Vooral bij warm weer treedt de volgende storing op bij mijn Laguna 2, expression met LPG eurogas.
Of direct bij het starten (benzine) of later tijdens het rijden (lpg).
Bij het starten: de auto loopt met een te hoog toerental stationair en wisselt continue tussen ca. 2000 en 2500 toeren en reageert niet op het gaspedaal, na een poosje lijkt hij een hoger vast toerental te kiezen. Je kunt er dan dus mee rijden, maar zodra je je koppeling intrapt kijkt iedereen je aan of je gek bent vanwege het hoge toerental. Ook gaat bij het starten dan direct het elektrische storing lampje branden.
Tijdens het rijden: Hetzelfde als bovenstaande maar dan zonder het wisselende toerental, dus enkel niet reageren op het gaspedaal, en het lampje elektrische storing.
In beide gevallen is het vaste toerental niet altijd exact hetzelfde. Verder treedt het probleem dus startend bij bezine op maar ook rijdend met benzine.
Ik ben op zoek naar personen die zelf ervaring hebben met deze storing bij een laguna 2, dus geen goedbedoelde tips maar ervaringen please.
Hier een filmje van het probleem bij starten van een andere laguna 2 met een anders display als dat ik heb: [yt]https://www.youtube.com/all_comments?v=5...[/yt]
Meerdere keren laten resetten en na het optreden uit laten lezen maar er komt telkens weer wat anders uit, waardoor ik niet het idee heb dat het zin heeft daar op verder te gaan. Toch zet ik het hier nog even neer wat ik heb onthouden:
* vliegwielsignaal en gasklep potentiometer
* Lambdasonde en smoorklep
Wat doe ik om toch weer te rijden:
- auto uitzetten en weer starten terwijl de kaart erin blijft zitten --> helpt meestal niet
- auto uitzetten, kaart eruit, minuut wachten, weer starten --> helpt niet altijd
- stukje met de auto rijden in deze vervelende modus en na 1 km bovenstaande herhalen, werkt meestal, soms opnieuw een km rijden en opnieuw stoppen/starten.
Ik ben op zoek naar personen die zelf ervaring hebben met deze storing bij een laguna 2, dus geen goedbedoelde tips maar ervaringen please.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Auto is in noodloop. Als je dan gaat uitlezen, krijg je waarschijnlijk meldingen over problemen met de aansturing elektronische gasklep.
Als je gaat zoeken op dit forum (wat je eigenlijk al had moeten hebben gedaan) kom je tot de volgende ervaringen:
1) Omleggen bedrading vanaf de inspuitcomputer naar de gasklep is soms oplossing
2) Gasklep zelf is wel eens (in een zeldzaam geval) de schuldige
3) Inspuitcomputer zelf defect (dat is mijn persoonlijke ervaring)
4) Defecte of niet-originele penbobines gebruikt (in ieder geval bij de 1.8 16V uit mijn persoonlijke ervaring) leiden ook tot dit soort storingen. Hangt wellicht samen met 1) omdat de storingen van de penbobines dan niet meer de inspuitcomputer van slag maken.
Zelf had ik vooral een probleem bij zeer warm weer en dan stadsverkeer moeten rijden. Bij kouder weer geen probleem. Na 1, 2 bracht uiteindelijk 3 bij mij de oplossing. Nadat later 4 ook was uitgevoerd waren opeens ook allerlei kleine problemen met climate control, dashboard dat op hol sloeg en niet perfect lopen bij hoge motorlast bij lauwe motor en vollast bij warme motor ook verholpen. Reed zelf een Laguna 2 uit 2002 met 1.8 16v motor met Vialle LPG installatie. Heb de auto daarna zonder al te grote problemen naar ruim 3 ton gereden.
En succes natuurlijk!
Hoi SGM,
Als ik alle verhalen van dit forum samenneem kom ik inderdaad ook tot deze opsomming. Als RE en computer en inspuitcomputer hetzelfde is. Alleen het gaspedaal zelf vervangen mist is dit verhaal.
Als ik de kosten tot en met 3 ga optellen dat kom ik wel op een hoog bedrag uit. Ik zat daarom alleen aan 3 te denken....
Omdat we er maar 2 maanden per jaar last van hebben twijfel ik nog wel.... De auto is van 2001 en heeft 215.000km gelopen.
Het is vooral mijn vrouw die daar stres van krijgt.
De bobine is al eens vervangen.
Misschien moet ik toch nog eens informeren wat optie 3 me gaat kosten.
Dank voor je bericht!
10 jaar
Als ik me goed herinner was het iets van 450 euro voor een nieuwe inspuitcomputer met inleren. Of het je dat geld waard is, is natuurlijk je eigen afweging. Op zich kan de auto nog jaren mee.
10 jaar
Ik heb dezelfde storing gehad en aangezien die op een gegeven moment vrijwel continu optrad en rijden in noodloop geen pretje is, heb ik de Renault dealer geraadpleegd en die heeft de storing gewist. Er werd mij verteld, dat indien de storing terugkwam het gasklephuis en de bedrading vervangen moest worden. Toen ik weer thuis was heb ik het gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt (was wel nodig). Ook het slangetje van de carterontluchting, dat op de toevoerbuis naar het gasklephuis zit aangesloten, was behoorlijk vies (kwam zwarte drap uit). Wat me ook opviel was dat de stekker op het gasklephuis van binnen wat witte oxidatie had. De stekker met contactspray gereinigd. De storing is inmiddels ruim 40.000 km niet meer opgetreden. Misschien heb je er wat aan en baat het niet, het schaadt zeker ook niet. De computer kan je altijd nog vervangen.
10 jaar
Nu je het zegt. Bij mij is meermaals het gasklephuis gereinigd en de stekker van het gasklephuis vervangen. Heeft bij mij niet geholpen of was in ieder geval niet voldoende.
10 jaar
Dit is niet echt een oplossing maar ik heb besloten er mee te leven.
Ik heb met mijn garage overlegd en die geeft aan dat het teveel gaat kosten voor zo'n oude auto. Als ik wat wil proberen dan kan ik het beste het gasklephuis laten reinigen en hopen dat dit helpt.
Tot nu toe heb ik dat niet gedaan.
Ieder bedankt voor de info die toch eigenlijk aangeeft dat er een hele rits aan kostbare acties nodig zijn om het op te lossen.
9 jaar
zie voorlaatste bericht: De oplossing is geen geld meer aan uitgeven en er mee leven....
9 jaar
Ik ben het niet eens met je conclusie dat *alle* opties veel geld kosten. De optie om een nieuwe stekker te kopen en dan de bedrading vanaf de inspuitcomputer (onder de accu) nieuw en om te leggen is niet zo duur. De oorspronkelijke draden vanaf de inspuitcomputer moeten dan wel worden afgekoppeld. Dat werkje kan iedereen met een beetje handigheid verrichten. Stekker is niet zo veel geld en met een uur, hooguit twee werk moet het toch te doen zijn. De dealer heeft zelfs losse stekers voor in de connector van de inspuitcomputer. Dan kun je de aanpassing zelfs doen dat ze helemaal zonder sporen teruggedraaid kan worden. Neem lekker dikke draden met dikke isolatie, want de originele zijn eng dun (geleider en omhulsel).
9 jaar
Overigens, heb je nu een 1.6 of een 1.8? Ik ben uitgegaan van een 1.8 vanwege het filmpje. Maar ik zag dat je 1.6 had ingevuld bij een topic uit 2009 over de LPG tank. Mijn ervaring is beperkt tot een 1.8. Ik weet niet of dezelfde dingen van toepassing zijn op een 1.6.
9 jaar
Ik heb een 1.6
Bij het filmpje staat ook dat het een filmpje van een andere laginu betreft met het zelfde probleem en een ander display.
Dank voor je opmerking over de kosten, echter er zijn meerdere oplossingen met allemaal kansen op oplossen, je blijft bezig zegt mijn garage uit ervaring....
9 jaar
Snap het. Het is inderdaad een glijdende schaal. Je kunt er al snel meer geld in steken dan een andere auto met wat ervaring kost.
9 jaar
Zelf heb ik een laguna 2, 1.6 16v benzine, vaak soortgelijke klachten gehad. Heb toen rigoureus alle alle stekkervervindingen losgenomen en met een goede contactspray ingespoten (incl. de stekkers met de electronica. Ruim 40.000km verlost van storingen als deze.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar