Hallo,
Ik zit momenteel met het volgende; Mijn auto staat om de haverklap met een lege accu! Vooral als de auto een dag of 2 heeft stilgestaan.
Ik heb de auto vannacht aan de druppellader gelegd en heb vanmorgen het volgende gemeten:
Dynamospanning: 14.46 V
Dynamospanning belast: 14.2 V
Accuspanning: 12.4 V
Accuspanning belast: 11.6 V
Verder heb ik de lekstroom gemeten en deze is 61 mA. Ondanks dit alles sta ik toch met een lege accu! Heeft iemand een idee waar dit nog aan kan liggen???
Alvast bedankt!
Mvg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
accu met belasting testen
denkdat de accu zelf slecht is
[quote=CARS&MOTORS]accu met belasting testen
denkdat de accu zelf slecht is[/quote]
Lees even goed aub...
16 jaar
Een goede accu heeft onbelast 2.2 volt per cel, x 6 is 13.2 volt als ie vol is.
Een paar lampen aan is geen echte belasting, bij het starten loopt er zo 150 a 200 Ampere startstroom.
Je lekstroom is redelijk hoog, maar afhankelijk van de geinstalleerde opties als alarm etc loopt er altijd wel wat als voeding voor alarm, startblokkering etc.
Bij 48 uur x 61 mAmp lekstroom per uur zit je op een capaciteitsverlies van nog geen 3 ampere uur.
Dat zal elke accu zonder probleem overleven en nog genoeg start stroom leveren als de accu in goede staat is.
De dynamo spanning belast/onbelast lijkt goed en zal een accu goed laden.
Als de massa verbindingen goed zijn en daarover bij het startten niet te veel spanning/stroom verloren gaat, blijft er een onderdeel over, de accu.
Met testen wordt dan ook bedoeld belasten met een zeer laagOhmige weerstand zodat er een hoge stroom loopt, en dan zien wat er van de accu spanning overblijft.
Cor
[quote=Cor1822]Een goede accu heeft onbelast 2.2 volt per cel, x 6 is 13.2 volt als ie vol is.
Een paar lampen aan is geen echte belasting, bij het starten loopt er zo 150 a 200 Ampere startstroom.
Je lekstroom is redelijk hoog, maar afhankelijk van de geinstalleerde opties als alarm etc loopt er altijd wel wat als voeding voor alarm, startblokkering etc.
Bij 48 uur x 61 mAmp lekstroom per uur zit je op een capaciteitsverlies van nog geen 3 ampere uur.
Dat zal elke accu zonder probleem overleven en nog genoeg start stroom leveren als de accu in goede staat is.
De dynamo spanning belast/onbelast lijkt goed en zal een accu goed laden.
Als de massa verbindingen goed zijn en daarover bij het startten niet te veel spanning/stroom verloren gaat, blijft er een onderdeel over, de accu.
Met testen wordt dan ook bedoeld belasten met een zeer laagOhmige weerstand zodat er een hoge stroom loopt, en dan zien wat er van de accu spanning overblijft.
Cor[/quote]
Kan dit door bijvoorbeeld de motor te laten ronddraaien, zodat hij net niet aanslaat, en dan kijken naar de terugval van de spanning ??
Trouwens, 3 A per 2 dagen bedoel je ??
16 jaar
Inderdaad is het totale verlies wat je mat met die 61 mA lekstroom een gecombineerd 3A totale verlies over 2 dagen.
Bij het startten zal de accuspanning terugvallen naar 9 a 10 volt door de hoge belasting, 150 tot 200 Ampere startstroom.
Als de accu dan een slechte cel heeft valt die spanning nog eens 2 volt lager uit, te weining om de electronica en bobines aan te sturen en t weinig om de startmotor voldoende te laten draaien.
Bij de oudere auto's werd die lagere startstroom ondervangen door de bobine niet op 12 volt, maar op 9 volt te laten werken, als werkspanning dus.
Bij het startten werd de voorschakel weerstand dan kortgesloten en kreeg de bobine zo zijn normale 9 volt tijdens het startten en gaf en goede vonk, nadat de motor was gestart en liep werd de voorschakel weerstand weer in de + van de voedingsspanning van de bobine geschakeld waadoor deze met 14 volt in weer op 9 volt werkte.
Vandaar met deze hoge startstromen hetzo belangrijk is massa kabels en aansluitingen in goede staat te houden, en ook de + kabel met aansluitingen schoon en onbeschadigd te houden, elke weerstand in de + en - vertaalt zich als minder stroom en spanning voor de startmotor en het electronische circuit.
Veel problemen vind je dan ook terug in een slechte accu, slechte massa kabels of de bevestigingspunten met corrosie etc.
Stel dat je een extra 0.01 Ohm weerstand hebt bij een massakabel door corrosie of slijtage aan de kabel.
Bij een startstroom van 200 Ampere loopt daar dus P=I in het kwadraat maal de R
= 200 x 200 x 0.01 = 400 watt verlies door deze zeer lage weerstand.
Het voltage verlies daar is dan U = I x R = 200 x 0.01 = 2 volt.
Let wel, we praten over 1/100 Ohm weerstand bij bijvoorbeeld de massakabel aansluiting op het chassis/blok waar de startstroom door loopt...
De levensduur van een goede acu is 5 a 6 jaar, maar deze wordt drastisch bekort als deze een paar keer leeggelopen/gestart is, deze accu's zijn gemaakt om hoge stromen te leveren, maar niet om diep ontladen te worden, daar heb je deep cucle accu's voor nodig, zoals deze in schepen en campers worden gebruikt voor de stroomvoorziening tijdens stilstand.
Verder zal een autoaccu ongeveer 1% capaciteits verlies hebben per dag door zelfontlading.
Vandar dat bij olangere stilstand je de accu ook via een intelligente acculader dan in conditie moet houden.
Cor
[quote=Xizer][quote=CARS&MOTORS]accu met belasting testen
denkdat de accu zelf slecht is[/quote]
Lees even goed aub...[/quote]
en dan??
maar je hebt gelijk
ga maar door
en die accu!!
t zal de 1e niet zijn
heb t ook met nieuwe accu's gehad
s6
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar