Renault Grand Scénic 2011: motor in noodloop

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Motorcode: M4R F7, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 103

sinds kort gaat het motor lampje knipperen en even later gaat de motor in noodloop. Volgens Anwb bougie of boubine defect, na reset codes alles normaal. Van beiden hele set van vervangen. Gaat nu beter maar bij snelheden boven de 100kmh gaat hij nog steeds in noodloop. Blijf ik rond de 95kmh gaat alles goed. Bij stadsverkeer geen problemen maar op autoweg sta je steeds stil. Na uitzetten motor ff wachten en starten kan ik weer verder. De OBD geeft code P0300, P0302 en P304. 300 is multiple misfire, 302 is cylinder 2 en 303 is cylinder 3. Waar moet ik dit zoeken?? Verstuivers schoongemaakt met vloeistof via benzine, Inmiddels ook eruit gehad om te vervangen maar leverancier had verkeerde geleverd en schoongemaakt met remreiniger.
Wie weet een oplossing ??
Brandstof te kort of compressieprobleem???

Graag een goede tip :-)
Vr. Grtz
Kees
motor is M4R-711 ( fabrikaat Nissan) Die met de dichte kap over de motor als inlaat.

Geplaatst door

C.p.Kamhoot (0)

al 1 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vervuiling in inlaattraject al gecontroleerd ?

Inlaat en egr zien er schoon uit, ga nog even de luchtfilter kijken. Kom je heel moeilijk in.

C.p.Kamhoot 0

1 jaar

Bekijk ook eens je bdp sensor , die zorgt ook voor het signaal van ontsteking.

Zitten meerdere sensors op, waar vind ik die precies?

C.p.Kamhoot 0

1 jaar

Bij je vliegwiel bovenop op de bak verwacht ik.

Is de bedrading naar je bobines ook al eens nagelopen?

Heino4267 475

1 jaar

Met ELM uitgelezen en die geeft aan dat alle boubines ontsteken dus ook de bougies. Je kan het volgen op je mobieltjes scherm als je ze in de grafiek aanzet. Vandaag luchtfilter gekeken, vol met stof en blad. Kocht de auto als dealer onderhouden. Maandag dus nieuw halen. Voorlopig even schoon geblazen met perslucht, ziet e r stuk schoner uit nu.
Maandag dus verder..

C.p.Kamhoot 0

1 jaar

gasklephuis reinigen

7seconds 0

1 jaar

Zo langzaam aan blijk het nagenoeg onoplosbaar. Diagnosecentrum heeft management systeem via speciaal bedrijf willen laten uitlezen maar die kan dit type niet uitlezen. Na alles schoongemaakt en alle onderdelen van inlaat en injectie te hebben vervangen leek het probleem minder te worden maar na twee dagen foutloos begon het vandaag weer. Automaatbak storing, codes 300,303 en 302 wederom op obd gelezen. Nu geeft de obd ook aan de de communicatie tussen de bak en management syst onderbreekt. Na reset ( motor uit en weer aan) probleem opgelost tot het weerde kop opsteekt. Ook foutcodes resetten werkt, dan rijdt de auto ook weer gewoon verder. Dealer kan niets betekenen want die kan dis syst. ook niet uitlezen, alleen de obd en die kan ik ook lezen. Wat wel opvalt is dat een sensor altijd op 1 waarde blijft en de andere varieren bij het rijden. nu zoek ik dus iemand die het systeem echt kan uitlezen of het management syst echt foutloos werkt.

C.p.Kamhoot 0

1 jaar

Dus de dealer gaat u wijs maken dat hij zijn eigen merk niet kan uitlezen , zou ik eens naar een andere dealer rijden.
Zelf een renault uitlezen is via simpel obd jezelf vaak op een dwaalspoor zetten .
Renault is lastig wat dat aangaat.

Klopt, dealer probleem verteld en die kan alleen de obd uitlezen. Moet de module opsturen en dan komt ca 3 weken later hij weer terug. Hier in de buurt is deze de dichtstbijzijnde, andere zit op 50km afstand. Dit is dus mijn laatste renault!! Ga weer terug naar Chinese merken.

C.p.Kamhoot 0

1 jaar

Als er miscommunicatie tussen automaat en motormanagement is, kan het zijn dat het schakelblok van de automaat defect is. Treden de storingen ook op als je een hele rit alleen maar handmatig schakelt?

