Renault Clio: Lampje electronische storing komt weer terug

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16v

Heren ,gaarne aandacht voor het volgende probleem : begin dit jaar begon het lampje "electronische storing" te
branden van mijn Clio .Ben daarna naar de dealer geweest en toen hebben zij de storing uitgelezen met de melding dat de inlaatdrukvoeler defect is , deze hebben zij toen vervangen en het probleem was voorbij .Enkele maanden daarna begon opnieuw dat lampje te branden en heb het toen een aantal weken aangekeken omdat dit probleem zich alleen voordeed als de motor nog niet op temperatuur was .Opnieuw naar de dealer gegaan om de
storing uit te laten lezen en toen bleek dat de lambda sonde defect was , deze hebben zij vervangen en in eerste
instantie bleef het lampje toch nog branden !? , na enig "gesleutel" deed de auto het weer een aantal weken goed .Enkele weken geleden begon het lampje weer te branden en heb toen met de garage afgesproken dat ie de auto 's morgens wilde hebben omdat het probleem zich alleen bij een koude motor voordeed , na anderhalve dag kon ik de auto weer ophalen en toen hebben ze mij verteld nadat zij enige aanpassingen hadden uitgevoerd
dat ik het enige dagen moest aankijken en als het probleem zich weer opnieuw voordeed ik de auto maar weer terug moest brengen en dat zij dan een aantal dagen deze weer zouden testen omdat het probleem misschien de
computer (ECU) zou kunnen zijn !!?? .Na dat ik de auto had opgehaald heb ik een aantal weken geen broblemen meer gehad echter anderhalve week geleden begond de ellende weer ! .Wat is hier aan de hand ? moet ik nu weer opnieuw naar de garage om eventueel de ECU te laten vervangen ? of is hier iets anders aan de hand ?
Ik heb me laten vertellen dat een nieuwe ECU een aardig prijskaartje heeft zo'n 8 a 9 honderd euro !

HermanusP

Geplaatst door HermanusP (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Zonder de exacte foutcode(s) inclusief nummer die op dit moment in de ecu staan is er niets van te zeggen.
Om te beginnen moet de auto uitgelezen worden (misschien een andere dealer?) en dan moet je zorgen dat je de foutcodes krijgt.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om de codes eens door een universele garage te laten lezen en die hier te plaatsen.

Het lampje gaat weer branden omdat er een storing is en dat hoeft niet dezelfde te zijn. Er zijn tientallen (zo niet honderden) redenen waarom dat lampje aan gaat.

Safrane10698 (0), 14 jaar geleden

Eerst even de massa strip van chasis naar motorblok controleren mag niet groen zijn van de oxidatie. Deze levert veel electronische problemen bij de clio.

HermanusP (0), 14 jaar geleden

Kijk , dat is nu namelijk het "probleem" de auto genereerd GEEN foutcode volgens de dealer dus .....

@ safrane10698 bedankt voor de tip ! ik zal het aan mijn dealer doorgeven

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Gezien het bouwjaar kan er best wel een (of meer) software fouten inzitten, al dan niet bewust. Is er door de dealer de laatste software er in gezet, of op zijn minst gecontroleerd dat de laatste software er in zit?

Maar deze auto valt onder de wettelijke EOBD regeling en die zegt dat als het lampje brandt er een storing uit te lezen moet zijn.
Brandt het lampje nu af en toe? De storing blijft dan nog minstens 40 ritten opgeslagen dus gewoon maar eens door een universele garage met een EOBD-lezer laten uitlezen. Als je dan de code(s) hier plaatst, kunnen we misschien iets zinnigs zeggen.
Mocht ook hier geen storing aanwezig zijn, dan vallen we terug op de software fouten.

HermanusP (0), 14 jaar geleden

Het lampje brandt alleen als ik na een paar kilometer bijvoorbeeld moet stoppen of als ik in een file terecht kom ,
ik moet dan de voet op het gaspedaal houden want anders slaat hij af .Als ik nu een aantal kilometers gereden heb en de motor is op temperatuur dan heb ik er geen last meer van .Wat mij trouwens ook is opgevallen sinds de auto voor het laatst bij de dealer is geweest dat toen ik op de snelweg zat de kilometerteller naar 0 ging en na een paar kilometer het gewoon weer deed , tevens is mij ook opgevallen dat de temperatuur meter af toe naar beneden ging en daarna weer gewoon in de normale stand ging .Wat jouw opmerking over de software betreft heb ik wel toen van de dealer begrepen dat zij enkele "aanpassingen " hadden gedaan in de Clio .....
echter heeft dit maar voor zo'n 3 weken gewerkt .

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Heerlijk, die softe taal en verbloemingen.
Dealer kan NIETS, herhaal NIETS aanpassen in de software. Ze kunnen hooguit een nieuwere of oudere versie laden in het geheugen van een computer.
Ik zou linea recta naar een andere dealer gaan zoeken.

HermanusP (0), 14 jaar geleden

Heren , ik heb zojuist mijn Clio maar weer bij de dealer gebracht (misschien wel voor de allerlaatste keer) inclusief een hele waslijst met tips voor ze wat misschien wel zal helpen hoop ik .Ik hou jullie wel op de hoogte hoe deze "never ending story" afloopt , in positieve zin hoop ik deze keer .

HermanusP (0), 14 jaar geleden

Heren, ik heb afgelopen Vrijdag de auto weer opgehaald bij de dealer en hij loopt nu weer als vanouds .De kleppen zijn gesteld , gasklephuis is gereinigd ,stappenmoter gecontroleerd , massa en stekkers allemaal gecheckt .
nog bedankt voor jullie tips !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.