Renault Scenic: koelvloeistof lekkage tussen kop?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: k7m

ik heb een renault scenic uit 97 met een k7m motor.
hier is in oktober de koppakking en bouten enz.. van vernieuwd en nu zie ik dat hij koelvloeistof lekt net naast het uitlaatspruitstuk tussen
de cillinderkop en onderblok vandaan.
wat is hier aan te doen en is dit vaker.
lekkage zit dus zoals gezegd links naast het uitlaatspruitstuk.

mvg Stef

stef68

Geplaatst door stef68 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

kaleido 1 (1900) PRO, 11 jaar geleden

Loopt het niet via de rand van de kop/blok naar achteren , omdat er iets anders op de kop lekt ?
Als het inderdaad toch tussen kop en blok lekt , zit er niets anders op om de koppaking wederom te vervangen.
Is de kop wel gevlakt ? wat was de reden van de vorige vervanging , geen garantie op de reparatie ?

stef68 (0), 11 jaar geleden

rede van vernieuwen was idd lekkage maar dan naar binnen, hij verbrandde koelvloeistof uit de uitlaat.
motor is wel heet geweest.
koppakking heb ik zelf vernieuwd, en heb net geconstateerd dat hij gewoon op die plek lekt, het komt nergens anders vandaan.
en als ik de koppakking vernieuw......gaat ie dan niet weer lekken?
kop is niet gevlakt , ik had gelezen dat het voor een k7m motor niet mag.

kaleido 1 (1900) PRO, 11 jaar geleden

Over dat vlakken had je een topic lopen ,of niet ?
Als dat vlakken niet zou mogen , en de kop is krom , om wat voor reden dan ook , dien je dus een nieuwe kop te kopen , wat dacht je zelf.
Volgens mij heb ik toen geantwoord dat vlakken geen probleem is.
Heb je bij een motorrevisie bedrijf gevraagd , waarom dat het niet mocht ?
Je kunt er een vloeibare pil ingooien , maar dan zien we je wel terug , met de vraag , mijn kachel wordt niet meer warm , wat kan dat zijn.

stef68 (0), 11 jaar geleden

dus de enige oplossing is:
kop eraf, vlakken en nieuwe koppakking ertussen?
moet ik dan ook nieuwe bouten monteren?

kaleido 1 (1900) PRO, 11 jaar geleden

Als het rekbouten zijn, dus eenmalige montage , ja
Hoe heb je je onderblok trouwens schoon gemaakt ?

stef68 (0), 11 jaar geleden

onderblok voorzichtig met schrapmesje schoon gemaakt en licht opgeschuurd met een schuurblokje.
boutgaten gereinigd met remreiniger en perslucht.
dit is eigenlijk de eerste x dat ik problemen heb met koppakkingen.
heb er honderden gedaan, maar ja eens ben je de lul ;-)

kaleido 1 (1900) PRO, 11 jaar geleden

helaas , maar je zit toch op een aardig gemiddelde .
Qua schoonmaken , zou het geen probleem mogen zijn.

stef68 (0), 11 jaar geleden

nee dat dacht ik ook, heb alleen een foute inschatting gedaan met het vlakken ;-(
nu maar eraf en vlakken en ff een goedkoop adres vinden voor pakking en bouten.

stef68 (0), 11 jaar geleden

pfffffffffffff.....................net ff gekontroleerd, blijkt hij koelvloeistof te lekken via linksonder uitlaatspruitstukbout?????
er was al een andere bout ingemaakt voor ik de koppakking gedaan heb en zie net dat als ik m eruit haal dat er koelvloeistof uit loopt.
heeft iemand hier nog een oplossing voor?
dikkere bout, helicoil, kit (zo ja welke) ......iemand?

in ieder geval alvast bedankt voor het meedenke';-)

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Loctite?

kaleido 1 (1900) PRO, 11 jaar geleden

Kwam het toch ergens anders vandaan !
Dan hebben ze waarschijnlijk het tapeind uitgeboord , maar tever geboord , en zit je nu in een waterkanaal.
Koelwater zover aftappen , dat hij niet meer lekt , gat goed droog blazen , en er met schroefdraadafdichtmiddel van loctite een tapeind in zetten.
Dus geen bout erin draaien , als de bout telang is , draai je de boel ook kapot , dit zou ook gebeurd kunnen zijn.
Origineel zitten er volgens mij ook tapeinden in.

stef68 (0), 11 jaar geleden

klopt, ze hebben er een m8 bout in gemaakt.
standaard is het geloof ik m6 maar daar wil ik vanaf zijn.
die m8is idd te ver geboord, koelwater loopt erg hard ;-(.
schroefdraad is ook naar de klote van die m8 dus enige optie is : m8 helcoil of m10 bout in maken met loctite

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Van M6 naar M10? Ik zou eerst een helicoil proberen, als dat niet werkt zou ik opteren voor een andere kop......

kaleido 1 (1900) PRO, 11 jaar geleden

Tapeind is standaard M8 , schroefdraad echt verrot ?
Als er nog draad is , lijmen met araldite 2 componenten lijm , gat ermee insmeren , tapeind erin draaien , hard laten worden en gaat nooit meer los.

stef68 (0), 11 jaar geleden

ja schroefdraad is niet veel meer.
is wel een tapeind van de uitlaat, dus word wel erg warm.
wat kan ik het beste ervoor gebruiken dan?

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Loctite 270 is een borgmiddel met hoge sterkte, bestand tot 180 graden celsius.

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Wat wel eens kan werken is om de draad even opnieuw te tappen, vaak is er dan nog voldoende sterkte om een tapeind erin te kunnen lijmen.

stef68 (0), 11 jaar geleden

zo.......helicoil zit erin en motor heeft gelopen.
vooralsnog geen lekkage, maar wat een drama is het ontluchten van zo'n ding zeg!!!
iemand nog een goede tip voor het ontluchten?
en hij rookt nog behoorlijk door de koelvloeistof die in de uitlaat is gelopen.
hoe lang blijft ie daardoor roken eigenlijk?
in ieder geval al onwijs bedankt voor het meedenken allemaal

kaleido 1 (1900) PRO, 11 jaar geleden

Helicoil wel gelijmd ?

harnak (0), 11 jaar geleden

als ik me goed herrinner is dat origineel dat het gat doorboord is.

stef68 (0), 10 jaar geleden

draadeind is met kneedbaar aluminium erin gedraaid en nu is lekkage opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.