Woonachtig in Frankrijk wordt ik geconfronteerd met een Control Technique ( franse APK) waarbij de lambda sonde niet functioneert. De eerste keer werd gezegd dat dit ws kwam vanwege een defecte lambda sonde.
De lambda sonde is vervangen, de achterste demper was slecht, dus deze eveneens vervangen en goed gelet op een goede dichte aansluiting.
Bij de herkeuring blijken de waarden nog steeds veel te hoog te zijn, 1.68 - 1.74 en na verloop van tijd ( 30 seconden) valt ie helemaal terug naar nul om vervolgens weer een te hoge waarde aan te geven ( max toegestaan is 1.03). Hierdoor geeft een andere meter aan dat ie vervuilt tenzij de waarde bijna 0 is, dan vervuilt ie niet?
Waar kan dit aan liggen? Komt dit vaker voor en hoe is dat te verhelpen? Kan de Renault clip hierbij helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gezien je opmerking over 1.03 denk ik dat je hebt over de lambda waarde van de uitlaatgassen.
Normaal bij een lambda waarde van 1.68 of meer loopt de motor niet meer omdat het mengsel veel te arm is. Dan ga je denken aan een flink gat ergens in de uitlaat.
Maar als de gemeten waarde op de gas-tester naar 0 terugvalt zou ik zeggen dat die meter defect is.
Er valt meer over te zeggen als je alle exacte meetwaardes kan geven bij stationair en op toeren.
Dat zijn Co, Co2, Hc, O2 en lambda waarde.
Ja klopt idd dat is de lambda waarde die op de meter aangegeven werd. Ik rijd er morgen nog eens langs om te vragen of hun meter wel in orde is. Exacte meetwaardes heb ik helaas niet, dat is wat ik gezien heb op hun gastester. Hun gastester gaf rechtsboven de lambda waarde aan en links onder de vervuiling CO? Zodra de lambda waarde naar 0 terugviel werd die waarde direkt groen.
Stel dat het een kabelbreuk is in de auto, reageert de boordcomputer dan zo snel dat het meteen in de uitlezing van de gastester helemaal terugvalt of ongeveer maximaal aangeeft of hebben de uitlaatgassen even nodig om de juiste waarde aan te geven?
3 jaar
De ideale lambda waarde aan het eind van de uitlaatpijp moet hier in Nederland (en meer landen) tussen de 0,97 en 1,03 zitten.
Lambda waarde 1 is het mengsel waarbij volledige verbranding optreedt. De verhouding lucht : benzine is dan 14,7 kg lucht tegen 1 kg benzine.
0 als lambda waarde is onmogelijk. Dat zou betekenen dat er geen lucht in het mengsel zit, maar alleen maar benzine. Daar loopt een motor niet op. Sterker nog, je zou de motor daarmee opblazen, want vloeistof kun je niet samen persen zoals lucht.
Tja, als ik dan in gedachten terug ga naar de meetresultaten, lijkt het erop dat de gasmeter inderdaad niet lekker is. De motor liep mooi stationair en ook in hogere toerentallen, geen rare hickups. Met je uitleg over verhouding benzine/lucht zou de motor denk ik anders hebben gelopen lijkt mij. Morgen rijdt ik er even langs en kan ik nu wat gerichtere vragen stellen aan ze. Bedankt zover.
3 jaar
Vandaag dus terug geweest naar de CT met mijn verhaal dat over de meetwaarden en wat dat voor de motor zou betekenen. Ook dat bij een te rijk mengsel je dat zou ruiken aan de uitlaatgassen. Ik werd afgepoeierd met de mededeling dat hun apparstuur iedere zes maanden geijkt werd en dat het dan waarschijnlijk toch aan de lambda sonde zou liggen of aan de catalysator, of een kabelbreuk. Na doorvragen werden ze er niet vriendelijker op dus ben ik maar gegaan.
Dit geeft me dus een probleem want een ander keuringsstation rekent me weer 70 euro voor een keuring, de reno garage rekent 65 euro om alleen maar de stekker in de OBD2 poort te drukken en ik zie even geen mogelijkheid om zelf mn uitlaatgassen te meten. Wat is wijsheid?
3 jaar
Tja, je zult zelf een keuze moeten maken. Niets doen is denk ik geen optie.
Uitlezen kan mogelijk iets vinden als de oorzaak in de motor zit. Een defecte katalysator zie je daar echter niet mee. Ik zou beginnen met een 4-gas test. Hier in Nederland hebben heel veel garages zo'n ding, zelfs als ze niet APK keuringen doen, omdat het een handig diagnose middel is.
Ik heb geen idee of in Frankrijk dat ook zo is. Anders zou ik naar een ander keuringsstation gaan.
En vraag dan heel duidelijk om alle waardes of maak foto's. Dan kunnen we er hier misschien nog wat van zeggen.
Hartelijk dank voor je antwoord. Ik ga opzoek naar n garage met 4-gas test meter.
Zodra ik nieuws heb koppel ik dat terug.
3 jaar
Heb nog even op internet gesurfd en klopt het dat ik de afgegeven spanning van de lambda sonde kan meten?
De motor moet op bedrijfstemperatuur zijn ( onder de 50°C doet ie t niet) en de, in mijn geval, zwarte draad zou dan een spanning af moeten geven tussen 0.1V en 0.9V ( resp. rijk, arm mengsel).
De lambda sonde heeft drie draden, twee witte en een zwarte. De weerstand tussen de witte draden is 6.8 ohm. Vandaar dat ik denk dat de zwarte draad de signaalgever is. Klopt het wat ik schrijf?
3 jaar
Je hebt alleen de interpretatie van het signaal verkeerd geschreven.
0.1V is arm en 0.9V is rijk. En ja, dat kun je meten. Alleen heb je iets nodig om in de stekker te komen via de achterkant zonder de boel te beschadigen - b.v. een naald.
Ik zou alleen wachten met meten totdat de motor op zo'n 90 graden is (normale bedrijfstemperatuur).
Als je dan toch aan het meten bent, kijk dan wat er op de witte draden voor voltage staat.
Op 1 van de 2 moet de accuspanning staan. De andere zal wel massa zijn, maar kan bestuurd worden door b.v. de motorcomputer om het stroomverbruik te verminderen.
Bedankt voor de correctie, ik ga morgen weer eens meten.
3 jaar
Heeft iemand mss een tip om in de stekker te komen? Het is zooooo krap dat ik er nauwelijks met mn handen bij kan komen laat staan met meetprobes in mn hand..
Klopt de bekabeling zo? zie foto's.
3 jaar
Heb zelf al n "redneck bush" oplossing gevonden. Draden doorknippen en een extra setje, lang genoeg, draden eraan gesoldeerd en daarna meten.
De waarden van de lambda sonde zijn bij stationair toerental, 2.6V en op toeren 4.8V. Hierin zitten geen uitschieters naar boven of naar onder.
Dus waarom slaat de meter van de APK dan òf volledig uit naar max òf volledig uit naar min??
Kan zoiets aan de katalysator liggen of gaatje in de tussendemper ( dat zit er wel kwam ik achter)? Maar dat zou ik vreemd vinden omdat daar geen lambda sensor meer zit? Die zit er alleen vlak na t uitlaatspruitstuk.
Kan ik zelf nog iets meten of wordt t een tochtje naar de garage?
3 jaar
Een driedraads lambda sonde heeft een signaal dat ligt tussen de 0,0 en maximaal 1,2 volt.
En dat zijn extremen. Normaal schommelt het signaal tussen de 0,1 en 0,9 volt.
Of je meet op de verkeerde draad of er zit ergens een kortsluiting.
Sorry, mijn fout, de waarden zijn 0.26V en 0.48V. In mn enthousiasme verkeerd getypt.
3 jaar
Zijn dat waardes die constant zijn? Of schommelt het signaal als je langer meet?
Het signaal schommelt rond de 0.26V stationair en schommelt rond de 0.48v als de motor wat op toeren is.
3 jaar
Dan is of wel de lambda sonde defect, dan wel werkt de lambdaregeling van de motorcomputer op dat moment niet. Dat laatste kan b.v. als de motor te koud is of als er een fout is gedetecteerd.
Mocht het signaal van de lambda sonde correct zijn, dan is het mengsel bij stationair te arm.
Op toeren is het dan min of meer lambda 1.0 (in de cylinders).
Als er een gaatje ergens in de uitlaat zit (na de lambda sonde) dan dringt daar lucht (met zuurstof) de uitlaat in en dat beinvloedt de berekening van het lambda getal van de uitlaatgassen aan het eind van de uitlaat. Dat getal gaat dan omhoog (omdat er meer zuurstof wordt gemeten).
Bedankt voor de heldere uitleg. Komende dagen loop ik de uitlaat nog eens na op lekken en volgende week vrijdag staat een afspraak gepland voor een 4-gas meting.. Fingers crossed..
3 jaar
Vandaag weer aan t knutselen geweest.
Bij een test met de can clip blijkt dat de benzine injection CPU twee meldingen geeft: 3D en 13G
zowel op contact als met lopende motor.
3D Oxygen Sensor Circuit, verder geen informatie
13G saved memory lost., idem geen info
Bij doorklikken komt de melding: Fault not listed.
De lambda waarden uitgelezen met de can clip geeft stationair en op toeren een waarde die 0.02v schommelt rond de 0,48v
3 jaar
Vandaag weer aan t knutselen geweest.
Bij een test met de can clip blijkt dat de benzine injection CPU twee meldingen geeft: 3D en 13G
zowel op contact als met lopende motor.
3D Oxygen Sensor Circuit, verder geen informatie
13G saved memory lost., idem geen info
Bij doorklikken komt de melding: Fault not listed.
De lambda waarden uitgelezen met de can clip geeft stationair en op toeren een waarde die 0.02v schommelt rond de 0,48v
3 jaar
Vandaag weer aan t knutselen geweest.
Bij een test met de can clip blijkt dat de benzine injection CPU twee meldingen geeft: 3D en 13G
zowel op contact als met lopende motor.
3D Oxygen Sensor Circuit, verder geen informatie
13G saved memory lost., idem geen info
Bij doorklikken komt de melding: Fault not listed.
De lambda waarden uitgelezen met de can clip geeft stationair en op toeren een waarde die 0.02v schommelt rond de 0,48v
3 jaar
Vandaag weer aan t knutselen geweest.
Bij een test met de can clip blijkt dat de benzine injection CPU twee meldingen geeft: 3D en 13G
zowel op contact als met lopende motor.
3D Oxygen Sensor Circuit, verder geen informatie
13G saved memory lost., idem geen info
Bij doorklikken komt de melding: Fault not listed.
De lambda waarden uitgelezen met de can clip geeft stationair en op toeren een waarde die 0.02v schommelt rond de 0,48v
3 jaar
Vandaag weer aan t knutselen geweest.
Bij een test met de can clip blijkt dat de benzine injection CPU twee meldingen geeft: 3D en 13G
zowel op contact als met lopende motor.
3D Oxygen Sensor Circuit, verder geen informatie
13G saved memory lost., idem geen info
Bij doorklikken komt de melding: Fault not listed.
De lambda waarden uitgelezen met de can clip geeft stationair en op toeren een waarde die 0.02v schommelt rond de 0,48v
3 jaar
Vandaag weer aan t knutselen geweest.
Bij een test met de can clip blijkt dat de benzine injection CPU twee meldingen geeft: 3D en 13G
zowel op contact als met lopende motor.
3D Oxygen Sensor Circuit, verder geen informatie
13G saved memory lost., idem geen info
Bij doorklikken komt de melding: Fault not listed.
De lambda waarden uitgelezen met de can clip geeft stationair en op toeren een waarde die 0.02v schommelt rond de 0,48v
3 jaar
Vandaag weer aan t knutselen geweest.
Bij een test met de can clip blijkt dat de benzine injection CPU twee meldingen geeft: 3D en 13G
zowel op contact als met lopende motor.
3D Oxygen Sensor Circuit, verder geen informatie
13G saved memory lost., idem geen info
Bij doorklikken komt de melding: Fault not listed.
De lambda waarden uitgelezen met de can clip geeft stationair en op toeren een waarde die 0.02v schommelt rond de 0,48v
3 jaar
Sorry voor de dubbele posts, geen idee hoe ik die weg kan halen of verbergen
3 jaar
Ik heb het al eerder gezegd: Dan is of wel de lambda sonde defect, dan wel werkt de lambdaregeling van de motorcomputer op dat moment niet. Dat laatste kan b.v. als de motor te koud is of als er een fout is gedetecteerd. Een defecte bedrading (draad breuk) tussen stekker en motor-computer kan ook niet uitgesloten worden. Dat mede gezien je meting van 0,26 V bij stationair die je eerder opgaf.
De Clip heeft ook problemen met het signaal van de lambdasonde gezien de foutcode 3D.
De andere fout lijkt erop dat de motor-computer geen permanente voeding krijgt waardoor er geen gegevens bewaard kunnen worden met contact af.
En? Hoe is het met de patiënt?
De patient leeft nog :). Ben naar de garage geweest om de gassen te testen. Hun conclusie was een vervuilde catalysator. Mij werd uitgelegd dat bij stationair draaien er wat onverbrande gassen zich ophoopten in de cat en bij gas geven deze alsnog tot verbranding kwamen en daar door de rare meetresultaten gaf. Het klonk mij logisch in de oren en heb een nieuwe cat besteld, Die is er nog niet dus geen idee of dit de oplossing was.
Ik heb ook de grote stekker van het motormanagement systeem af gehaald en daar zat wat corrosie op de contacten, Die schoongemaakt en ingespoten met contact reiniger.
Nogmaals de computer uitgelezen en gereset en de 3D storing blijft weg evenals G13.
Dus als het dadelijk goed is weet ik eigenlijk niet precies waar het aan gelegen heeft want kan nu even niet met de auto een gastest uit laten voeren, mist wat essentiele onderdelen...
3 jaar
Ik heb geen hoge pet op van de technische kennis bij Franse keuringsstations m.b.t. de werking van lambdasondes, de katalysator en de werking van een 4-gas meting.
Als er zich iets ophoopt in de katalysator (verbrandt of niet) dan zit er ergens een verstopping waardoor de gassen niet kunnen doorstromen. Onverbrande gassen kunnen alleen HC zijn. Echter de kat breekt dat eerst af in H en C en oxydeert (verbrandt) dat dan tot H2O (water) en CO2.
Het enige dat wordt opgeslagen (achterblijft) in een kat is O2 (Zuurstof), maar dat is de bedoeling anders werkt een kat niet voldoende op het moment dat het mengsel rijk is.
Ik denk dat de corrosie op de contacten een duidelijker probleem was en dat dat de storing(en) veroorzaakte.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar