Renault Grand Scénic 2006: Lpg 2 minuten op gas nadat gasecu stekkerloos was

Bouwjaar: 2006, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 99

Hallo,

Kortgeleden een scenic 2 aangeschaft met 160.000 op de teller en LPG. (km's kloppen volgens NAP/RDW)
Tijdens proefritje was er niets aan de hand.

Op benzine zijn er geen problemen.

Probleem nu: Schakelt niet meer over op gas, tenzij....
Bij vermogen vraag (invoegen snelweg, inhalen enz. schokte de auto af en toe op lpg.)
Ik heb de gasinjectors gereinigd, bougies vervangen, lpg droogfilter vervangen. En de auto liep weer als een zonnetje. Gisteren begon die weer met schokken en sinds vandaag loopt de auto helemaal niet meer op gas tenzij ik de stekken van de gascomputer er vanaf haal (en weer terug doe) dan loopt de auto prima op gas voor ongeveer 2 minuten (soms langer soms korter) en valt dan uit. Van het een op het andere moment. Niet schokken of iets. (Schakelt niet automatisch naar benzine, heb dat tijdelijk uitgeschakeld)
Daarna gaat de auto niet meer op gas.
Gaspomp in tank hoor ik draaien (als ik mn oor tegen de tank leg)


Ik kan de gas ecu uitlezen met landi software.
Gasinstallatie : Landi Renzo IG1, met injectoren van keihin (orange)
Gasdruk is tussen de 0,98 en `1,1 bar.
Storing is injector 1 of 2 of 3 of 4 het wisselt .
OBD P300 random misfire

Iemand enig idee?

Martin

mvsbab

Geplaatst door mvsbab (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Heb je de auto particulier gekocht of bij een bedrijf? In het laatste geval heb je minimaal recht op de "wettelijke" garantie. Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...

Lijkt mij dat er iets mis is met de aansturing van de gas-injectoren.
Dat levert een arm mengsel op en dat veroorzaakt de foutcode Misfires (P0300).
Die situatie is riskant voor je dure katalysator, die kan daarvan defect raken.
Voorlopig dus maar uitsluitend op benzine rijden.

mvsbab (0), 4 jaar geleden

@ oldford. Particulier.

Iemand nog een idee?

pieterp9094 (0) PRO, 4 jaar geleden

Zodra de auto op LPG is uitgevallen, kun je dan nog wel verbinding met de uitleesapparatuur op de LPG ecu krijgen ? Zitten hier storingen in of er is live data uit te lezen bijvoorbeeld nog met injectietijden ?

    Hallo Pieter, de computer is wel gewoon live uitleesbaar. En ik heb een extra massa aangelegd van motorblok direct naar de min van de accu. Ook de plus en min van de lpg-ecu, die op de accu zit heb ik schoongemaakt.
    Het lijkt er op dat het probleem verholpen is. Ik leg hieronder uit wat ik gedaan heb. - mvsbab (0), 4 jaar geleden

willyvan (5) PRO, 4 jaar geleden

weet je zeker dat je gasdruk houdt naar verdamper en in de verdamper vaak gasdruk probleem als dat niet goed krijg je foutmeldingen op injectoren gas

    Hallo Willy, ik heb inmiddels de ig1 gasverdamper gereviseerd, kon niet echt zeggen dat er wat mee mis was, maar hij lijkt toch beter te reageren en ik kon de druk nu goed afstellen. De gasdruk stationeer was eerst 0,98 - 0,99 nu is die 1,03 -1,04 . Het lijkt er op dat het probleem verholpen is. Ik leg hieronder uit wat ik gedaan heb. - mvsbab (0), 4 jaar geleden

mvsbab (0), 4 jaar geleden

Probleem lijkt opgelost. In eerste instantie ik de firmware van de lpg-ecu meerdere keren ingeladen. Met inladen van de ecu firmware gaf geen stroringen aan, maar bleef wel met regelmaat uitvallen op gas.
Nadat ik voor de zoveelste keer de ecu stekker er vanaf gehaald had, bleef die wel lopen. Dit is nu z'n 5 dagen geleden.
3 dagen geleden het droogfilter vervangen en dit leek ook een positief effect te hebben, ondanks dat de oude gewoon goed door te blazen veel zonder veel weerstand.
2 dagen geleden ig1 verdamper gereviseerd heeft niet echt veel merkbaar effect gehad, echter de gasdruk was wel beter af te stellen.
1 dag geleden automatische calibratie uitgevoerd en de injectietijden zijn bijna verdubbeld. Het verbruik op gas op boordcomputer lijkt vrijwel gelijk aan het rijden op benzine. (eerst was het zo, als ik op benzine 7,0/100 reed dan was het op gas 10/100.

Het probleem was ik nog wel heb, is het ongewild automatisch overschakelen van gas naar benzine bij vollast. Als ik flink optrek is er niets aan de hand, echter als ik op de duitse autobaan even doortrap gaat die rond de 160 km/p /u automatisch over op benzine. Volgens de landi instructies zou dit te maken hebben met te weinig gasdruk.
Op zich is dit natuurlijk geen probleem, maar wat gaat er gebeuren als ik met caravan ga rijden. Ik neem aan dat die dan veel sneller op benzine gaat.

of... is het een soort ingebouwde software matige beveilinging om voor de kleppen. Het overschakelen van gas naar benzine merk je niet . Het benzine lampje gaat branden en het gaslampje gaat knipperen. Als je gas terugneemt dan gaat die weer verder op gas.

Is dit een beveiliging of een instelling in de ecu ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.