Renault Megane: Losgeraakte ring bij nokkenaspoulie?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Onze in februari 2009 bij een Renault-dealer aangeschafte en dealer onderhouden Renault Scenic Megane wilde bij het inparkeren ineens na uitval niet meer starten. ANWB erbij, vreemd gebluid bij de motor, weg laten slepen naar de dealer.

Nu blijkt er 'een ring' bij de 'nokkenaspoulie' los geraakt te zijn, die de distributieriem 'van tijd' heeft gemaakt, en die heeft mijn motor veranderd in een waardeloos stuk metaal. Er moeten een hoop onderdelen vervangen/gerepareerd worden, en daar vraagt de dealer bijna 2200 Euro voor.

Die prijs is an sich niet zo gek, zo lees ik op het internet, maar we hebben de auto pas 10 maanden, er staat 94.000 op de teller (waarvan 22.000 van ons), en bij aankoop was ons verteld dat de distributieriem in 2008 nog was vervangen. Tevens verklaard een vriend van ons die automonteur is geweest dat hij niets weet van een ring die daar los kan raken, en dat dit bij normaal onderhoud NOOIT mag gebeuren.

Is het terecht als deze dealer deelt in de kosten?



P.S. Eventueel heb ik de tekst van de e-mail wisseling met de dealer en zijn omschrijving van het probleem.

MarcoP

Geplaatst door MarcoP , lid sinds 11 jaar geleden

10 Reacties

willyvan PRO, 11 jaar geleden

is het de ring die met puntlasjes vast zit ,deze gaan vaker los komt meestal doordat met het vervangen met de dist riem deze beschadigd is en daarna los laat (bij jongere types is het veranderd door een vast gegoten type).
in mijn ogen kan jij er niks aan doen en lijkt het mij terecht dat er iet geregeld wordt.

CARS&MOTORS PRO, 11 jaar geleden

lees de garantie voorwaarden
raadpleeg een advocaat
en hoop op eeen regeling die voor beiden aanvaardbaar is
de rest is geen discussie voor hier
met de zoek functie kan je bij renault vele topics met tot wel 100 reacties vinden die uiteindelijk op niets anders dan de kosten nemen zoals ze zijn uitliepen
ook dit zal weer zo'n topic worden en dan uiteindelijk blijkt dat je gewoon zelf alles betaald via regeling met delen die ineens 3X zo duur zijn en dan met 20 % korting worden geleverd en extra werk met een totaal aan uren die je dan ook deelt en dan blijkt het oncontroleerbaar te zijn of dat zo was/is /kan

MarcoP, 11 jaar geleden

willyvan, ik heb geen idee, sorry...

CARS&MOTORS, het moge misschien gek klinken, maar ik kan best wel wat met je antwoord. Wist niet dat er al zoveel problemen bekend waren (google was even niet mijn vriend, zeg maar, zoveel vond ik niet), en nee, het is niet de bedoeling deze thread te laten ontsporen in onzinnige discussies, maar ik ben nu wel gewaarschuwd!

primera p11, 11 jaar geleden

Ik zou zeker met de dealer in gesprek gaan en niet gelijk met advocaten en dergelijke gaan dreigen.
Maar een produkt wat je pas 10 maanden in je bezit hebt en dan zulke reparatie kosten zou ik niet zonder slag of stoot betalen.
Je mag van een produkt ook een bepaalde levensduur verwachten en daar voldoet dit domweg niet aan.
Kijk,dat je moet betalen daar ontkom je niet aan,maar niet de volle mep,daar zou ik niet mee akkoord gaan.

willyvan PRO, 11 jaar geleden

er is altijd nog een geschillen comissie van de bovag als je er niet uitkomt maar waar een inzet van alle partijen is kom je er wel uit .
in dit geval kan de klant er niks aan doen lijkt mij probleem van de partij die auto verkocht heeft (en eigenlijk die het tandwiel beschadigd heeft met het monteren vann dist riem)

willyvan PRO, 11 jaar geleden

heb hier op forum al vaker gewaarschuwd voor dat probleem met nokkenastandwiel vooral bij scenic omdat er minder plaats is

MarcoP, 11 jaar geleden

Beste XXXX,

Ik heb inmiddels het voorstel gelezen, en ik moet zeggen dat dat niet
direct was wat wij in gedachten hadden.

Wij kochten deze auto slechts 10 maanden geleden bij jullie, begin 2009,
dealer-onderhouden, distributieriem nog vervangen in 2008, ook bij de
dealer. Inmiddels is er dit ernstige defect, en hebben wij pas heel kort
kunnen genieten van onze aankoop. Omdat de reparatiekosten zo hoog zijn
voor ons in onze huidige financiële situatie, en wij niet konden begrijpen
hoe zoiets gebeurd kon zijn, hebben wij de afgelopen tijd hebben wij
gebruikt om zoveel mogelijk (technische) informatie op te zoeken over dit
probleem, hoe vaak het voorkomt bij deze serie auto's, hoe de zaken toen
zijn afgehandeld bij anderen, hoe dit soort problemen in het algemeen
ontstaan, etc. Uiteraard hebben wij ook onze positie bekenen wat de
juridische kant van de zaak betreft. (Onze rechtsbijstandverzekering heeft
ons een brief gestuurd voor jullie, die wij aangetekend zouden moeten
versturen, maar gezien de prettige contacten over de e-mail preferen wij
het nog even om op deze manier met jullie in gesprek te gaan over de
afhandeling van deze voor jullie en voor ons vervelende zaak.)

Wat de informatie betreft op het internet, is er in vrijwel alle bekende
gevallen een coulanceregeling getroffen met de dealer, al dan niet na enig
aandringen. Ook heb ik 'ons' probleem en jullie uitleg voorgelegt aan de
gebruikers van enkele Nederlandse fora op het gebied van autotechniek en
problemen, en de reacties daar waren unaniem, ook reacties van personen
die zelf werkzaam zijn als monteur. Ook heb ik telefonisch contact gehad
met wat autodealers in de buurt om te vragen hoe zij een dergelijke zaak
op zouden lossen. Ook de Bovag, de ANWB en Renault NL hebben ons een hoop
kunnen vertellen. Distrubutieproblemen blijken een levendig onderwerp -
helaas!

Er zouden als wij het goed begrijpen 2 oorzaken ten grondslag kunnen
liggen aan het losraken van die ring bij de nokkenaspoulie. Een onderdeel
dat defect is geraakt (losgegaan, gebroken, etc.) of een incorrecte
montage. In beide gevallen in ieder geval niets dat wij als bestuurder
hebben kunnen veroorzaken. Wij gaan er volledig vanuit dat jullie het
distributiesysteem in 2008 geheel volgens de geldende standaard voor
Renaultdealers hebben vervangen, inclusief alle benodigde onderdelen. Het
distributiesysteem hoort aldus de juridische adviesafdeling van de ANWB 5
jaar of 120.000km mee te gaan. Wij hebben de auto slechts 10 maanden
gebruikt, en 23.000km. Dat is geen klein verschil, maar zelfs een extreem
groot verschil.

- Ingeval de schade is ontstaan door incorrecte montage, of iets in die
aard, voelen wij ons ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor de
kosten van herstel.
- Ingeval van een defect aan een onderdeel hebben wij de auto natuurlijk
ondertussen ook gebruikt, en wel voor 1/5 van de levensduur van die
onderdelen, dus 1/5 van de kosten zijn wij bereid zelf te dragen. Wij
praten hier dan namelijk over een u waarschijnlijk bekende wettelijke
bepaling over 'economische levensduur', of wat betreft de auto als aankoop
bij jullie, een 'non conformiteit'.

Wij zouden dus graag van jullie horen of jullie de oorzaak herleiden naar
een incorrecte montage van het distributiesysteem of het falen van een
onderdeel, waarbij als vervolg daarop ons betalingsvoorstel hierboven
omschreven is.

Graag horen we snel van je, zodat we de zaken spoedig af kunnen handelen,

M.vr.gr.

XXXX




en het antwoord:




Geachte Mevrouw XXXX,

Bedankt voor uw reactie.

Uiteraard is het erg spijtig dat dit heeft mogen gebeuren.

De auto is inderdaad 10 maanden geleden bij onze firma aangeschaft met een garantietermijn van 6 maanden. Binnen dit garantietermijn hadden wij de gehele reparatie op onze kosten kunnen nemen, helaas buiten het garantietermijn niet. Gezien het feit dat u de auto bij ons heeft aangeschaft willen wij u graag 10% korting op de totale reparatie aanbieden. Ook wij hebben helaas geen invloed gehad op deze vervelende situatie. Ook wij hadden dit niet kunnen voorzien.

Het technische defect is ontstaan door het ''nokkenastandwiel''. Het nokkenastandwiel wordt niét vervangen bij de distributieset en/ of multiriemset, het nokkenastandwiel heeft namelijk geen voorgeschreven onderhoudstermijn. Dit onderdeel zal dus ook niet elke 5 jaar of 120.000 km vervangen moeten worden. Het onderdeel wat nu defect geraakt is, is dus van nieuw af gemonteerd (28-01-2003). Ook zal dit onderdeel niét gedemonteerd worden bij het vervangen van de distributieset en/of multiriemset. Het defect raken van het onderdeel heeft dus niet te maken met incorrecte montage.

De hele situatie blijft erg vervelend. Gezien het feit dat het onderdeel niet te vroeg defect geraakt is en of incorrect gemonteerd is, bieden wij alsnog een korting van 10% op de totaal rekening aan. De reparatiekosten zullen dan bedragen € 1.957,50.

Graag ontvangen wij uw reactie.

XXXX

MarcoP, 11 jaar geleden

Klopt het? Heb ik geen enkel recht van spreken meer nu? :-(

willyvan PRO, 11 jaar geleden

ik denk van wel was het een auto met bovag garantie??????????? (geschillencomisie)

moderator PRO, 11 jaar geleden

Aangezien het geen technisch vraagstuk (meer) is, is de topic gesloten. De TS is op de hoogte gebracht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.