Afgelopen zomer in belgie warm gedraait. Resultaat lekke koppakking. Gerepareerd samen met een kennis en binnen 15000 km wederom lek. Opnieuw gerepareerd maar nu laten doen door een kennis met verstand van zaken.
Kop afgeperst en gevlakt, klepzetels vervangen en gefreesd. Dus alles zo goed als nieuw. Nu nog geen 20.000 km later weer lek !!!!????
Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn. Ik heb weinig zin om over 20.000 km weer met hetzelfde euvel te staan. Vooraal na de 2e keer een maand of 2 veelvuldig gecontoleerd of de boel heel bleef.
Bij de eerste keer bleek wel dat een van de kopbouten erg los zat en er zat ook veel olie op.
Mijn monteur en ook het revisie bedrijf dat de kop heeft gereviseerd (bedrijf met meer dan 25 jaar ervaring) hebben dit nog nooit meegemaakt.
Kan nog wel blijven rijden. Koelvloeistof wordt niet geheel weggepompt en blijft iets meer dan het minimum wanneer de druk weg is. Maar hoe lang nog ???
Hij heeft onderhand 285.000km gedraaid.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
volgens mij zitten er losse cilinder bussen in
ik verm dat deze met dem.kop los zijn geraakt en nu lekken
Nieuwe kopbouten gebruikt?
zijn de boutgaten van de kop wel leeg geblazen, als deze vol met olie zitten krijg je de kopbouten niet goed op
spanning en heb je de kop ook wel naar een aantal kilometers nagetrokken??
Dan is er ook nog speciaal spul om op de koppakking te smeren, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ook het merk en type koppakking zit hier en daar nog wel wat verschil in.
Ik zou zo zeggen driemaal is het scheepsrecht! Dus nog maar een keer er tegen aan.
17 jaar
koppakking smeren???
loopt die van jou rond dan
of schuifelt ie heen en weer
Een koppakking dient steeds gemonteerd te worden volgens de aanbevelingen van de fabrikant en dat is altijd 'droog'.
Je moet het wel goed lezen voor je een antwoord geeft, waar staat dat,dat ik er vet op smeer?
17 jaar
waar smeer je dan mee
groene zeep
kan je wel zien als ie lekt
blub blub
Ik dacht dat deze site was om mee te denken om problemen op te
Lossen, dan van die leuke grappen.
Ik weet zeker dat ik bij Car en Motors geen Auto koop.
Hiermee is de discussie gesloten wat mij betreft.
17 jaar
ja maar dan moet je niet dood leuk vertellen dat je de koppakking moet smeren
als die man dat doet lekt ie over 2 dagen aan alle kanten olie
en over een maand koelvloeistof
diesels hebben tegenwoordig lamellen koppakkingen en die moeten absoluut droog en vetvrij gemonteeerd worden
en de kop natrekken isal een tiental jaren niet meer aan de orde met moderne autos
en de bout gaten legen is idd een mogelijkheid
maar dan meer in de trand van dat het een hydroulische pers word en het blok scheurd
helaas heeft dit bij ren geendirecte invloed op de cilinder omdat er losse bussen in zitten
Ok,
Bedankt voor het meedenken. Hierbij even wat extra gegevens.
Beide keren heb ik nieuwe kopbouten gebruikt.
De eerste keer een complete pakkingset van renault (origineel) met gelaagde koperen koppakking.
Aanhaalmomenten volgens renault werkplaatshandboek in 3 stappen. Nahalen na x km niet nodig !!
De tweede keer een stalen koppakking op maat geleverd door het revisie bedrijf met andere aanhaalmomenten.
Dit is noodzakelijk omdat het materiaal van de koppakking anders is en de pakking dikker is.
1e stap: 30nm, 2e stap 180 graden; dat betekent in totaal meer dan 120nm.
De eerste keer dat we hem open hadden hebben we geconstateerd dat een van de hoekbouten beduidend losser zat dan de rest. N.B. bij het controleren van de oude pakking konden we met het blote oog geen lekpunt ontdekken !!!???
