Beste probleem oplossers,
Renaultje loopt niet mooi rond ineens, later ging ook het motor symbooltje knipperen op het dashbord. Ik heb op het forum gezocht en zie vaak kleppen stellen als oplossing heeft iemand de klepspeling paraat?
Verder injector en bobine en wat betreft de injector kan ik wel stukje in meegaan want dat ding staat eigenlijk altijd voor de deur op het moment en loopt heel weinig. Vlak nadat wij hem gekocht hadden deed het gaspedaal soms niets en motor symbooltje bleef soms branden. Dit is door meer te rijden en een busje injectorcleaner opgelost. Heeft iemand dit ook al eens bij de hand gehad. (ik dacht dit al eens geplaatst te hebben van de week maar kan hem niet meer vinden dus eventuele dubbelplaatsing excuus ik ben nog niet zo gewend aan de format van heden ten dage)
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het knipperende lampje geeft aan dat er misfires zijn die mogelijk de dure katalysator kunnen beschadigen.
Een misfire is het ontbreken van verbranding in een cylinder.
Dat kan aan de ontsteking liggen, of aan een injector of bijvoorbeeld de kleppen, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.
Dank Old Ford,
Ik zal dat ding eerdaags even laten uitlezen hij rijdt nu toch niet. Iemand die de klepspeling kan doorgeven dat kan ik zonder grote ingrepen makkelijk controleren.
Gr Jaap
7 jaar
Je moet het inlaatspruitstuk en appendage verwijderen om de kleppen te kunnen stellen.
0.10 inlaat 0.20 uitlaat koud.
Zou eerst controleren of het geen bougie of bobine is .
Dank kaleido,
Dat zal ik eerst ff doen maar als ik hem toch beetpak zou kleppen stellen na 150.000 niet een keertje nodig zijn ik neem aan dat het niet al te vaak gebeurd is als alles er af moet ?
Gr Jaap
7 jaar
Dan kan het denk ik inderdaad geen kwaad.
Ze gaan niet gauw te strak staan is mijn ervaring.
Pas op...klepspeling is afhankelijk van het soort nokkenas (met of zonder groef)
[IMG]http://i65.tinypic.com/2u74o7k.png[/IMG]
Hans bedankt voor de extra info
Nou meneer of mevrouw Renault houden niet zo van sleutelaars geloof ik. Wat een geklooi om het inlaatspruitstuk er af te te meubelen. Heb natuurlijk geen speciaal gereedschap dus doppen met cardansstuk erop nou dan gaat het als je om een hoek kan kijken. Maar aangezien mijn ogen redelijk vast zitten in mijn hoofd is het een gevecht geworden. Ja echte profs wij amateurs tobben wat af maar t' is haast een soort erezaak van dit ga ik toch fixen.
Nu heb ik met mijn natuurlijke elegantie uiteraard 2 injector connectoren gemold ;-) waarvan ik er één verdenk de oorzaak te zijn van al mijn problemen.
Nu is het bovenspul eraf maar het kleppendeksel wil nog niet los dus nog ff op zoek naar meer verborgen bouten.
Allemaal vast bedankt voor jullie input en wordt vervolgd.
Gr Jaap
7 jaar
Mocht de klepspeling niet goed staan dan komt dat eigenlijk nooit ineens. Dan moet er daarvoor ook al klachten zijn geweest.
Zou eerst eens even compressie gaan meten. Verbrande / vervuilde klep(pen) is ook niet ondenkbaar...
Gr. paul
Bedankt Paul,
Ik moet toch al een stuk demonteren want want ik verdenk een injector. Dit Renaultje heeft van die ietepieterig kleine bougie gaatjes dat mijn compressiemeter er geen plugje voor heeft. Maar goed alles is eraf . Inderdaad een groef in de nokkenas dus je hebt mij gered Hans bedankt.
Eerst maar eens onderdeeltjes regelen en dan zien of deze amateur alles weer in elkaar krijgt. (vast niet zonder enige door de SGP afgekeurde kreten)
Bedankt voor de input
7 jaar
Dan raad ik je een preventief lidmaatschap van de Bond Tegen Vloeken aan.
Of naar een Doe Het Zelf garage gaan die je het ontbrekende gereedschap uitlenen,
Dat is ook een probaat middel tegen vloeken ...
7 jaar
Of eerst het "makkelijke" bekijken !
We lezen het wel of ze te strak stonden .
Samen weten we veel ha ha .
Nou dat kleppen stellen vergt nog enige studie. Mijn kennis dateert nog uit begin jaren 80 en dit autootje heeft geen 2 nokkenassen maar er staan 2 kleppen op een tuimelaar.
Op google vind ik kleppen stellen " vol open" uitlaatklep cil 1 open speling aftellen inlaatklep cilinder 3 en uitlaatklep cilinder 4 dat is nieuw voor mij.
Klinkt dit de echte sleutelaars bekend in de oren (niet dat ik het niet ken en velen met mij gok ik ) maar de werkwijze ;-)
Kleppendekselpakking lekt/zweet lekker door dus helemaal voor niets zijn mijn inspanningen zo wie zo niet.
Gr Jaap
7 jaar
Een kleine update:
Even uitgelezen met een geleende scanner:
Misfire no specific cilinder: als enige opgeslagen storing. Old Ford melde dit al in dit topic.
Heb inmiddels klepjes gesteld en moest wel wat stellen maar heb ook enige zorg omtrent de speling. Hans had bij de nokkenas met groef 0,25 in en 0,35 uit ik heb bij de garage waar ik de scanner gebietst heb 0,05 in en 0,12 uit als waarde Kaleido had ook al andere waardes 0.10 in 0.20 uit dus nog ff puzzelen. Ze maken geen overdreven herrie en komen wel vrij dus ik neem dat dit wel even kan laten. Wel de procedure is nog onderwerp van studie.
Ondertussen even een bobine uitgewisseld met een zelfde exemplaar en dat levert geen verbetering op. De injectorrail vervangen met 4 gebruikte injectors (sloop) omdat ik die met de demontage gesloopt had. Ook hier verbetert niets.
Dus nog steeds de storing. Aan de uitlaat komt genoeg uitlaatgas met voldoende druk dus de kat zit volgens mij niet dicht. Bougies ook vervangen voor de zekerheid ook geen verbetering.
Ga denken aan lambda of Map/mafsensor maar dat zou de scanner wel oppakken of niet?
Nog even een ander dingetje als ik de auto uitzet blijft er een ralais tikken ergens bij/onder de accu iemand enig idee? duurt een klein minuutje dan houdt het op.
Gr Jaap
7 jaar
Problemen met het mengsel ziet de motorcomputer wel - zolang de lambda sensor correct werkt.
Het levert pas een foutmelding op als de afwijking groter wordt als een vooraf bepaalde grens - praat je al gauw over 25 tot 30%.
Kleinere afwijkingen kun je zien in live data a.d.h.v. de waarde van de fuel trims.
De Long Term Fuel Trim is de ingeleerde waarde. De Short Term Fuel Trim wordt gebruikt voor de lambdaregeling.
Beide moeten in de buurt van de 0% zitten. Als de Long Term Fuel Trim boven de 10% uitkomt moet je verder zoeken.
Heb je de bdp sensor al gecontroleerd op vervuiling of een slechte stekkerverbinding , deze wil ook nog wel eens sneuvelen.
Dank Old Ford en Kaleido,
Die live data gaat boven mijn scan mogelijkheden en mijn kennis hieromtrent op het moment dus hij moet eerst weer een beetje fatsoenlijk lopen. Staat in mijn eigen garage dus moet ie daar eerst uit naar een plek met meer geavanceerde scan apparatuur.
Die BDP sensor is naar ik verneem inderdaad een bron van storingen en kom ik tijdens mijn zoektocht vaak tegen.
Vanmiddag weer even bezig geweest. Heb die misfire storing gewist en verdraaid het apparaatje begon zowaar een beetje fatsoenlijk te lopen. Uiteraard duurde dat maar een uurtje en toen begon het opnieuw maar ging nu in een soort noodloop waarbij het gaspedaal niet werkt. (gevolg van het inbouwen van een gebruikte injectorrail die vast op de sloop een paar jaar heeft gelegen en niet optimaal functioneert gok ik want het inspuit lampje brandde ook) Als je contact uitzet en opnieuw opstart deed ie het weer prima. Later kwam die oude storing weer terug.
Kaleido waar zit die BDP sensor bij dit Twingootje?
Ik kan nu wel met het ding op pad als het niet te ver is dus hij is uit mijn garage dus als ik er echt niet meer uit kom.
Bedankt voor de hulp
Gr Jaap
7 jaar
Als je voor de motor staat zit hij rechts boven je vliegwiel een beetje verstopt onder de kabels en leidingen , dus vanaf je cilinderkop recht naar beneden.
Heren en misschien ook wel een verdwaalde dame tegenwoordig,
Ik heb al eerder aangegeven dat de auto/relais blijft tikken. Nu denk ik de oorzaak gevonden te hebben een zwartte kunststof pot waar een vacuumleiding naar toe gaat vanaf compartiment gasklephuis. Volgens mij blijft dit tikken nadat ik hem uitgezet heb. En kan dit iets met mijn problemen van doen hebben? Zit naast de radiator onder de accubak.
Gr Jaap
7 jaar
Lijkt vacuumleiding in en dan uit de pot een leiding naar de tank te zijn.
Iets milieu achtigs damp afzuiging of zo?
Gr Jaap
7 jaar
Tja het hondenhokje loopt inmiddels heel wat beter. Heb nog ff de BDP sensor vervangen omdat ik hem zo vaak tegen kwam als storingsoorzaak en hij koste maar 14 euro dus ik dacht vooruit maar.
Blijft een irritant punt hij loopt te hard stationair en ik heb geen idee waaraan het ligt of wat ik er aan kan doen.
Gr Jaap
7 jaar
Heeft hij nog een gaskabel of is hij al electronisch ?
Valse lucht is ook een optie , heb je de rubberen ringen van de diverse delen vervangen , inlaat en gasklephuis ?
Spuit eens wat remreiniger rond je inlaat aansluiting en gasklephuis en kijk of het toerental reageert.
Is een elektronisch gaspedaal.
Ik heb alle pakkingen vervangen na het lichten van het kleppendeksel. Remreiniger spuiten levert niets opdat hhad ik al eens geprobeerd dus ik ga er vanuit dat ie lek dicht is.
Hij loopt nu zo als het hoort maar ik heb ergens een olie of benzine lekkage wordt erger met toerental dus ik denk toevoer van de injectoren maar kan het zo verrekt moeilijk zien achter de inlaten. Loopt de druk van een brandstofpomp op met het toerental? dan weet ik dat ik dat ik in die leidingen moet zoeken. Loopt ook nog precies achter de startmotor langs dus ik zie niet waar het vandaan komt.
Gr Jaap
Nou ja lampjes zijn uit toch al weer wat gewonnen
7 jaar
Olie of benzine is nogal een verschil benzine kun je ruiken , en olie is zwart , of je moet beide hebben.
Benzinedruk is niet toeren afhankelijk , wordt geleverd door de pomp in de tank .
Het is benzine met wat oude olie van het blok vandaar de verwarring. Het wordt wel een klucht zo langzamerhand. De injectorrail zat dacht ik niet vast genoeg dus nog een tikkie vaster en ja hoor draad verrot gedraaid. Ach ik denk daar haal ik ff een tap doorheen desnoods een maatje groter. Grrrrrrrrrr breekt die tap af precies het gat helemaal achter de inlaat.kanalen.
Alles maar weer uit elkaar aan het halen en bek ik mijn cardanstukje van mijn kleine doppenset kwijt dus nu hou ik maar op.
Liep wel als een trein nu dus we gaan er aan winnen.
Gr Jaap
7 jaar
Ja tjoeke tjoeke tuut tuut , succes.
Dank je zal ik nodig hebben.
7 jaar
Nou we hebben een winnaar maar het was een aardig gevecht.
Wat nu uiteindelijk de oorzaak was kan ik niet op een punt aangeven. Ik denk dat de misfire uiteindelijk door een defecte bobine veroorzaakt werd. Het vervangen van de BDP sensor zorgde ervoor dat uiteindelijk alle lampjes mooi uitbleven. Dus wie het weet mag het zeggen.
Wel nog ff een paar keer de inlaat verwijderd door een benzine lek wat uiteindelijk een beschadigt o ringetje van een injector was die ik zelf veroorzaakt heb denk ik want alles netjes nieuw. Te onzorgvuldig de injector in de rail gedrukt gok ik. Ook nog een olielekje ik was een boutje van de inlaatbende vergeten en die stond een beetje te sputteren. Ik heb uiteindelijk de kleppen ook nog eens gesteld ik vond ze toch wat ruim staan. Ik vond op een Engels Renault forum de juiste werkwijze en speling " in 0,05-0,12 " uit 0,15-0.22" koud.
Ik wil iedereen die deelgenoot of adviseur was tijdens mijn gevecht met dit Franse apparaatje hartelijk danken voor hun inbreng. Zoals meestal over mij gezegd wordt " je hebt geen talent maar wel veel doorzettingsvermogen" ook hiermee kom je uiteindelijk een eind.
Heeft gekost buiten de bloed zweet en tranen: bobine nieuw 50,- injector rail met injectoren gebruikt 50,- BDP sensor 14,95 nieuw pakkingen set 45,-
Heel blij met problemcar zonder deze site had ik het denk in niet opgelost. (en dat is niet de eerste keer)
Gr Jaap
7 jaar
Goed bezig , en weer een hoop geleerd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar