaliteit van de vervangende kat liggen, maar het kan ook (mede) worden veroorzaakt door dezelfde storing die de 1e keer de katalysator vernielde. Niet geheel onbekend bij LPG.

Met dat programma Torque kun je ook data uitlezen. De zogenaamde "Long Term Fuel trim" is hier heel interessant.
Kun je die plaatsen?

Bewijzen dat de katalysator niet goed werkt zal alleen rijdend gaan m.b.v. uitlezen.
Zie voor een nadere uitleg: https://www.picoauto.com/library/case-st...

Loning (0), 7 jaar geleden

Afgelopen vrijdag weer langs de garage geweest om nog een keer de waardes te meten. Zijn apparatuur geeft ook een defect aan de katalysator weer. Hij heeft alle gegevens van de auto opgeschreven en gaat dit nu doorgeven aan de leverancier van de katalysator met oog op garantie. Nu wachten op antwoord van die kant.

@oldford: Mijn man heeft gekeken, maar kan niets vinden over Long Term Fuel trim.

Loning (0), 7 jaar geleden

Inmiddels bij de gasspecialist uit laten lezen. Hij vermoedt aan de hand van de uitslag (te arm gasmengsel??) dat een defecte pomp in de gastank eraan zit te komen. Hij heeft de storing nu gewist. Ik moet terugkomen om opnieuw uit te laten lezen als het lampje weer gaat branden.

Loning (0), 6 jaar geleden

We zijn inmiddels bijna 2 jaar verder en de storing blijft iedere keer terugkomen. Bij diverse garages geweest, iedereen zegt wat anders. Ik geef het op. en ga geen honderden euro's spenderen aan een auto die perfect rijdt en vandaag ook weer met vlag en wimpel door de APK is gekomen. De storing is uiteraard weer gewist uit het storingsgeheugen, maar het motormanagementlampje zal waarschijnlijk over een week of drie weer gaan branden. Jammer dan!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.