De tweede keer hadden alle cilinders gelekt. (Kan ook komen omdat ik nog een keer heb nagetrokken nadat hij toch weer lek was.)
Onlangs eerder iets gehoord over de cilinderbussen maar deze mogen/kunne toch niet zomaar los gaan ???
Wat ik me wel kan voorstellen is dat deze bussen enigzins lager liggen en dat daarom de druk van kop en pakking op de busssen lager is dan het omliggende deel.
Blijft overeind dat ik +15.000 km zonder probleem rijd en vervolgens weer ellende. N.B. met het koudere weer van dit moment heb ik vandaag kunnen constateren dat er geen (hogere) druk ontstaat en ik rustig 80 km kan rijden zonder merkbare lekkage. Maakt de diagnose wel erg lastig; motor op bedrijfstemperatuur maar geen lekkage ???? Een co meeting op het koelsysteem gaf afgelopen vrijdag aan dat er uitlaatgassen in het koelsysteem aanwezig waren !!!!
Wat moet ik hier nu van denken ??
Bedankt voor de reacties en wordt vervolgd.
17 jaar
[quote=teunissen]Ik dacht dat deze site was om mee te denken om problemen op te
Lossen, dan van die leuke grappen.
Ik weet zeker dat ik bij Car en Motors geen Auto koop.
Hiermee is de discussie gesloten wat mij betreft.[/quote]
teunissen, kijk eens even de camera staat op de schoorsteen.. Ralph Inbar kom d'r maar in......
Onlangs eerder iets gehoord over de cilinderbussen maar deze mogen/kunne toch niet zomaar los gaan ???
Wat ik me wel kan voorstellen is dat deze bussen enigzins lager liggen en dat daarom de druk van kop en pakking op de busssen lager is dan het omliggende deel.
als de kop aan de pakking kleeft!! kan met demontage de cilinder bus iets gelicht worden
onder staat deze op een pakking
deze is flinterdun
als de losse bus dan na een paar uur /dagen weer word gemonteerd kan er vuil(roest) tussen zitten wat de afdichting te niet doet
hierdoor ontstaat een minimale lekkage die dor het (overdreven gezien) op en neer dansen vd bussen steeds erger word en dan de koppakking op die cilinder ruimte geeft met als gevolg LEKKAGE
kijk als de kop er weer af is of de bussen echt vast zitten en geen speling in radiale(op en neer)zijde hebben
de ruimte tussen de kop vd bussen en het pasvlak van het blok moet je even bij ren opvragen
ik kan hem even niet vinden
teunissen schreef:
Ik dacht dat deze site was om mee te denken om problemen op te
Lossen, dan van die leuke grappen.
Ik weet zeker dat ik bij Car en Motors geen Auto koop.
Hiermee is de discussie gesloten wat mij betreft.
zou ik ook niet doen
stel je voor je maakt een grap die iemand helpt
en wat geen grap is
jij mag geen auto bij mij kopen
je kan me ook niet vinden
je KAN MIJN NAAM NIET EENS FOUTLOOS OVER SCHRIJVEN
"Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd"
17 jaar
en laggen deo ki ekle gad
[quote=CARS&MOTORS]en laggen deo ki ekle gad[/quote]
vervang dat toetsenbord is..;)
[quote=paulkelder][quote=CARS&MOTORS]en laggen deo ki ekle gad[/quote]
vervang dat toetsenbord is..;)[/quote]
zat onderste boven
ben niet zeker hoe het bij deze auto zit,
maar bij mij hebben ze ooit een wagen met losse bussen afgezet, die waren losgekomen nadat ze zelf de kop hadden gedemonteerd en dan met de krukas zijn beginnen te ronddraaien(volgens de klant),gevolg bussen naar boven gekomen,terug naar beneden geduwd volgens de eigenaar
met gevolg olie in het water en water in de olie
zeg niet dat dit bij jouw het geval is,maar kan
succes
De 1.9 dci motor heeft geen losse cilinderbussen.
heb jij een alu blok
en is de kop op temp afgeperst??
Hier is ie weer,
De kop is alu, onderblok/cilinders weet ik niet, dacht ook alu.
Ik weet niet of de kop op temp is afgeperst, dat is ook de vraag die m'n monteur aan het revisiebedrijf gaat stellen.
Wat ik nu wel heb ervaren is het volgende: gisteren weer geen extra druk op het koelsysteem. s'morgens 80 km zonder problemen, eerst 100-110km/u laatste 15 km wisselend 120 - 130. smiddags terug: 30 km wisselend 130 -140 km/u en geen probleem. Vervolgens 35 km wisslend 120 - 160 km/u en op het laatst oook nog maar even en paar keer lekker doortrekken to 4000 rpm. ALLEMAAL GEEN PROBLEEM.
Vandaag 25 min warmdraaien en nog geen probleem vervolgens een stukje file en verder doorrijden. Bij aankomst en dit raad je dus echt niet : DE BOEL ONDER DRUK.
Ik denk dat ik er toch vanmuit moet gaan dat de kop lek is en niet de pakking. Ook een ander draadje hierover gevolgd en daarin werd ook vermeld dat daar een lekkage probleem zich alleen voordeed in een file, en niet wanneer er werd doorgereden. Daarnaast kan ik me voorstelllen dat een scheurtje in een kop door weersinvloeden de ene keer dichter blijft dan de andere van een koppakking stel ik me zo voor: lek is lek.
Vanavond hoop ik iets te horen over het afpersen.
17 jaar
als je onder blok (wat meestal is bij ren0 ALU IS ZITTEN ER LOSSE BUSSEN IN
verdenk anders toch deze?????
heb een monteur die nu bij ren werkt en die dacht daar ook aan
zijn eerste reactie was
stop er maar een ander blok in
doen ze bij ren ook om dat dit vaak blijft terug komen
en dat klopt wel met jouw verhaal
dus denk daaraan voor je weer veel uitgeeft
Kontroleer eerst je radiator en waterpomp + retourslang op expansievat voor je de kop er terug afneemt.
[quote=teunissen]Je moet het wel goed lezen voor je een antwoord geeft, waar staat dat,dat ik er vet op smeer?[/quote]
Dan is er ook nog speciaal spul om op de koppakking te smeren, maar daar heb ik geen ervaring mee.
[quote=Beunhaas][quote=teunissen]Je moet het wel goed lezen voor je een antwoord geeft, waar staat dat,dat ik er vet op smeer?[/quote]
Dan is er ook nog speciaal spul om op de koppakking te smeren, maar daar heb ik geen ervaring mee.[/quote]
dat is een soort vloeibare pakking
is heel oud, en kan niet meer op moderne pakkingen
deze zijn namelijk gelamineerd(meerlaags) of van een materiaal dat op vervorming afdicht met rekbouten
als je hier dat spul opsmeert dicht hij niet meer 100% af
om dat de tussen liggende lagen niet volgespoten kunnen worden
dan krijg je een dikte verschil en gaat de pakking doorzweten
dus is dit tegen woordig geen optie meer
dus nies opsmeren en fabrikant aanwijzingen op volgen en dat is SCHOON DROOG EN VETVRIJ MONTEREN
Inderdaad de radiateur kan ook gedeeltelijk verstopt zijn, het gevolg is dat je dan de zaak slecht ontlucht krijgt
en vervolgens zie je dit elke keer terug komen.
En dan lijkt het dat de koppakking lekt.
Als de koppaking zou lekken, dan moet je dit toch ergens kunnen zien aan de oude pakking??
Terug komende op het speciaal spul dat op de pakking zou kunnen, het is geen vloeibare pakking, maar inderdaad speciaal spul wat op de kopping gespoten kan worden en wat te verkrijgen is in elke goede automaterialenzaak.
Dat neemt niet weg of het goed is en het wordt ook niet voorgeschreven door de autofabrikant.
Als alles normaal is, kop en blok goed glad en vlak,schoon en vetvrij zou je zeggen moet het met een gewone
koppakking lukken.
Maar ik neem aan dat dit allemaal is gedaan, dan zou de optie van lossen cilinder bussen nog kunnen zijn,
als die in deze motor zitten, misschien zou Henk Nobach hier een reactie op kunnen geven, ik zie dat deze man
heel veel kennis heeft van Renault.
Als deze bussen er in zitten met een papierpakking op de voet van de cilinder, dan zijn ze zo los gekomen
bij het demonteren van de kop.
Het gevolg is vuil tussen de pakking en krijg je niet zomaar dicht.
17 jaar
[quote=teunissen]Inderdaad de radiateur kan ook gedeeltelijk verstopt zijn, het gevolg is dat je dan de zaak slecht ontlucht krijgt
en vervolgens zie je dit elke keer terug komen.
En dan lijkt het dat de koppakking lekt.
Als de koppaking zou lekken, dan moet je dit toch ergens kunnen zien aan de oude pakking??
Terug komende op het speciaal spul dat op de pakking zou kunnen, het is geen vloeibare pakking, maar inderdaad speciaal spul wat op de kopping gespoten kan worden en wat te verkrijgen is in elke goede automaterialenzaak.
Dat neemt niet weg of het goed is en het wordt ook niet voorgeschreven door de autofabrikant.
Als alles normaal is, kop en blok goed glad en vlak,schoon en vetvrij zou je zeggen moet het met een gewone
koppakking lukken.
Maar ik neem aan dat dit allemaal is gedaan, dan zou de optie van lossen cilinder bussen nog kunnen zijn,
als die in deze motor zitten, misschien zou Henk Nobach hier een reactie op kunnen geven, ik zie dat deze man
heel veel kennis heeft van Renault.
Als deze bussen er in zitten met een papierpakking op de voet van de cilinder, dan zijn ze zo los gekomen
bij het demonteren van de kop.
Het gevolg is vuil tussen de pakking en krijg je niet zomaar dicht.[/quote]
dat schref ik ook al in oplossing 22
Hier is ie weer,
Het lamme blok blijkt in ieder geval geen cylinderbussen te hebben. Dit heeft m'n monteur me gezegd. Hij let daar namelijk altijd op i.v.m. het mogelijk loskomen daarvan. Denk ik dat het enige dat overblijft het afpersen van de kop terwijl deze koud was o.i.d. Mijn monteur heeft echter meer dan 100 keer zaken gedaan met deze jongens en zij stelden altijd de juiste diagnose.
Ik heb zelf ook gedacht aan de slechte doorstroming in radiateur en/of thermostaat. Dan wordt de motor in ieder geval te heet en dat wordt die van mij niet. Ik heb uitlaatgassen in het koelsysteem. Dit kan volgens mij alleen door een kapote kop, een kapotte koppakking of een kapotte cylinder of natuurlijk een combinatie daarvan.
In ieder geval weet ik morgen meer over het afpersen door het revisie bedrijf.
Vandaag gehoord van m'n monteur: Controle op de cilinderkop is uitgevoerd middels een röntgenfoto geen afpersen dus !!!! Lijkt me dat het bedrijf in ieder geval gespecialiseerd en goed uitgerust is. Apparatuur om dat mee te doen is denk ik vele malen duurder dan apparatuur om het af te persen. Hoe het precies werkt weet ik overigens niet.
17 jaar
[quote=geert3496]Kontroleer eerst je radiator en waterpomp + retourslang op expansievat voor je de kop er terug afneemt.[/quote]
Ook in een andere draad gelezen dat verstopping een mogelijkheid is. IK ga denk ik als mogelijk goedkope oplossing een andere thermostaat monteren en de boel schoon/door spoelen.
Gisteren ook eens gecontroleerd op het inschakelen/uitachekelen van van de fan. Gereden zonder airco(dan slaat de fan altijd meteen aan) en toen ik stil ging staan na 80 km was de fan uit , of was al gestopt voor ik de kap opende, ik hoorde alleen nog zo'n elektronische schakeling in/uit schakelen. Morgen eens controleren of het aanslaan van de fan wel goed werkt. Wanneer moet dat ongeveer gebeuren, temperatuuur op 1/3 ??
Rudy
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar