auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Laguna 2 hangt/leunt ietsje meer naar achter

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Beste mensen,

Het is mij opgevallen dat mijn laguna 2 uit 2002 ietsje meer op achter wielen leunt.
Het staat dus beetje scheef met de neus omhoog.

Het is mijn verteld bij de dealer dat het vervangen van achteras rubbers het probleem zal oplossen.

Ik heb naar die rubbers gekeken en die zijn inderdaad kapot en ik hoor ook geluiden bij het rijden over het drempels maar, ik begrijp niet hoe zou deze rubbers ervoor kunnen zorgen dat de auto recht staat. Dus niet met de neus naar boven.

Enige idee iemand.

Geplaatst door

aki200 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt me ook een beetje onzin. Rubbers zijn goed zelf te vervangen, overigens. Kan je een hand op je achterwiel leggen en dat dan de rug van je hand tegen de buitenkant wielkast komt? Je hand dan wel recht houden. Zo ja, dan zit het wel goed, misschien dat je neus te hoog staat? Zou niet weten hoe.

De mijne staat meer voorover, maar komt ook door de hulpveren die ik heb.

Speerpunt 0

17 jaar

volgens mij heb jij het extra gewicht van een LPG tank achterin. Oplossing zou zijn om net als John (Speerpunt) hulpveren te monteren.

sjaak10918 0
badge

17 jaar

Is waarschijnlijk niets, zitten de rubbers nog vast, heeft dit er niets mee te maken. Zijn twee opties voor de Laguna 2. Eentje welke je erin kunt draaien en als tijdelijk wordt bestempeld, de ander voor continue gebruik, de oude veer moetje verwijderen en de nieuwe plaatsen, dan komen het chassis op dezelfde hoogte als voor.
Zelf heb ik de laatste

ejnn 0

17 jaar

Een probleem wat 30 jaar geleden OOK al speelde...........

Oplossing is idd hulpveren.

Er zijn ook van die rubber blokjes in de handel die je met tie-wraps tussen de windingen van de veren moet bevestigen en er zijn ook opblaasbare balgjes voor in de veren.

Ik zou gaan voor de hierboven al gegeven oplossing: hulp(schroef)veren. MAD is hier een bekend merk van.

Santa 0

17 jaar

Die blokjes zijn meer voor het inveren niet als je stil staat.

Heb zelf ook de blauwe van Mad.

Speerpunt 0

17 jaar

niet alleen het bovenstaande waar ik me bij aansluit

kijk maar eens naar andere Laguna II's ze hebben allemaal een gapend gat in de voorwielkast

Devvo 0
badge

17 jaar

dit heeft zeker met de tank te maken, ik heb er laatst eentje uitgegoid omdat ik hem heb omgebouwd naar gewoon benzine.
je wilt niet weten wat een tank weegt als die ook nog eens gevuld is

renevw9600 0

17 jaar

er is een groot gapend gat aan de voorkant, dat klopt, als de auto op een bepaalde manier neergezet wordt ziet het er niet uit. Even terzijnde, dezeblokjes en balgjes zijn volgens mij oplap technieken, zou persoonlijk hier niet zelf voor kiezen, als je kiest voor de zware permanente veren

ejnn 0

17 jaar

Die blokjes moet je gebruiken om de rol karakterestiek in te dempen of het inveren bij hobbels. heb die blokjes zelf ook gebruikt. Scheelde wel. Ik heb een Expression en die rolt enorm. Mijn broertje heeft een Dynamique, die heeft stuggere voorveren. Ik heb nu bij de sloop 2 voorpoten gehaald met die veercode 2x groen. Een expression heeft 1x groen 1x wit. Die gaan er van het weekend onder.

Speerpunt 0

17 jaar

[quote=Speerpunt]Die blokjes moet je gebruiken om de rol karakterestiek in te dempen of het inveren bij hobbels.[/quote]
Ik denk dat he er even helemaal naast zit, Speerpunt!


De veren DRAGEN de auto, de schokdempers dempen de bewegingen van de veren.

Wil je de wegligging van je auto verbeteren dan zul je stuggere schokdempers (al dan niet in combinatie met kortere/stuggere veren) moeten monteren

Met alleen andere veren kom je er niet want de dempende werking van de dempers blijft dus gewoon aanwezig. 't Zal misschien een beetje beter zijn, maar optimaal dus duidelijk NIET.

Maar als je al tevreden bent met alleen de veren te vervangen, be my guest.

Santa 0

17 jaar

speerpunt zit niet helemaal mis.....bij een veer met meer en dikkere windingen...zal de auto stugger reageren op het inveren......en als deze veer dan ook nog ietsje hoger is dan de originele zal ook de auto omhoog gaan met het kontje..

arie549 0
badge

17 jaar

Geloof me nou maar, met alleen stuggere veren ben je er niet.......

De schokdempers bepalen in welke snelheid de veer wordt ingedrukt danwel uitveert.

Monteer schokdempers die met gas gevuld zijn en zowel op de ingaande slag als ook op de uitgaande slag dempen.

Wil je alleen de kont hoger hebben staan, volstaan idd stuggere of langere veren.

Santa 0

17 jaar

santa, een veer met meer en dikkere windingen zal echt zorgen dat de auto minder inveert......het is dus niet alleen de demper die dit doet..

arie549 0
badge

17 jaar

Ja, in theorie is dat wel zo, maar je draait de boel om, Arie........

Volgens jouw redenatie heb je bij een verlagingsset dan ook geen stuggere dempers nodig......?

Veren en dempers dienen altijd op elkaar afgestemd te zijn voor een optimaal resultaat.

Met stuggere (hogere) veren dient dus ook automatisch de dempingskarakteristiek van de dempers anders te zijn dan in de originele uitgangspositie.

Heb ik het dus nog niet eens over een te lange of te korte zuigerstang ban de demper bij het wijzigen van de hoogte van de veer.....

Santa 0

17 jaar

de normale laguna en de break hebben identieke dempers....alleen de veren zijn anders.....ook verschilt de veer bij verschillende uitvoering, echter de dempers blijven in dit geval gelijk santa...

in principe zou je met een verlagingset ook kunnen volstaan met alleen veren, echter dat hangt van de hoeveelheid van de verlaging af, een cm of 4 kan prima met normale dempers..wil men dieper, dan moet men indd ook aangepaste dempers met verkorte zuigerstang..

arie549 0
badge

17 jaar

Ik heb dus een complete veerpoot van een dynamique gekocht. Ik had al Monroe Relfex laten monteren, maar de wagen veert nog teveel door, kompleet tot het eind. En dan heb ik het niet over drempels, maar op de snelweg als er een hobbel of golf in de weg zit.

Een diesel Expression heeft dus kleurcode voor: 1x groen 1x wit, een Dynamique heeft groen groen en een benzine heeft groen geel.

Achter heb ik 2x wit, m'n broertje met z'n dynamique heeft achter dus blauw blauw.

Omdat mijn broertje z'n wagen veel minder rolt (bijvoorbeeld bij een rotonde) heb ik voor weinig bij de sloop deze veerpoten gehaald, dus inclusief demper. Om eens te proberen

Speerpunt 0

17 jaar

Moet de kont omhoog? Hulpveren monteren.
Wil je een betere WEGLIGGING? Verlagingsset monteren met STUGGERE DEMPERS.

Monteer evt. "na-stelbare" dempers van Koni die je dan direct al 1 of 2 klikken "na-stelt" waardoor ze een stuk stugger worden.

Wegligging gaat ALTIJD ten koste van COMFORT en andersom is het NET ZO.....

Daarom wordt er altijd voor een compromis gekozen.

Wil je weten hoe belangrijk een goed werkende schokdemper is? Ga eens een stukje rijden zonder.......
Kun je nog zulke stugge veren monteren, je hobbelt geheid de bocht uit!

Het is dus ook niet voor niks dat bij racewagens altijd hele stugge DEMPERS gemonteerd worden.
Dat er verlaagde veren onder zitten heeft meer te maken met een verlaagd zwaartepunt waardoor de auto minder gaat rollen en duikenEN voor verhoging van het "ground-effect".

Monteer anders de Koni FSD. http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/...





Maar hopelijk is de auteur zometeen tevreden.

Santa 0

17 jaar

"FSD (Frequency Selective Damping)-technologie is oorspronkelijk ontwikkeld als OE-toepassing voor Lamborghini en verscheen in 2001 met de Lamborghini Gallardo op de weg. Inmiddels zijn er volgens Koni acht andere automerken serieus geïnteresseerd in deze techniek.
De meeste van deze fabrikanten mogen (nog) niet met naam en toenaam genoemd worden, maar bijvoorbeeld bij Saab lopen tests met de FSD-technologie. Dat de nieuwe ontwikkeling drie, vier jaar na Lamborghini naar het middenhoge segment lijkt door te sijpelen, is volgens de techneuten en marketingmensen van de schokdemperspecialist logisch. "We zien nu bij relatief 'gewone' auto's dezelfde tendensen als bij sportwagens en limousines uit het absolute topsegment een aantal jaren geleden al te bespeuren waren:

(LET OP) ook een heel gewone Mondeo of LAGUNA staat tegenwoordig op 16- of 17-inch wielen met brede laagprofielbanden. Dat betekent een aanscherping van het conflict dat bestaat tussen het beheersen van carrosseriebewegingen als het duiken bij remmen en het overhellen in bochten, en het effectief controleren van de ophanging (inclusief wielen en banden) zelf."


Opsplitsen
Om een optimale stabiliteit van de auto bij het nemen van bochten, het accelereren en remmen, uitwijkmanoeuvres et cetera te bewerkstelligen is een stugge demping namelijk onontbeerlijk. (!!!!)

Terwijl de bewegingen van de ophanging zélf juist om een soepele demping vragen. Anders wordt de auto niet alleen erg oncomfortabel bij het rijden over een klinkerweg, maar reageert hij tevens (zeker in combinatie met brede banden die een relatief stijve, lage zijwang hebben) erg nerveus bij spoorvorming of bochten met een pokdalig wegdek. Er is één gelukkige omstandigheid voor ontwerpers van schokdempers: de frequentie van de bewegingen van de carrosserie ligt altijd in de buurt van 1 Hz, terwijl de bewegingen van het ophangingsysteem zelf ongeveer tien keer sneller verlopen. Als je de mate van demping nu eens kan 'opsplitsen' in hoog- en laagfrequente bewegingen, dan kwam een ideale dempingkarakteristiek ineens een stuk dichterbij.


Tegendruk
Nu zijn er mechanisch/hydraulische en elektronisch gecontroleerde systemen op de markt, die een vergelijkbaar gedrag claimen. Koni claimt als eerste een schokdempersysteem op de markt te brengen waarvan de dempingwaarde een echt frequentieselectief gedrag vertoont, en staafde dit met een aantal grafieken. Het principe achter FSD is heel eenvoudig: waar bij conventionele schokdempers de hoofddempingkarakteristiek wordt bepaald door de hoeveelheid olie die door de zuiger stroomt, is er bij de nieuwe dempers een speciale klep aangebracht, die een parallelle oliestroom (een soort 'tegendruk') controleert. Daarmee ontstaat een vrijwel lineaire toename van de dempingkracht gedurende de tijd dat de zuiger in dezelfde richting beweegt. Korte (hoogfrequente) beweging = lage dempingconstante, lange (laagfrequente) beweging = hoge dempingkracht. Klinkt eenvoudig, maar het kostte de Koni-technici (naar eigen zeggen echte 'oliemannen' die met elektronische systemen niet zoveel op hebben) toch een aantal jaren om het systeem te perfectioneren.


Premium
De goudkleurige FSD-dempers worden nu voor de aftermarket geïntroduceerd, waarbij de afstemming rekening houdt met een grotere bandbreedte aan veerstijfheid (enigszins 'versleten' veren of juist stuggere 'sportieve' exemplaren dan origineel gemonteerd) en rijhoogte (verlagen tot een centimeter of vier zondermeer mogelijk) dan bij de voor de OE-markt geïntroduceerde exemplaren. De FSD-dempers komen boven de bekende 'rode' dempers (verbeterde wegligging en rijcomfort ten opzichte van de OE-standaard) en gele Koni Sport-dempers (sterk verbeterde rijeigenschappen, maar ten koste van een zekere mate van comfort) in het programma. De nadruk ligt op een veel betere handling dan met conventionele dempers bij een tegelijkertijd hoger comfort. De FSD-dempers zijn beschikbaar voor een vijftiental automerken, waarbij gekozen is voor tamelijk recente modellen in het midden- en premiumsegment: de lijst van toepassingen vermeldt onder andere Mini, BMW, Mercedes-Benz, Volvo en Saab. De verkoopprijs van een set van vier dempers ligt op 550 euro.


Strakker
Tijdens de introductie van het FSD-systeem voor de aftermarket had Koni een groot aantal auto's klaarstaan zowel met de origineel gemonteerde dempers als met FSD; om een eerlijk vergelijk mogelijk te maken waren zowel het standaard- als Koni-geëquipeerde exemplaar in op één na alle gevallen telkens voorzien van hetzelfde type (Falken) band in dezelfde maat. Met deze auto's kon worden gereden op het circuit van Zandvoort in de korte uitvoering, op een slalomparcours en op een testbaan met hobbels en verkeersdrempels.

Bij deze testritten bleek vooral de STABILITEIT en het STUURGEDRAG van de verschillende auto's flink verbeterd, waarbij dit effect nog het meest merkbaar was bij relatief grote en zware auto's als de Volvo S80 die met de Koni-dempers zowaar sportieve trekken vertoonde.

Het deinen en naijlen van de carrosserie bij snel opeenvolgende stuurbewegingen, en het 'op één oor hangen' in bochten was praktisch verdwenen. (Dit is toch wat de auteur bedoelt..??)

Bij lange, snelle bochten viel op dat de testauto's met de Koni-dempers 'strakker' en stabieler aanvoelden. Ook bij een Audi A4 was het verschil in respons, balans van de auto en stuurprecisie uitermate goed merkbaar. Daarbij bleef het comfort altijd minimaal gehandhaafd. Al van huis uit strak sturende auto's als de Mini Cooper en BMW 1-serie werden met de FSD-techniek nog net een graadje verfijnder en meer uitgebalanceerd, terwijl het comfort hier merkbaar toenam. "

Zomaar ff een stukje van wat ik bedoel te zeggen. Met alleen veren kom je er niet.

Veel succes.

Santa 0

17 jaar

Klopt, als demper heb ik dus al de Monroe's

Speerpunt 0

17 jaar

Maar dat zijn GEEN koni's en zullen ook ongetwijfeld goedkoper zijn.......??

"Twin Disc
De New Monroe reflex is ontwikkeld met de eveneens door Monroe ontwikkelde Twin Disc technologie. Belangrijk om te weten is dat de snelheid van de zuiger van een schokdemper vrijwel niet wordt beinvloed door de rijsnelheid alswel door de beweging van de carrosserie, meestal onder invloed van de staat van het wegdek. Uit ervaringen blijkt dat juist bij lage zuigersnelheden de kans op gevaarlijk rijgedrag van de auto het grootst is. Met name als van rijrichting wordt veranderd of plotsklaps wordt afgeremd. Om dat gedrag te pareren is er een speciale klep ontwikkeld die er voor zorgt dat de 'dempingsvloeistof' slechts via één van de twee kleppen in het systeem vloeit. Dat is nodig omdat bij een lage zuigersnelheid er relatief weinig vloeistofverplaatsing is. Door deze technische 'oplossing' wordt een snelle reactie op 'body movements' bewerkstelligd. De innovativiteit zit hem er in dat juist bij die relatief korte af te leggen 'afstand' van de (hydraulische) bovendien geringe vloeistofhoeveelheid, toch het comfortniveau niet wordt aangetast. Wordt de snelheid van de zuiger groter (bij een minder goed wegdek) dan komt automatisch (door een grotere vloeistofverplaatsing) de tweede klep in bedrijf. Met deze ontwikkeling en de toepassing ervan in de New Monroe Reflex, hoopt Monroe op een versterking van haar marktpositie, maar vooral op betere marktomstandigheden."

Santa 0

17 jaar

Of kijk eens of er load adjusters te krijgen zijn voor de Laguna.
Ook wel coil-overs genoemd.
Schokdempers met een extra schroefveer eromheen.

Bovendien duwen schokdempers welke met GAS gevuld zijn (i.p.v. met olie) de auto ook iets verder naar boven dan oliegevulde dempers.

Santa 0

17 jaar

Bij de Laguna zijn de voorste schokbrekers zeker niet allemaal hetzelfde,in dialogys wordt namelijk gevraagt om een merkteken.Dus het verhaal dat de grand tour en de hatchback dezelfde demper hebben gaat niet op,op de grand tour kunnen 3 types gemonteerd zijn.

Sander10757 0
badge

17 jaar

Zoals ik al aangaf: veel succes!

Santa 0

17 jaar

Voor de topicstarter in ieder geval deze link: http://auto-diversen.marktplaats.nl/onde...

Ik weet niet hoe of wat, maar ik zag ze staan.

Ik heb zelf gisteren de complete voorpoot vervangen, dus demper + veer naar een veerpoot afkomstig van een Dynamique. Mijn hemel, wat een verschil. Ik werd helemaal gek van het rollen van de auto, helemaal bij rotondes, en het inveren van de voorkant bij hobbels in de weg. Dat is nu helemaal weg. Lekker stabiel. Goede zaak dus.

Speerpunt 0

17 jaar

weet niet, volgens mij zijn dit gewoon orginele veren. De versterkte veren zijn blauw en niet zwart.

ejnn 0

17 jaar

Dacht ik ook, maar ik zie geen kleurcode die je er anders wel op zou zien.

Speerpunt 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.