close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scenic: Melding parkeerrem controleren

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Hallo,

De laatste tijd geeft de Scenic II van de vrouw wat problemen. Een melding "laadcircuit controleren" oid is al eens voorbij gekomen, maar dat was toen de auto afsloeg bij het wegrijden. Denk dat het eenmalig was. Nu staat er altijd de melding "parkeerrem controleren" op het scherm, samen met service en een P in een driehoek (dat laatste alleen na lossen rem geloof ik). De rem lijkt wel gewoon te werken. Het schijnt dat er tijdens het rijden ook eens een andere melding is verschenen. Helaas is die informatie uit tweede hand (de vrouw).

Accu en laadcircuit lijkt goed te zijn. Spanning onbelast boven de 12V, zakt niet veel tijdens het starten (11V?) en 14V als de motor loopt. Als je met lopende motor de handrem bedient, zakt de spanning niet.
Auto is wel wat vochtig, dat moet ik nog controleren. De ramen beslaan wel eens wat, kort na het starten. Kan zijn doordat het interieurfilter vies is en ruikt ook wel eens wat als de airco aan staat. Paravan lijkt goed af te wateren.

Ik heb hier al gelezen over de stekker onder de bestuurdersstoel. Die ga ik nog controleren.

Nu is mijn vraag: wat kan ik zinvol uitlezen met een algemene EOBD uitlezer en heeft iemand een tip welke ik het beste kan aanschaffen? Ik neig naar een Wifi variant omdat die ook werkt met Apple spullen (loggen op de tablet of de telefoon van de vrouw). Of is het beter om dit bij de dealer te laten uitlezen?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Bas.

Geplaatst door

sgm (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Info over EOBD (uitlezen): http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

oldford 0
badge

10 jaar

Dank voor je antwoord. Ik weet wat EOBD is. Mijn vraag is specifiek over wat je van de rekeneenheid van de parkeerrem kunt uitlezen met EOBD en wat ik het beste kan gebruiken voor Renault (en specifiek de Scenic II en liefst ook de Megane III, ofschoon die tot op heden probleemloos is), want de ondersteuning van (lees: uitleg over) specifieke DTC's varieert nogal. Helaas is de informatie bij commerciële aanbieders meestal dat het ding alles kan. Liefst ook nog de wasmachine repareren. :-)

sgm 0

10 jaar

Kennelijk heb je geen idee wat EOBD is en kan en heb je het verhaal ook niet gelezen.

Citaat:
Het communicatie-deel specificeert alleen hoe er met zogenaamde “uitlaatgas relevante” modules moet worden gecommuniceerd. Uitlaatgas relevante modules zijn op dit moment alleen de motor- en versnellingsbak-modules. Al het andere valt buiten de standaard en is niet vereist.

Welk deel van dat citaat is niet duidelijk?

oldford 0
badge

10 jaar

Precies, er staat "niet vereist". Dus het kan heel goed zijn dat bepaalde autospecifieke foutcodes wel worden weergegeven en volgens mij is dat ook het geval. Live data van de parkeerrem ECU of directe communicatie ermee verwacht ik ook niet. Daarom schreef ik ook "van de rekeneenheid..." in plaats van "uit de rekeneenheid...".

Liefst zou ik een algemeen diagnoseapparaat kopen (die veel meer dan EOBD kan uitlezen), maar voor de hobbyist is dat helaas niet haalbaar.

sgm 0

10 jaar

Dus jij verwacht dat auto-fabrikanten ontwikkelingsbudget spenderen aan iets dat niet vereist is?
En vervolgens verwacht je datzelfde ook nog eens van de fabrikanten van (goedkope) scanners.

En wat moeten die EOBD/OBD2 scanners met die foutcodes van de parkeerrem als ze die ooit krigen? Want er is niets gespecificeerd in de standaard.
En waar moeten die foutcodes dan vandaan komen? Want je verwacht geen directe communicatie met de parkeerrem ecu.
Ik ben bang dat de wens hier de vader van de gedachte is.

oldford 0
badge

10 jaar

Heb je een trekhaak? Dan kijk eens in de reservewielbak of daar water in staat. Mijn ouders hebben dit ook gehad, waardoor er een storing met de handrem optrad.
Overigens weet ik dat er voor dit type een terugroepactie is geweest i.v.m. de elektrische handrem. Vraag dit even na bij de dealer.

RPJdeWeert 0

10 jaar

Een clip heb je voor iets meer dan 100 euro al via internet, en die kunnen alles uitlezen zoals renault dat kan.

Safrane10698 0

10 jaar

Nog even naar een clip gekeken. Maar die zijn toch eerder richting de 200 euro. Vraag me alleen af of je dan ook de laatste software ergens vandaan kunt halen. Want anders is de boel na een paar jaar al verouderd. Om over nieuwe software voor de auto zelf maar te zwijgen.
Auto is inmiddels naar de dealer geweest voor uitlezen en resetten. Dealer dacht dat het door een te lage accuspanning zou zijn veroorzaakt. Stond een hele reeks foutmeldingen in die kennelijk door spanningsproblemen zou kunnen worden veroorzaakt. Accu, bevestiging ervan en laadcircuit lijken echter in orde. Dus we kijken het even aan. Rem heeft altijd prima gefunctioneerd.

Verder geen vocht in de auto gevonden en stekker onder de stoel was al doorgesoldeerd. Stekker had defecte contacten door corrosie. Doorsolderen was netjes gedaan. Zal wel een rotklus zijn geweest als je dat via het gat van het opbergvak moet doen...

sgm 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.