Renault Megane: Melding 'inspuiting defect' bij vollast optrekken.

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5Dci k9k 728

Goedendag,

Het betreft een Megane 2 gran tour van 2004. Bij deze auto krijg je de melding 'inspuiting defect' op het
moment dat je in de vijfde of zesde versnelling bij een snelheid van 100km/h optrekt naar 130 km/h. Is de
auto eenmaal op snelheid, en rijd je weer constant dan verdwijnt de melding. Er lijkt in eerste instantie
eigenlijk helemaal niets aan de hand te zijn, als de melding er is loopt hij even op noodprogramma en die
gaat er weer af als je gewoon weer verder rijd.
Met uitleesapparatuur lees ik slechts een foutmelding uit, P0039. weet nu de betekenis niet want die informatie
ben ik kwijt. De auto komt over anderhalve week weer hier, is nog mee te rijden, en dan willen wij verder
met oplossen van het probleem. Mijn vraag, heeft iemand misschien ooit dezelfde klacht meegemaakt en
wie weet wellicht de oplossing?

Alvast bedankt.

Teun

runtoteun

Geplaatst door runtoteun (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 13 jaar geleden

EOBD betekent de code, Iets met de Turbodruk klep/turbodruk.
Oiram

126 (0) PRO, 13 jaar geleden

wat voor tekst bij de fout code??

runtoteun (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja, da is dus vervelend, de omschrijving ben ik kwijt en weet ik pas over een paar weken. Had wel iets te doen met raildruk volgens mij. Ik was gewoon nieuwsgierig of er iemand was die de klacht herkend, ik hoop dat het niet weer iets is dat nog nooit iemand heeft meegemaakt! Er zijn genoeg van deze auto's/ k9k's op de weg...

Bedankt voor reactie alvast.

Teun

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

nl Vuldrukregelklep turbo (N249) onwaarschijnlijk signaal
du Umluftventil für Turbolader (N249) unplausibeles Signal
en Turbo Charger Bypass Valve (N249) Range / Performance
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijk oorzaken:

* Bedrading en/of aansluitingen
* Vuldruk regelklep

Megane20 (0), 13 jaar geleden

Luchtfilter vuil?, Intercooler circuit?, EGR?

limp (0) PRO, 13 jaar geleden

kijk eens wat je turbo druk is deze komt waarschijnlijk inde buurt van 2300 mb en hoger dan betekend dit dat je lammellen ring vast gekoekt zit in de turbo
al zo vaak meegemaakt turbo verv en klaar ben je of als je het ziet zitten de turbo delen en schoonmaken
groeten limp

runtoteun (0) PRO, 13 jaar geleden

Okee okee, bedankt voor de reacties!

Wij kunnen er mee aan de gang, ik laat jullie over een paar weken horen wat het is en hoe we het oplossen.

Alvast bedankt....

Teun

runtoteun (0) PRO, 13 jaar geleden

Goedendag,

Afgelopen zaterdag kwam de Megane hier voor een geluid in het stuurhuis, volgens mij is deze ook kapot. Maar
nu komt het, lees ik de auto uit staat de foutcode 0089 (brandstofdrukregelaar: prestatie) in het geheugen. Ik
vermoed dat er iets verkeerd is opgeschreven en dat het dus niet gaat over de foutcode 0039.

Sorry voor de verwarring, heeft iemand nu dus een idee wat de oorzaaak kan zijn?

Teun

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 13 jaar geleden

Toch iets met de brandstofdruk.
P0089 kan verschillende oorzaken hebben.
Door het moment van storing (hoge belasting)zou ik eerst eens het brandstoffilter vervangen.
En goed kijken of alles goed dicht is natuurlijk.
Oiram

runtoteun (0) PRO, 13 jaar geleden

Brandstoffilter reeds vervangen, voor de rest ook alles gecontroleerd wat betreft afdichting brandstofcircuit.

Teun.

timhoeks2 (0) PRO, 13 jaar geleden

meet je retouropbrengst van de verstuivers eens. grote kans dat er een vertuiver naar doet waardoor je drukval hebt.

runtoteun (0) PRO, 13 jaar geleden

zal ik proberen tegen de tijd als die auto hier is.....

Bedankt voor de reactie,

Teun

tampa102 (0), 13 jaar geleden

Toevallig heb ik precies dezelfde problemen, Bij uitlezen hebben we dezelfde foutcode. Echter is niet constant een probleem, alleen op vollast meestal doortrekken in zijn drie. Merk wel dat de auto ook iets minders goed start.
Nou las ik op een ander forum dat iemand de luchtmassa meter had schoongemaakt en daarna het problem niet meer had. Nou ben ik benieuwd waar zit dat ding?

runtoteun (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb de auto hier niet staan en ik weet niet zeker of deze auto er een heeft. Hij zit in iedere geval in een inlaatbuis, waarschijnlijk net na de luchtfilter.

Succes.

runtoteun (0) PRO, 13 jaar geleden

Goedendag,

vandaag de auto eindelijk weer hier en de lmm vervangen maar dit mocht niet helpen. Ik ga zometeen de retouropbrengst meten, hopende
dat ik daar wijzer van word.

Teun

jan4911 (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je het oude brandstoffilter nog hebt zou ik dit eens openzagen en een magnaat erin houden. Als er ijzerdeeltjes aan het magneet hangen is de kans groot dat het een slijtende brandstofpomp is.

runtoteun (0) PRO, 13 jaar geleden

goedendag,


Oude brandstoffilter was al weg dus hebben wij dit niet kunne controleren.

De retouropbrengst van deze auto was goed, ook een nieuwe druksensor in de 'verdeelkop' op het blok en het verbeteren van de stekkers op deze sensor met het vervangen van de bedradingnaar de computer leek niets te helpen. Auto is weer met klant mee want de storing komt er merkwaardig genoeg nu pas bij een snelheid van 130 km/h en hoger in en dat was voorheen anders.

Tot zover is het probleem wel minder geworden en kijkt de klant het nog even af.

Bedankt voor de reacties.


Teun

Robbie Jensema (0) PRO, 13 jaar geleden

Wij hebben hetzelfde probleem ook eens gehad teun. Maar toen bleek het in de afdichting van een aansluiting te zijn van het brandstoffilter. Als je klant toch nog terugkomt, zou je eens goed moeten kijken of je in de doorzichtige brandstofleiding luchtbelletjes ziet. Wij hadden destijds de distributieriem vervangen en een grote beurt uitgevoerd. Toen de klant fel optrok kreeg hij ook een melding van "inspuiting defect", maar omdat we de riem hadden vervangen hebben we dat eerst uitgebreid gecontroleerd zonder succes.

Later zagen we wel wat luchtbelletjes in die doorzichtige leiding, maar dat zie je wel vaker, dus niet direkt aan dat filter gedacht. Uiteindelijk toch een nieuw brandstoffilter gemonteerd en toen bleek dat er geen enkel luchtbelletje meer te zien was en het probleem is nooit meer voorgekomen.

ik denk dat dit niet bij jouw probleem het geval is, maar kun je misschien toch nog even speciaal op letten als ie terug komt.

Robbie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.