close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Twingo: koppaking lek renault twingo

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1239cc

Heb denk ik koppakking lek, bij bouwt veel druk op en gooit de vloeistof er uit. Geeft witte rook en na een aantal kilometers loopt hij iets warm.
Ik weet het is een oud beestje maar is nog goed, wil het gewoon proberen, veel verkeerd doen kan ik toch niet meer. Mijn vraag is zijn mijn bevindingen juist? en is het lastig om de pakking te vervangen?

Heb op deze site de volgende info gevonden, kan ik dit ook aanhouden voor een twingo uit 96?

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Als vast bedankt.

GR Jan.

Geplaatst door

janb61 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Jan je zit in de goede hoek. Kijk niet op een euro en vernieuw gelijk de termostaat,waterpomp en distributie. Laat de kop vlakken en als je een koppakkingset koop die naar verhouding stukken goedkoper is dan alles apart. Wissel ook de klepsteelafdichtingen en nokkenaskeerring + kopbouten ,verder de olie en oliefilter en koelvloeistof. Kan de motor er weer jaren tegen. Als je nu te zuinig aan doe heb je straks een oliezuiper.! Houd er ook rekening mee dat de uitlaat flink rookt na de reparatie maar geen paniek dat is de koelvloeistof in de uitlaatpijp. Dit stopt na verloop van tijd. Teken de distributie af VOOR je de riem er af haalt want soms is het onduidelijk hoe de wielen moeten staan en achteraf vragen hoe het wel moet is $&%*@. Op de distr.verpakking staat meestal een afbeelding .Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Dank voor je reactie, maandag begin ik er mee en haal ik de kop er af. Ik zal wel zien wat ik tegen komt. Je hoort nog van mij.

Gr Jan.

janb61 0

13 jaar

heeft geen distributie riem dus dat scheeld weer

abc 0
badge

13 jaar

vandaag alles los gehaald en de kop bekeken. Het blijkt dat er diepe schuur krassen van een schroevendraaier of iets dergelijks op de kop zitten precies op de rand van de cilinderwand. Ze zijn niet er diep maar denk dat dit de oorzaak is geweest, Zou dit kunnen????

Ik laat de kop nu wel vlakken en hoop dat de krassen dan weg zijn.
nu wordt mij verteld dat ik een overmaatse koppakking moet gebruiken, is dit waar ???? en wat als ik een normale monteer???

En ik zag, wat ik overigens nog nooit heb gezien, dat de thermostaat in een slang is verwerkt, vreemd vind ik dit en moet dus de slang vervangen.

Graag jullie advies.

GR Jan.

janb61 0

13 jaar

er is volgens mij maar 1 maat pakking te krijgen voor dit type
klem op de slang kappot knippen en dan kan de thermostaat eruit,de nieuwe zet je vast met een normale slang klem

abc 0
badge

13 jaar

Kan ik de volgende waarden aanhouden voor mijn twingo?

* Alleen begrijp ik het niet helemaal, aanhalen met 20nm daarna nog en kwartslag geven??
* Moet ik gelijk alle bouten op 20nm aandraaien of alleen 1 en 2 ??

Graag julie uitleg.


De aanhaalmomenten.
Fase 1 Aanhalen tot 20 Nm
2 aanhalen met 90 graden
3 3 minuten wachten
4 Bouten 1 en 2 loshalen, en opnieuw aantrekken met 20 Nm + 200 graden
5 Volg fase vier voor bouten 3-4-5 en 6
6 Volg fase vier voor bouten 7-8-9 en 10

GR Jan

janb61 0

13 jaar

- Je draait eerst alles aan met 20 Nm
- Daarna draai je alles 90 graden (kwartslag) verder aan
- 3 minuten wachten
- 1 en 2 losmaken, aantrekken met 20 Nm en dan 200 graden verder aantrekken (= iets meer dan een halve slag)
- hetzelfde voor 3-4-5 en 6
- hetzelfde voor 7-8-9 en 10.

Het is wel handig dat je een hoekverdraaiingsmeter hebt, of er even een sjabloon voor maakt.

RPJdeWeert 0

13 jaar

Staat daar echt 200 graden verdraaien op de instructies? Ik heb laatst een wat oudere Twingo gedaan en die moest beide keren met 90 graden verdraaid worden. Ik neem aan dat je ook nieuwe kopbouten moet monteren. Als dat op de instructie staat, moet je dat ook echt doen. Anders kunnen ze na een tijdje knappen.

sgm 0

13 jaar

Alles is weer klaar en hij loopt weel als een naaimachientje. Heb de volgende waarden aangehouden,

De volgorde is als volgt

8 4 1 5 9

7 3 2 6 10

De aanhaalmomenten.
Fase 1 Aanhalen tot 20 Nm
2 aanhalen met 90 graden
3 3 minuten wachten
4 Bouten 1 en 2 loshalen, en opnieuw aantrekken met 20 Nm + 200 graden
5 Volg fase vier voor bouten 3-4-5 en 6
6 Volg fase vier voor bouten 7-8-9 en 10

Klepspeling KOUD afstellen, Inlaat 0.10, en uitlaat 0.20 mm

Dank voor jullie uitleg.

De kinderen zijn er weer blij mee, hun stap auto doet het weer.

Groeten en nog bedankt.

Jan.

janb61 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.