Renault Clio: Motor blijft stationair erg hoog draaien !

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

De motor blijft stationair hoge toeren draaien als die eenmaal gestart is en gas gegeven wordt. Soms draait die weer normaal bij stationair. Gaskabel nagekeken, maar die blijft niet hangen.
Weet iemand wat dit kan zijn?
(iemand zei tegen mij dat het ook de automatische choke kon zijn. Waar zit die precies en hoe ziet dat eruit?

Bvd. John

Johnny5759

Geplaatst door Johnny5759 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Stappenmotor op gasklephuis is vuil: schoonmaken of vervangen.
Deze stappenmotor regelt via de gasklepstand het stationair toerental
Zoek op "stappenmotor". Komt voor in vele topics op deze site.

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Megane, heb even gezocht op stappenmotor, maar wat moet je dan schoonmaken na demontage? Heb namelijk ook een wat varierend stationair toerental bij Clio 1400 automaat. Dan weer 900rpm, dan weer 1000-1100 rpm. Loopt verder wel regelmatig stationair maar vanwege automaat zou ik het liefts stationair op de voorgeschreven 780rpm willen hebben i.v.m. kruipneiging. Heb het gasklephuis al schoongemaakt met spuitbus carburateur reiniger maar dat helpt niet. Ook accu al diverse malen los gehad om opnieuw in te regelen.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Check even de MAP sensor en het slangetje er naar toe. Klein meestal zwart of groen kastje met stekker en slangetje naar spruitstuk.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=hoogfrequent]Megane, heb even gezocht op stappenmotor, maar wat moet je dan schoonmaken na demontage? Heb namelijk ook een wat varierend stationair toerental bij Clio 1400 automaat. Dan weer 900rpm, dan weer 1000-1100 rpm. Loopt verder wel regelmatig stationair maar vanwege automaat zou ik het liefts stationair op de voorgeschreven 780rpm willen hebben i.v.m. kruipneiging. Heb het gasklephuis al schoongemaakt met spuitbus carburateur reiniger maar dat helpt niet. Ook accu al diverse malen los gehad om opnieuw in te regelen.[/quote]
De stappenmotor bedient de gasklep meestal via een pen die in- en uitgeschroefd wordt, dat moet soepel lopen.
Voorzichtig uit elkaar halen dan zie je wel hoe het in elkaar steekt.

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

OK Megane, ik ga dat binnenkort proberen.

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Vandaag een en ander doorgemeten. MAP sensor geeft perfect eletrisch signaal af bij stationair en vollast (gesimuleerd met MAP sensor op 5V voeding en 0,6 bar onderdruk er op, geeft 1,7 Volt). Vacuum slangetjes in orde en geen lekkage. Gaskleppositiesensor (potmeter) los gehad. Niet vervuild maar voor de zekerheid printplaat schoongemaakt. Wel zijn de weerstandsmetingen allemaal zo'n 800 ohm hoger dan de opgave van Autodata. Bij terugplaatsen viel mij op dat sensor enigzins draaibaar is. Weliswaar beinvloed draaien het stationair rpm maar dit duurt maar even want daarna wordt er bijgeregeld. Nu zo afgesteld dat zo'n 850 rpm gehaald wordt. Hopelijk blijft dit zo. Ook rijdt de wagen nu gewoon met gaslos met 900rpm over de weg terwijl dat hiervoor zo'n 1000rpm was, wast een stuk harder is en lastig met filerijden. Verder de gasklepstand-schakelaar bij stationair doorgemeten. Was ook goed. De stelmotor niet gedemonteerd want hier kon ik niet goed bij. Volgens mij moet dan de carburateur er af? Volgens Autodata meet de motor zo'n 25 ohm. Bij mij was deze waarde instabiel, zo tussen de 15 en 35 ohm.

Is de stelmotor er af te halen zonder de carburateur los te nemen en kun je er dan wat aan schoon maken? Iemand ervaring met de Clio?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.