Beste mensen,
Wij zijn bezig om de schokbrekers te vervangen. Voren was geen probleem maar de poging om de achterste schokbrekers te vervangen hebben we tijdelijk maar gestaakt. Het leek zo eenvoudig. Een 12-kant bout aan de bovenkant en een bout aan de onderkant losmaken. De bovenkant was geen probleem maar nadat we de bout aan de onderkant eruitgehaald hadden, was er nog geen beweging in de schokbreker te krijgen. We hebben het 'voorzichtig' met hamer en een beitel geprobeerd maar er is geen beweging in te krijgen. Hebben jullie misschien nog een gouden tip? We hebben nog aan een brander zitten denken om de boel een beetje warm te stoken maar dat hebben we dan toch maar niet gedaan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nou..... naar nog een beetje op andere forums te gaan kijken, hebben we gisteren nog maar een poging gedaan. Het probleem is dus echt de onderste bevestiging. Die zit muurvast. Bout eruit halen is geen probleem. We hebben vervolgens het zaakje flink met WD40 ingespoten en even laten werken. Vervolgens met hamer en beitel voorzichtig en met beleid geprobeerd de onderkant van de schokbreker er af te slaan. Helaas, er komt totaal geen beweging in en we zijn maar gestopt. Vrijdag gaan wij op vakantie en ik wilde niet voor onze vakantie nog een probleem erbij hebben. De schokbrekers achter zijn niet kapot en lekken niet. Ze kunnen de vakantie dus nog makkelijk mee. Daarna gaan we het nog eens proberen. We gaan kijken of we een poelietrekker kunnen organiseren.
Tips zijn uiteraard nog steeds welkom.
Plaats eens een paar foto`s...
Je hebt toch al nieuwe aangeschaft? Vergelijk die met de aanwezige schokbrekers. Dan kun je meteen zien, hoe deze precies bevestigd zit.
Mogelijk is met die bout, de bevestigingsbeugel wat vervormd, waardoor dit zwaar gaat.
Id, plaats eens een duidelijke foto.
Bus blijft vastzitten beneden warm stoken. Grote moordenaar erop en wrikken. Water erbij want wil nog wel eens rubber acher blijven en dat meurt
10 jaar
Okay, jullie willen foto's... jullie krijgen foto's ;-)
Een vriend van mij is automonteur en die helpt mij regelmatig met onderhoud en bij probleempjes of als er weer eens iets vervangen moet worden. Meestal doen wij dat in een hobbywerkplaats waar je een brug kan huren.
De schokbrekers hebben we gewoon thuis bij hem gedaan. Daar heeft hij ook het nodige gereedschap.
De schokbrekers aan de voorkant hadden we binnen 1 uur vervangen. Geen problemen! Toen wij achter het wiel eraf haalden leek ook dit een makkelijk klus. De schokbrekers lagen goed in het zicht en je kon er goed bij komen. De 12-kant bout aan de bovenkant was er zo af. No problem! De bout aan de onderkant van de bevestiging was er ook zo uit. We kregen de schokbreker er echter niet uit. Geen beweging in te krijgen. M'n vriend dacht dat ie misschien erop geperst was. Deze week was ik echter nog bij een Renault garage om dashboard lampjes te halen. Ik heb het toen over de schokbrekers gehad en de vriendelijke monteur zei dat de schokbrekers NIET geperst waren en liet mij nog een (exploded view) tekening zien. We hebben het gisteren nog eens met heel veel WD40 geprobeerd maar er is geen beweging in te krijgen. Aangezien wij vrijdag naar Italië vertrekken en ik niet wilde dat er iets kapot zou gaan / zou afbreken bij onze pogingen, hebben we maar besloten om na de vakantie een nieuwe poging te doen. Misschien toch heet stoken of een poelietrekker gebruiken. Desnoods koop ik er een. Ze zijn niet zo duur. Ik denk zelf dat ze vanwege leeftijd e.d. hartstikke vastzitten. De auto is van 1999. Ik heb hem gekocht toen ie 160000 km op de teller had. Ik kan me niet voorstellen dat de eerste eigenaar de schokbrekers met die tellerstand al een keer vervangen had. Nu heeft ie 365000 km op de teller en het is dus goed mogelijk dat het nog de originele schokbrekers zijn. De onderkant (en dus ook de schokbrekers) krijgt in de loop van de jaren natuurlijk heel wat te verduren. Nattigheid, zout, roest en vuil. Dat alles bij elkaar is misschien de reden waarom de boel zo vast zit.
Ik voeg 4 foto's aan deze topic toe.
10 jaar
Grrrrr........ foto's uploaden werkt niet.
10 jaar
Daarstraks had ik id ook problemen met het uploaden van foto´s in dit bericht. Nu lukt het weer.
Nog eens geprobeerd foto's toe te voegen. Lukt niet via de link.
We gaan eerst maar eens op vakantie. Over een week of 3 meld ik me weer ;-)
10 jaar
Niks aan de hand met foto uploaden....wel even aangeven om wat voor foto het gaat (familiefoto)
denk de vakantie fotos, leuke schokbrekertjes op het strand ook welkom
Niet afdwalen jongens. :-)
10 jaar
De onderste aansluiting zit als het ware in de as met een bus , kijk bij de nieuwe schokbreker , zie je het vanzelf , een beetje gepast geweld doet wonderen.
Prettige vakantie , spuit de boel tijdens de vakantie maar een paar keer flink in , vallen ze na de vakantie er misschien wel zo onder uit.
Zoooo...... naar Italië heen en terug. In totaal toch weer zo'n 3000 km gereden met de oude versleten schokbrekers. No problem! Nu binnenkort toch weer eens proberen om de schokbrekers achter te vervangen. Ik zal een poelie-trekker regelen. Alles goed inspuiten en moet het gewoon lukken. Ik laat het nog wel weten ;-)
Ik ga nu eerst even een nieuw probleem posten. De motor hield tijdens de vakantie een paar keer in. Maar dit is voor een nieuw topic
10 jaar
Oplossing: Toch maar naar onze garage gegaan en vriendelijk gevraagd of ze schokbrekers (die ik zelf had gekocht) eronder zouden willen zetten. Dat was geen probleem. Toen ik de wagen op ging halen zei de monteur nog dat ons dat waarschijnlijk nooit was gelukt. De scholbrekers zaten behoorlijk vast (waren nog de originele) en ze hadden bijna 1,5 uur nodig om ze eraf te halen.
Maar fijn... ik heb eindelijk nieuwe schokbrekers! Enne....het rijdt toch een stuk lekkerder!
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar