Bij bovenstaande auto het volgende probleem: Als de auto stationair loopt (ongeveer 750 toeren p. minuut) dan schudt de motor lichtelijk heen en weer, tevens hoor je een regelmatige "plof" in de uitlaat. Ok, dit lijkt op een lekke inlaatspruitstukpakking, maar deze is 100% goed. Geen foutcodes, bougies vervangen, bobines getest, cilinders stuk voor stuk uitgeschakeld om te kijken welke cilinder het is maar als je dit doet merk je geen verschil tussen de cilinders onderling, lambda regelt goed. Verdere gegevens van de auto: 1400 cc 16V (motorcode: K4J 750; 70 KW). Wie heeft een idee en kan mij op weg helpen. Alvast bedankt voor het meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kleppen zijn ook Goed?
je moet goed naar de bobines kijken daar zit in de zijkant dan een zwart plekje gebrand waar hij door slaat gebeurt veel bij de losse bobines
Hoe heb je de bobines getest? Wat voor bougies zitten erin? Wat is de uitslag van de compressietest? Loopt de auto op gas?
Allereerst bedankt voor de snelle reacties. De bobines heb ik op de volgende manier getest. Ik heb de bobines uitgebouwd, in de bobine heb ik een vonkentester geplaatst, aan de andere kant van de vonkertester heb ik een bougiekabel geplaatst en deze bougiekabel heb ik weer verbonden met de betreffende bougie.
Tevens heb ik de bobines verwisseld van plaats, maar het probleem is dat er geen duidelijke cilinder is dat het probleem veroorzaakt, dus daarom verwacht ik niet dat er iets mis is met de kleppen c.q. compressie. Er zijn orginele bougie's gemonteerd van Renault type 77 00 500 155. De auto loopt niet op gas en heeft dat ook niet gedaan. Wel heb ik gehoord dat het een probleem is van deze motoren, de software is inmiddels vernieuwd maar zonder resultaat.
De ontsteking is goed? Dat de motoren iets liggen te wiebelen is normaal bij dit motortype alleen het ploffen in de uitlaat niet. Ook al loopt de auto niet op gas daarom wil ik toch graag dat je de compressie eens meet.
Als je iets meer gas geeft is het ploffen dan weg?
zoja, dan slaat toch een bougie bij dat bepaald toerental over!
de test die je gedaan hebt met de vonktester zegt niets over de bougie in het blok!
Henkie en Jan bedankt voor de reacties. Bougie's sluit ik in principe uit (maar zeg nooit nooit) want bij binnenkomen van de auto waren er Champion bougie's gemonteerd (wel van het goede type) en deze heb ik vervangen door NGK's. Probleem niet opgelost. Dealer gebeld, probleem voorgelegd en de oplossing was een softwarefout. Auto naar de dealer, software vernieuwd, probleem niet opgelost. Toen heeft de dealer voor de zekerheid de bougie's vervangen door orginele Renault bougie's. Dus vandaar dat ik de bougie's uitsluit. Compressie meten lijkt mij wel wijsheid dus als de auto weer terug komt, gaan we dat zeker doen. De dealer zei overigens wel dat vervuilde injectoren ook wel eens voor problemen zorgde. We hebben nu een injectiereiniger aan de brandstof toegevoegd en de klant is nu aan het rijden met de auto. Als de klant terug komt, gaan we de compressie meten en als ik meer weet, dan weten jullie dat ook. Bedankt zover!
Heb je al gekeken naareen eventueel vacuum lekkage?
bv: rembekrachtigings slang
of slangetej naar map sensor
groeten.
heeft de uitlaat genoeg doorstroming. (katalisotor dicht)
Nijkamp bedankt voor het meedenken. De slang voor de rembekrachtiging heb ik afgekoppeld en afgeplugd. Helaas niet de oplossing. De map-sensor zit direct in het spruitstuk gedrukt, dus zonder slang. De afdichting van de map-sensor is wel goed, dus ook hier lag het probleem niet. En wat de katalysator betreft (deze zit in het uitlaatspruitstuk), deze is nieuw want het uitlaatspruitstuk had op een cilinder een scheur opgelopen, dus dit is ook uitgesloten. In ieder geval bedankt!
Vervang alle 4 injectoren maar.Deze geven de problemen.Dit is bij ons dagelijke kost.Komt door de verandering van de samenstelling van de benzine.De injectors tikken normaal maar de lichthoogte van de naalden blijft achter zoals het bedoeld is en dit merk je pas bij stationair draaien.De klant heeft bij deel-vollast waarschijnlijk geen enkel probleem.Injector reiniger heeft geen enkele invloed op dit probleem.De naald gaat klemmen op de zitting.
Ook niet met Fortè.
Heb heel goede ervaring met het fortè product onder andre een renault IDE motor.
Kleppen gereinigd en injectors gereinigd.
Super loopt de auto nu en is ook nog eens zuiniger ook.
Groeten Roy
Beste maikel
Ik heb gisteren een forum gestart met hetzelfde probleem (had deze nog niet gezien), alleen doet deze auto hetzelfde op gas. Het betreft hetzelfde type motor. De halve cilinder komt er met 1700 toeren weer bij lijkt het.
Teller: 130000KM
We hebben we volgende dingen gecontroleert/gedaan.
Gasklephuis Schoongemaakt - Geen verschil
Bobines op de bougies uitgewisseld - Geen verschil
Compressietest gedaan: waarden koud: 1- 16,5 2- 16,5 3- 16,25 4- 16,75 Bar
waarden warm:1- 16 2- 16 3-15 4- 16 Bar
We willen de kop er wel afschroeven maar hiervoor vinden wij deze waarden nog te goed...
Timing distributieriem: was goed
Bougies uitgewisseld - geen verschil
Bovenstedodepuntsensor uitgewisseld - geen verschil
Potmeter gasklep is volgens boekje
Luchttemperatuursensor uitgewisseld - geen verschil
Klepspeling is niet te controleren...
Heb je dit probleem opgelost?
Groeten Peter
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar