hallo
ik heb een probleempje met het mist achterlicht van de aanhanger / vouwwagen , deze blijft branden terwijl de schakelaar in de laguna uit is .
zelfs als ik de keycard uit het kontakt haal blijft het mistachterlicht branden ( het mist achterlicht gaat pas uit als ik de stekker uit de kontaktdoos haal )
als ik al het mist licht in de auto aan schakel gebeurt er verder niets met het mistachterlicht ( deze blijft ten alle tijden branden )
de verlichting van de aanhanger is geheel nieuw en alles werkt perfekt (op het mist achterlicht na dan )
zit er in een nieuwe verlichtings eenheid een nieuwe schakeling misschien waardoor er iets niet in de laguna schakelt ofzo , moet ik nu iets opnieuw gaan aansluiten in de stekker dozen ofzo ???
ik moet nog met de vouwwagen op vakantie en een mistachterlicht op de aanhanger is verplicht
wie heeft de oplossing
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
die zit gewoon niet goed aangesloten ik denk dat de draad van de mistlamp op constant plus van je doos hebben gezet
Precies wat Robby zegt. De 54g aansluiting in je stekkerdoos ( van de auto) zal op constante plus zitten. Deze aan het mistachterlicht koppelen en je probleem is opgelost.
Groeten Marcel
oke
totzover snap ik wat jullie bedoelen , maar hoe weet ik waar of wat voor pootje naar pootje moet in de stekker
heeft iemand een specifieke uitleg of schema van hoe en wat ik moet doen
ik weet wel dat op mijn auto een 7 polige doos zit maar weet niet hoe ik deze doos demonteer of draden omleg , en wat ik precies moet doen
ps: ik heb nooit met een vouwwagen met verlichting aan gereden dus daarom weet ik ook zeer weinig van de bedrading af van de vouwwagen
het komt misschien allemaal wat zeurderig over maar ik dacht daar is het forum toch voor
mvg rob
15 jaar
uhhhhh.
Dan denk ik dat het verstandig iis even een kennis ofzo op te zoeken die wel al vaker wat met electra heeft gerommeld.
Geef die de uitleg die je van ons hebt gehad, en dan is het met een paar minuten gefikst.
Groeten Marcel
bedrading van je vouwwagen is ok !!, hoef je dus NIET aan te komen.
Het probleem zit in je auto. Je hebt voor je verlichting 6 polen / pennen van de stekker nodig. Er is/was er dus 1 over en die werd vaak gebruikt om een constante spanning naar een caravan te krijgen, zodat bv de koelkast in de caravan koud blijft. De wet is aangepast (weet niet exact wanneer, dacht 2005 en dat de handhaving in 2007 actief werd) en die wet bepaalt dat op je aanhanger een mistlamp verplicht is (al zijn er uitzonderingen, maar die gelden voor oude(re) aanhangers met eigen kenteken ( en als de auto geen mistlamp heeft)).
De enige pool / pen die daarvoor overbleef was de 54g en daarop is dus vaak standaard op de aanhanger de mistlamp aangesloten. Bij jou op de auto zit dus nog die constante spanning en blijft je mistlamp dus branden.
Oplossingen.
1 stekkerdoos van je auto demonteren en die 54g draad los maken (en goed aftapen oid, want er blijft stroom op staan), en op die pool de mistlamp draad van je auto aansluiten. (zelf heb ik er een schakelaar tussen gezet, dat je zelf kan kiezen of je de mistlamp op de auto aandoet of die van de aanhangwagen (auto mistlamp uit want anders heb je bij mistlamp aan en aanhanger erachter de hele tijd een rode vlek in je achteruitkijkspiegel)). Het is verplicht om je mistlamp vanaf je dashbord in te schakelen incl controlelampje.
Als je de stekkerdoos los hebt, kun je ook een andere monteren, waarbij een extra schakelaartje ervoor zorgt dat bij aangekoppelde aanhanger de mistlamp van de auto automatisch uit gaat (maar dit systeem is gevoeliger voor vuil)
2 mistlampje uit aanhanger demonteren en een losse mistlamp met batterijen en afstandsbediening te kopen.
3...
Succes Sjaak
ik heb een aansluitschema gevonden op google van een 7 polige stekker doos
dus als ik het goed begrijp moet ik 54 g ( pool nummer 2 ) los maken van pool 2 ( deze draad blijft dus afgetaped los in de stekker doos liggen en blijft overbodig ).
maar hoe vind ik de draad van het mistlicht van mijn auto en als ik de draad heb gevonden moet ik dan deze draad gaan verlengen of iets dergelijks om een schakelaar in mijn dashboord te krijgen
hoe lang is een ervaren iemand hier mee bezig als ik vragen mag
pffffffff het klinkt nu al alsof ik een hele dag bezig ga zijn met een mist achterlichtje
15 jaar
Makkelijkste en snelste, Zoek de draad die NU op de 54g zit aangesloten op in de kofferbak. Deze zal waarschijnlijk met de rest van de draden langs de achterlichten lopen. ( een gedeelte rechts, en een gedeelte links langs ). Knip deze draad door, zodat je een beetje lengte overhoudt, zodat je hem bij de achterlichten aan kunt sluiten.
Zoek in de achterlichten de draad op van het mistachterlicht. ( Spanningzoekertje doet wonderen ) en sluit het eind van de draad die naar de stekkerdoos loopt hierbij aan. Het gedeelte van de draad wat je overhoudt GOED isoleren en wegwerken.
Zoals ik al zei, iemand die zoiets vaker doet, is met 5 minuten klaar met zo'n karweitje. En op deze manier hoef je de stekkerdoos ook niet open te maken.
Groeten Marcel
oke
ik ga dit verhaal laten lezen aan iemand die verstand heeft van auto electra , ik ken mijzelf ( ik knip gerust de verkeerde draad door )
volgens mij moet het wel gaan lukken
in ieder geval iedereen bedankt voor de info
mvg rob
15 jaar
ik had een email gestuurt naar wat kennisen en die mailde net terug dat er ook verloop adapters zijn voor de nu aanwezige 7 polige doos ( iets van een adapter 7 polig naar 13 polig en van de vouwwagen ook van 7 naar 13 polig contra stekker ) er zouden dus 2 13 polige adapters tussen de auto en de vouwwagen komen ???
de adapters zouden dan zelf de omschakeling maken en je zou dan niet te hoeven klooien met draden enz...............
dit werd mij toegestuurt via de email
iemand hier iets van bekend
15 jaar
NIET DOEN, als je 2 connectors achter elkaar gaat zetten, en DAN nog een stekker erin, heb je kans dat de zaak tijdens het sturen gaat afbreken.
Gewoon die draad ompolen, kost het minste, meeste resultaat.
Groeten Marcel
en dat gaat nog niet werken, want dan nog heb je geen draad die je mistlamp schakelt, maar het blijft hetzelfde, alleen met 2 connectoren ertussen.
en zoals Marcel zegt, is het makkelijkste aansluiten.
ik vond het verhaal met de verloop adapters wel erg makkelijk klinken , ik was even bij een kennis op visite die auto kennis heeft en hij constateerde dat er een schakelaar in mijn 7 polige stekkerdoos zit maar deze schakelaar zit in gedrukt ( staat dus vast )
ik mag 1 dezer dagen even bij hem langs rijden als het mij niet lukt
ik kom er verder wel uit denk ik
bedankt voor de supporting hier op dit forum , als ik weer een probleempje heb met mijn auto weet ik waar ik moet zijn
mvg rob
15 jaar
hier ben ik weer
mijn kennis zit er naast , hij dacht een schakelaar gezien te hebben maar nu toch weer niet ( ik vroeg of hij er wel verstand van had waarop hij antwoorde eigenlijk niet hij had wel eens een bedrading gemaakt voor een boottrailer en een achteruit camera ) , en een andere kennis durfde weer niet aan de auto bedrading te komen maar had toch meer verstand van tuning van motoren en plaatwerk pffffffffffffffffffff
wat een gedonder zeg zo n mistachterlichtje
ik wist niet dat het zo complex zou worden om een mistachterlicht te laten branden via het bestaande systeem in de auto ( kan het mistachterlicht van de vouwwagen uberhaupt wel vanuit de auto aangezet worden via de mistachterlicht schakelaar van de auto ) , hier komt dus ook nog bij dat de huidige mischtachterlichten van de auto uit moeten gaan als ik het mistachterlicht van de vouwwagen aan wil hebben
meerdere garage s willen het niet voor mij doen ( vinden ze te veel werk kappen los maken draden zoeken enz.............)
ik heb zelf wel gekeken achter de mistlamp hier zit een blauwe draad die naar pool 2 loop , ik weet nog niet wat voor draad er op pool 2 van de stekker doos van de auto zit verder ben ik niet gekomen
als ik de draad van pool 2 (54g ) koppel aan het mistachterlicht van mijn laguna dan gaan toch alle mistachterlichten branden (auto + vouwwagen ) , maar volgens mij ga ik het snappen ( hoop ik )
als ik de draad van pool2 verleng vanuit de kofferbak ( ik laat de draad in de stekkerdoos netjes zitten ik laat de stekkerdoos dan in zijn geheel met rust ) ) naar het dashboord en daar een schakelaar inbouw en vanaf de schakelaar de draad doorkoppel naar de mistachterlichten van de auto lijkt het mij dat ik de mistlamp van de vouwwagen uit kan zetten
de stroom die op de kabel naar de nieuw ingebouwde schakelaar loopt geeft ook gelijk stroom voor een indicatie lampje in de schakelaar neem ik aan of moet er dan ook weer een nieuwe voedingsbron aangelegd worden
dit is mijn laatste poging om zelf te rommelen pffffffffffffff
15 jaar
[quote=tekno 01].....als ik de draad van pool 2 (54g ) koppel aan het mistachterlicht van mijn laguna dan gaan toch alle mistachterlichten branden (auto + vouwwagen ) , maar volgens mij ga ik het snappen ( hoop ik )........[/quote]
Dat klopt helemaal, en mag ook gewoon. Bij een vouwwagen is dat ook niet zo'n ramp. Alleen bij een caravan, heb je een groot wit oppervlak wat het licht reflecteerd, en kan dan als irritant worden ervaren. En laten we even eerlijk wezen. Hoeveel mist met een zicht minder dan 50 meter denk jij op vakantie tegen te komen.
Groeten Marcel
[quote=tekno 01]dit is mijn laatste poging om zelf te rommelen pffffffffffffff[/quote]
Niet gelijk de moed laten zakken ;-)
wat kun je doen:
ZORG DAT ER GEEN SPANNING OP DE DRADEN STAAT ALS JE GAAT KNIPPEN/MONTEREN !!
Zoek de draad op die naar je mistachterlamp gaat.
Koop een schakelaar met 3 aansluitingen (1 aansluiting die (afhankelijk van hoe de schakelaar staat) doorverbindt met de andere aansluiting)
knip de draad naar de mistlamp door bij het achterlicht (wel zonder spanning erop)
Doe de draad die naar de mistlamp van de auto gaat aan een aansluiting die schakelt.
Doe de andere draad aan de aansluiting die altijd in contact staat met de ene of de andere aansluiting (net hoe de schakelaar staat)
Zoek de draad op die naar pool 2 gaat.
knip deze door en monteer de kant die naar pool 2 gaat op de overgebleven schakelaar.
Isoleer de overgebleven draad goed (hier staat normaal dus stroom op)
Zorg ervoor dat de schakelaar geen kortsluiting kan maken en doe de schakelaar ergens bij het achterlicht (let dus op waar je doorknipt)
Nu kun je dus met de schakelaar op het dashbord je mistlamp (incl verklikkerlampje) aanzetten, en afhankelijk van de stand van de schakelaar bij je achterlamp gaat je mistlamp van je auto aan of de mistlamp van de aanhanger.
pff, ik hoop dat het duidelijk is, valt niet mee om te omschrijven hoe ik dit zelf opgelost hebt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar