Renault Megane: Megane Break hangt laag in de vering

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dTi

Hoi,

ik heb het idee dat mijn Renault Megane Break uit 2001 niet meer zo hoog in op de wielen staat als bij de aanschaf 5 jaar geleden. Deze auto heeft een torsie-as achter.
De bovenrand van de achterbanden zitten bijna op spatbord rand hoogte. Zowel links als rechts. Op zich heb ik nog wel voldoende veerweg over, ook bij belading zit ik niet op het eind van de vering.

Kan het zijn dat de schokbrekers versleten zijn? Hebben schokbrekers invloed op de hoogte van de vering?

Toverstaf11661

Geplaatst door Toverstaf11661 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Hans4040 (190) PRO, 11 jaar geleden

Schokbrekers hebben geen invloed op de hoogte van de vering...
Misschien de torsievering afstellen?

kaleido 1 (990) PRO, 11 jaar geleden

Ik denk dat je torsieassen het aan het begeven zijn , misschien is er al wel 1 gebroken in de rubberen bus , aan de buitenkant , dit komt vaker voor bij deze auto s.
Voor weinig even een as op de sloop halen , is een klusje van niks 2 uurtjes , als je handig bent doe je het thuis op de stoep.

Toverstaf11661 (0), 11 jaar geleden

Hoe kan ik controleren of het probleem in de torsie-as zit?

Op internet kom ik alleen verhalen tegen waarbij de auto "ineens" door de vering is gezakt. Dit kan dus blijkbaar ook "geleidelijk" verlopen?

kaleido 1 (990) PRO, 11 jaar geleden

Inderdaad , er zitten op de uiteinden ook rubbers , deze kun je zien zitten , als je in de hoeken van de wielkast kijkt onderaan , daar zitten de torsiestangen in , deze rubbers willen op een gegeven moment , ouderdom, gaan scheuren.
Wat bij mijn eigen auto , een scenic , maar dezelfde asconstructie , het geval was dat de torsiestang net voor dat rubber als een wokkel bijna afgebroken was , door roestinwerking.
Daardoor ging hij ook steeds lager staan , totdat de stang met een rotklap kapot knapte en de auto op zijn aanslag viel.
Bij demontage van de as bleek er al eerder een as gebroken tezijn , heb dus vermoedelijk minimaal een jaar rond gereden op 1 torsieas .
Het steeds lager gaan staan , kan eigenlijk niet anders dan veroorzaakt worden door torsiestangen die de geest aan het geven zijn.
Tenzij je natuurlijk continue met veel vracht in de kofferbak rijdt , dan staat hij natuurlijk ook lager.

Toverstaf11661 (0), 11 jaar geleden

Auto is de brug op geweest, de torsie stangen zijn daarbij geïnspecteerd. De torsie stangen zijn heel en werken correct.

Vervolgens zijn de dempers getest; 10 resp. 14% demper werking resterend. Die waren dus volledig versleten.
De dempers zijn vervangen door nieuwe gasgevulde Monroe's, de auto staat daardoor nu 15mm hoger. Naar mijn mening staat hij nu weer goed op niveau.

Schokbrekers hebben dus zeker wel effect op de wagen hoogte maar ik kan mij voorstellen dat dit alleen op gaat voor gasgevulde versies.

kaleido 1 (990) PRO, 11 jaar geleden

Precies dit geldt alleen voor gasgevuld , en dan nog beperkt.
Met oliegevulde had hij dus niet hoger gestaan , is dus het probleem gecamoufleerd nu.
Ben ervan overtuigd dat je torsievering aan het einde is , als je een keer een harde knal hoort , weet je het.

Toverstaf11661 (0), 11 jaar geleden

Daar ben ik het deels mee eens. Echter is de auto ook origineel geleverd met gasgevulde dempers, wat mij betreft is er dus geen sprake van "camouflage".
Ik heb de vering niet zelf gecontroleerd maar overgelaten aan de garage, mag toch hopen dat ze de expertise hiervoor in huis hebben.....

kaleido 1 (990) PRO, 11 jaar geleden

Een gebroken torsiestaaf in de buitenste ophanging is zeer lastig te constateren , en het komt vaker voor dan je denkt.
De tijd zal het leren.

Toverstaf11661 (0), 9 jaar geleden

We zijn een dik jaar verder en kan melden dat het probleem daadwerkelijk in de dempers zat. Auto staat nu nog steeds hoog op de poten en is een aantal keer zwaar beladen geweest.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.