Renault Megane: Megane 1999, Versnellingsbak ontregeld/onbruikbaar

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6/16v

Geachte lezer,

Door het blijkbaar iets te onstuimig nemen van een verkeersheuveltje met een net volle tank (onderkant niet geraakt) verloor mijn auto plots zijn kracht, ronkte erg en kon ik niet meer schakelen.

Ik heb vervolgens samen met mijn vader onderzoek gedaan, de aandrijfas maakte geen contact meer met de motor en bleek van zijn plaats geschoten. Na 4 uur klussen in de regen hebben we deze terug kunnen zetten.

Het ronken en niet kunnen schakelen blijft echter.. Het lijkt er op dat 'vrij' niet meer 'vrij' is en hij momenteel ergens zweeft tussen de 2e en 3e versnelling. De achter-uit is ook niet meer te vinden.
Volgens mijn vader (die er heel wat meer ervaring mee heeft dan ik) is de versnellingsbak ontregeld..uit zijn '0-punt' zeg maar.
Het is blijkbaar een systeem van een buis die door tandwieletjes in een pijpje beweegt maar door de klap verplaats is.

Natuurlijk wil ik graag naar de garage echter gezien een beperkt budget zou ik het graag anders op willen lossen...
Is er iemand die mij hier advies in kan geven???

Alle input is welkom, bij voorbaat dank!

mvrgrt,
Vincent

VRobbesom

Geplaatst door VRobbesom (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kaleido 1 (980) PRO, 12 jaar geleden

Je bedoeld de as die van je wiel naar de versnellingsbak loopt? die was uit de bak geschoten.
Dit is onder normale omstandigheden eigenlijk onmogelijk.
Er is niet een motorsteun / rubber afgebroken waardoor de motor nu van zijn plaats ligt en dus je schakelmechanisme een verkeerde stand heeft.
Probeerde je op te stijgen ofzo, met een vliegtuig gaat dat beter.
Als je de koppeling op laat komen gebeurt er dus niets, probeer eens te schakelen met draaiende motor (auto op de handrem) zonder de koppeling in te trappen , kijk eens wat er dan gebeurd.
Zou maarzo iets in de bak verkeerd gegaan kunnen zijn, want van die aandrijfas is heel vreemd.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat ferrie zegt.
Is er niet de draagarm losgeraakt o.id. waardoor de as nu "te kort" is. Normaal kan die as niet losschieten, daar is geen ruimte voor. Dus controleer de schokbreker, motorsteun, draagarm etc

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Vincent welke as was uit de bak geschoten ? Rechts zit vast met een borg pen/bus . Als het links is is er wel wat meer aan de hand . Die tripoide koppeling kan uit elkaar vallen . De bollen vallen van de driepoot. Hopelijk valt er nog wat te redden. Is de onderste motorsteun niet verbogen? Als de pook al in een vreemde stand staat is er echt wel wat verbogen. Groeten.

VRobbesom (0), 12 jaar geleden

Dank voor de reacties sofar.

Ik kan hem helaas niet direct controleren maar de steunen worden gechecked, ik woon in Den Haag en de auto staat nu bij mijn schoonfamilie in Veenendaal (niet echt handig maar ik kon er niet meer mee naar huis).

Het betrof het linker voorwiel..de 'lange' as volgens mijn vader.

Ik sta er ook versteld van dat dit gebeurd is.. het heuveltje was stijl en ik reed er iets te hard op. Maar het is ook weer niet zo dat we gelanceerd werden..ik heb wel eens erger meegemaakt..maar goed..ik zat met mijn zoontje te praten en opeens was daar een heuveltje :-(

We hebben eerst de remschijf losgemaakt..er zat toen geen tractie op het wiel.. na het verwijderen van de as bleek dat de tripoide koppeling nog helemaal intact was... na het terugzetten hiervan was er weer tractie. We hebben hem toen weer helemaal in elkaar gezet in de hoop dat het was opgelost en er iets slechts van zijn plaats was versprongen..hoe vreemd dit ook klonk.
Helaas.. de tractie is er weer maar schakelen heeft geen effect.
Hierdoor kwam mijn vader op het idee dat de buis in buis constructie van de versnellingsbak van plaats versprongen is.. en hij niet meer in zijn goede stand staat.
We hebben echter geen referentie hoe dit goed zou moeten zitten en willen, als dit al niet het geval is, niet de hele versnellingsbak slopen door foute dingen te doen.....

VRobbesom (0), 12 jaar geleden

Maandag gaan we weer naar de auto..de motorsteun was een prima suggestie, bedankt.
De motorsteun bleek al eerder teveel speling te hebben en dient vervangen te worden..redelijke kans dat daar onze oplossing ligt..ik hoop het..dit zou mogelijk meteen uitwijzen hoef de afstelling van de versnellingsbak behoord te zijn.
Mocht dit maandag niet lukken dan wordt het slepen van Veenendaal naar Breda :-S

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

links is de korte aandrijfas, rechts is de lange!! vermoedt idd ook een kapotte motorsteun oid kabels zitten nog wel op hun plaats?

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Vincent, heb je die tripoïde koppeling dan terug kunnen plaatsen, zònder de veerpoot of naaf los te schroeven? In dat geval, dan is er ergens erg veel ruimte ontstaan, en zijn er zeker dingen krom of verbogen.

VRobbesom (0), 12 jaar geleden

Mijn schoonvader gaat even kijke nnaar de steun..hoewel hij niet veel van auto's weet.
wij hebben gister het wiel linksvoor gedemonteerd (blijkbaar de korte aandrijfas dus, excuus :-) met remschijf en naaf,,was nog een heel gedoe (hefboom) met het terug op zijn plaats krijgen...Maar er lijkt niks krom of verbogen.

Dat de motorsteun versleten was wist ik..via hap-autoonderdelen had ik reeds een nieuwe besteld..maar deze is niet passend...spijt dat ik dit niet eerder verder opgepakt heb..
Kabels zitten nog wel op hun plaats ja.. het lijkt erop dat de speling van de versleten motorsteun (ondekant) in combinatie met het verkeersheuveltje ervoor gezorgd heeft dat er onderdelen van hun plaats hebben kunnen komen.
Maandag reageer ik verder op dit topic, hopelijk met goed nieuws...dank voor alle input en een fijne jaarwisseling !!!

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Zo´n eind slepen zou ik niet doen . Heb je de olie weer bijgevuld? Linker voorwiel is naar links verplaatst (zou kunnen ) Ik denk dat in jouw geval het motorblok naar rechts is verplaatst of de stang achter het blok is stuk. Deze houdt het chassis op breedte. Meet de voorwielsporing of die nog overeen komt. Misschien weet iemand die van het forum. Meten in het midden van de band en wielen recht naar voren.

VRobbesom (0), 12 jaar geleden

Slepen is de laatste optie, ben ook aan het kijken naar het huren van een autoambulance (aanhangwagen) alleen vergt dit volgens mij een B-E rijbewijs..maar goed da's n ander topic.
De olie is opgevangen en weer netjes hervuld idd.ik duik voor maandag even in de voorwielsporing, thnx!

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Het kan zijn dat de versn bak in 2 versnellingen staat.
Deksel eraf halen en kijken hoe de schakelstangen staan.
Deze moet in neutrale stand gelijk hoog staan.
Als dat niet het geval is kan men proberen met een haak terug te trekken totdat deze gelijk staan.

Weet wel wat je doet hierbij.

VRobbesom (0), 12 jaar geleden

Achteraf gezien is het allemaal goed afgelopen...
Afgelopen maandag zijn we de auto weer op gaan zoeken en bleek de motor steun afgebroken en zo'n 4 cm verderop te zitten..vervelend dat we dit niet meteen gezien hebben..was overduidelijk.. maar het was schemerig met een hoop regen dus ja..
Van de sloop hebben we een Renault kangoo steun gehaald en op maat gezaagd, de steun zit nu met 2 i.p.v. 3 bouten vast..de originele steun wordt nog gezocht.
Na het herplaatsen loopt ie weer als een zonnetje en hoefde er verder niks meer te gebeuren met de versnellingsbak.

Einde topic wat mij betreft, hartelijk dank voor alle input!

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Bedankt voor het antwoord. Op naar het volgende heuveltje. Groet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.