auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: Radiator controleren en vullen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Beste mensen,

Ik wil graag weten of mijn radiator goed werkt, nu heb ik de expansievat gevuld tot niet helemaal max, maar nu vraag ik me af hoe ik die radiator moet vullen? Kan ik gewoon de dop erafdraaien en dan water erin gooien totdat het eruitkomt? Graag hoor ik van jullie

Groet

Vsg

Geplaatst door

vsg1982 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit kwam ik tegen op internet, is dit goed????

Zorg wel eerst dat de motor op bedrijfstemperatuur is, daardoor staat de thermostaat in het motorblok helemaal open, en heb je een open circuit van het koelsysteem.
En vergeet niet de verwarmingshendel in de auto helemaal op warm te zetten na het warm rijden, dan de motor uit zetten, motorkap ontgrendelen en uitstappen

Nu de motorkap open gooien en vasthaken...

Heel belangrijk is dat als je de radiatordop eraf draait, dat je dan wel eerst een opgevouwen theedoek oid over de dop houd!, en niet in 1x het dop eraf draaien maar eerst een kleine slag zodat de druk uit het systeem langzaam kan ontsnappen!
Laat het doekje nog even op de dop liggen en rook een sigaretje...
Theedoek is om brandwonden te voorkomen!

Als je je sigaret op hebt, dan buig je voorover en kijkt achter de radiator...

Als ik het goed heb dan zit er als je voor de auto staat aan de linker onderkant (aan de achterzijde hoek) een grote aftap schroef/plug van plastic, als je die losdraait dan kun je het zo in een bakje opvangen.
Ook moet je even zorgen dat het compensatievat ook helemaal leeg is door de slang eruit te trekken en de rest daar ook even op te vangen.

Voordat je dan bijvult, vergeet niet het plugje weer in de radiator te schroeven, anders loopt het koelvloeistof er weer uit natuurlijk
Vervolgens de radiator gewoon helemaal vullen, dan de motor starten en blijven bijvullen naarmate het niveau in de radiator wegzakt.
Als laatste de motor even laten draaien en het compensatievat tot de MAX bijvullen en dop van de compensatievat dicht drukken, en de dop op de radiator vast draaien!

Dan een stukje gaan rijden en weer controleren of het niveau van het compensatievat nog goed is. (zal waarschijnlijk ietsjes meer dan de MAX aangeven omdat de motor warm is)...

Dus dan ga je vervolgens de auto maar even stofzuigen of de afwas doen, of de ramen lappen...en na een paar uurtjes kom je weer bij je ''schatje'' en controleer je of het niveau van het compensatievat nog steeds goed op peil staat of vul anders weer bij tot de MAX.

De volgende dag voor het starten voer je een final controle uit.
Als het niveau van het compensatievat onder het MAX staat, dan weer bijvullen tot de MAX, that's it

Is dit een goeie methode?

Klopt het dat bij de megane naast de radiator een soort vat zit voor het vullen?

vsg1982 0

14 jaar

Expansievat staat in verbinding met de radiateur, dus vullen heb je al gedaan.
Wat zijn de problemen, wordt de boel te warm?

oldford 0
badge

14 jaar

Nou, mijn meter staat niet in het midden, hij staat 1 streep erboven van onderen, hij stond vrij leeg, dus ik heb bijgevuld, ik ga straks rijden en kijken wat er gebeurd, ik hoop dat er geen lek zit.

vsg1982 0

14 jaar

Het is een temperatuur-meter, geen "vulling"-meter...

Heino4267 725

14 jaar

ahahaha...bedankt!!!....ik dacht al...sorry..ben vrij noob..maar zeer leergierig....ok..dan toch nog een vraag...dus als ik het goed begrijp hoef ik de radiator niet te vullen? Zolang mijn expansievat gewoon tussen min en max zit kan ik ervan uitgaan dat mijn radiator ook goed zit? Ik dacht namelijk dat deze twee los vanelkaar gevuld moesten worden?? Graag nog uw commentaar voor mijn zekerheid..

alvast bedankt

vsg1982 0

14 jaar

Dat klopt als een zwerende vinger...... :)

Heino4267 725

14 jaar

Om eerlijk te zijn, is het niet gek om het koelvloeistof een keer te vervangen. Maar er staan wel zaken in die volgens mij niet voor een renault zijn en niet echt nodig zijn, bv aflaten met een warme motor en een deken voor de lucht ie eruit komt. Volgens mij mag er op het koelsysteem geen `grote` druk staan, want dan is er iets mis. Namelijk het koelvloeistof wordt warm, de slangen worden groter etc etc. dus als er druk op staat is mogelijk de koppakking lek.

Maar even aan te geven, als ik het zo lees als je het voor kiest om een keer nieuwe vloeistof erop te doen, door een vakgarage te doen, want het ontluchten van het koelsysteem moet wel goed gebeuren.

ejnn 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.