Sinds 1,5 jaar rij ik met een espace die van bij begin lichtbruine smurrie in koelwater had. Nu na 30000km heb ik problemen gehad met stukspringende koelwaterdarmen. Op nullast (met stop van koelwatercircuit verwijderd) loopt de motor redelijk warm en na een tijd begint het koelwater blijkbaar te koken (gebeurt zeer plotseling) en spuit in massa uit de open koelwaterdop (vermoedelijk ook de reden waarom de darmen stukspringen).
De kachelradiator heeft nooit goed gewerkt dus waarschijnlijk verstopt.
radiatorkoeling werkt maar springt niet op voor het koelwater begint te koken, temperatuurmeter staat dan ook nog niet in het rood.
Weet iemand wat er met de motor aan de hand is en hoe ik het probleem kan oplossen?? ik vermoed niet dat het de koppakking is. Koelradiator heb ik na ongeval vernieuwd +/- 0,5 jaar geleden.
Momenteel 210,000km
Olie bevat geen water.
Wim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
even kort door de bocht, maar waarschijnlijk is de kachelradiator verstopt, deze zit onder je dashboard.
R den om dit aan te nemen, is dat deze in de bypass zit opgenomen, die voor circulatie van het koelwater zorgt als de thermostaat nog gesloten is. je water blijft dus dan stilstaan in het blok, maar er komt ook geen warm water bij je thermostaat, zodat deze geen signaal krijgt om open te gaan. Op het moment van koken zal de damp alle wegen gaan zoeken, en ook langs de temperatuurzender gaan, waardoor dan je ineens wel ziet dat de motor warm is.
Om deze storing precies te diagnotiseren zou ik de twee kachelslangen die vanaf de motor door het schutbord naar de passagiersruimte gaan loskoppelen, en de twee overgebleven aansluitingen doorverbinden met een los stuk slang.
Indien dan de motor wel normaal zich gaat gedragen, dan moet je de kachelradiator vervangen.zoniet, dan een compressiemeting laten uitvoeren om te zien of de koppakking misschien overleden is.
Succes Marcel
Het probleem stelt zich ook met warme motor (dus thermostaat open, motor loopt tijdens normaal rijden nooit warm, enkel als de wagen stilstaat) en er zit ook lpg op waarvan de verdamper verwarmd wordt parallel op de leidingen van de kachel (dus normaalgezien by-pass via verdamper). Ik vermoed dat de waterpomp bij laag toerental niet genoeg debiet geeft (misschien door de verstoppingen?)
Hoe en met wat spoel ik best het volledige circuit (motor, verdamper, kachelradiator, ...)??
18 jaar
Daar is een speciaal reinigingsmiddel voor in de handel, van Kroon als ik me niet vergis, maar ik heb de beste resultaten behaald met soda, gewoon water afvullen met een paar flinke scheppen soda erin, en dan goed warmrijden.
Wel oppassen dat soda aluminium aantast, dus naderhand systeem goed doorspeolen met zuiver water.
succes Marcel
Zal dat eerst al eens proberen. Laat wel weten hoe het verder afloopt.
Alvast bedankt,
Wim
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar