Renault Megane: Melding "kaart niet herkend" op boordcomputer

Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI

Stapte in de auto, voerde mijn Renault kaart in en kreeg de melding "kaart niet herkend" op het display. Dit terwijl hij het al die keren daarvoor altijd goed heeft gedaan. Gelukkig was ik nog thuis, dus de tweede kaart maar gepakt en die deed het wel goed. Het openen en sluiten van de portieren ging overigens met de defecte kaart zonder problemen dus naar mijn idee is de batterij niet leeg. En omdat dit zo plotseling gebeurt vertrouw ik de tweede kaart eigenlijk ook niet echt, klinkt gek misschien maar toch. De vraag is nu: kan een kaart zomaar kapot gaan zonder aanwijsbare redenen? En wat kost een nieuwe kaart bij de dealer? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Ieder advies is welkom.

Groetjes,
Wolter

wolter1970

Geplaatst door wolter1970 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Heino4267 (200), 13 jaar geleden

Je kaart heeft twee separate functies:

1. communicatie met de auto als de kaart in de kaartlezer zit, waarbij de kaart zijn unieke nummer/code aan de auto moet doorgeven als teken dat de eigenaar in de auto is.
Na herkenning van de kaart door de auto, geeft de auto de startblokkering vrij.
Jouw kaart wordt blijkbaar niet langer herkend door de auto.
De kaart is defect of hij moet opnieuw worden ingeleerd op de auto. Dat kan de dealer doen, mits je óók de tweede kaart bij je hebt.
Nieuwe kaarten zijn alleen nog via de dealer te bestellen (ong. 165 Euro), alle op een andere wijze verkregen kaarten zijn onbruikbaar.
De kaart gebruikt hiervoor niet de ingebouwde batterij.

2. Deuren openen/sluiten m.b.v. de drukknoppen op de kaart:
Dit is gewoon een zender/ontvanger als afstandsbediening voor deuren openen/sluiten.
Hiervoor wordt wél de batterij in de kaart gebruikt.

wolter1970 (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je uitleg Hein, dit maakt een hoop duidelijk.
Neem morgen direct contact op met de Renault dealer.

Groetjes,
Wolter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.