7seconds 0

1 jaar

Hallo , ja wat ik ook doe de storingen blijven verschijnen. Het motorlampje gaat branden en neem ik gas terug gaat hij na een tijdje weer gewoon uit, dan niets meer aan de hand. Rij ik gewoon door met bijv 80kmh door slaan de fouten op hol. Esp, Abs, automaatbak enzenz , soms denk ik dat zelfs de wielen eronder uit zullen vallen :-) Motor uit en weer aan en alles is weer normaal. Ook de uitgelezen obd geeft de meest vreemde codes weer. P-codes, B-codes enzenz. Maar alles is weer weg bij herstarten. Heb zojuist maar de laatste mogelijke verdachten bestelt, de MAP sensor welke de inlaatdruk meet en de BDP sensor om uit te sluiten dat deze foutmetingen doet. Daarna zijn er nog twee opties..... ECU is gek geworden of er is een fout in het motorblok ( kleppen?). Kreeg deze tip van een motoren revisie bedrijf die ik belde over dit probleem. Deze week komen de sensoren binnen en dan maar weer proberen. Bedrading en connectoren zijn nagemeten en met kontaktspray schoongemaakt, ECU is eruit geweest hiervoor.
Dealer heb ik hier niets aan want die kan alleen de obd meten en kom ik met de ECU tevoorschijn zegt hij dat die niet stuk kan , "komt nooit voor". De ECU moet hij opsturen en dan ben ik mijn auto ca 3 weken kwijt ;-( . We tobben gewoon voort.

C.p.Kamhoot 0

1 jaar

Hoe oud is je accu en zijn al je massaverbindingen nog in orde?
Geen water onder je vloermatten?

Heino4267 475

1 jaar

Hallo Heino,
Accu is goed , dit type heeft geen paravaan maar een losse plaat die eruit kan. die en de zijbakjes zijn schoon, dus onder de matten is het ook droog. Alle inlaat delen zijn schoongemaakt, bobines vervangen, bougies vervangen, injectoren vervangen ook de luchtfilter is vervangen.De hele inlaat groep is dus schoon. ECU geprobeerd te laten uitlezen maar dat kan Renault niet, moet opsturen en dan ca 3 weken later is die weer terug. :-( Dat heet Dealer dus . Alle contacten en verbindingen zijn schoongemaakt met spray en nagelopen. Wat nog rest zijn de sensor achterop de luchtinlaat en de map-sensor, besteld op vin en motornummer maar verkeerde geleverd. Map is twee draads en ik kreeg een drie draads, ook de mee bestelde nokkenassensor was de verkeerde, aansluiting zit horizontaal en de nieuwe zit vertikaal, past dus niet onder de slangen van de inlaat.
Vrijdag j.l. lange rit gemaakt naar Gorinchem, hiervandaan ruim 200km, enkele knippertjes van het motorlampjes en daarna niets meer, een perfecte rit dus. Via de ELM uitgelezen en wat opviel was het map-signaal, de grafiek is pieken en dalen maar op bepaald moment loop hij van hoog gedurende 1 seconde naar laagste waarde en dit is een rechte lijn. Ik vind dit vreemd, klopt dit ??? wie weet dit. Ik verdenk nu dus de map-sensor. Vandaar andere besteld, nu weer opzoek naar de juiste dus. Zucht.... op gek van te worden die Scenic is niet snik. Vier lokale garages hebben hem uitgelezen maar niemand weet wat hier aan de hand is. alleen OBD kunnen ze uitlezen maar ik dus ook.
We tobben verder,
Vr.grtz
Kees

C.p.Kamhoot 0

1 jaar

Misschien wat gevonden. Bij uitlezen met elm van de map sensor valt de grafiek soms steil naar 0, terwijl hij anders een grillig verloop heeft. Nu een map sensor besteld aan de hand van Vin en motor type maar krijg een totaal andere geleverd. Zie een klein model in met 2 draads maar er word een drie draads geleverd. Zie foto. De beige zit erin mee de grote zwarte word geleverd. Dit bij verschillende leveancies gevraagd maar alleen hebben de verkeerde, staat ook niets op dus welk type????? Wie weet dit?

C.p.Kamhoot 0

1 jaar

probleem lijkt opgelost, Kan de juiste mapsensor niet vinden en kreeg de verkeerde geleverd net als de bdp sensor. Geadviseerde type bleek ook niet de juiste want past niet onder de luchtinlaatpijp. Als bewijs eruit gehaald en op foto gezet. Natuurlijk even schoongemaakt met remreiniger zodat ze er netjes uit zien. Toen weer terug geplaatst. Na boodschappen doen gaf de motor geen enkele fout meer aan. Nu verschillende ritjes gemaakt en nog steeds geen foutmeldingen!!! OBD codes gewist en tot vandaag de dag geen enkele fout meer. Zit dus toch in één van beide sensoren !!! Na ontvetten van de bdp kwam er wel flink zwarte troep af, olie en ???. Die prut zou dus de oorzaak kunnen zijn. De bdp is een magneet sensor dus een mogelijke oorzaak zou metaal poeder kunnen zijn dat op de sensor zat, dan kan hij dus foutief uitlezen. Hoop dat dit nu werkelijk het probleem was. Vooralsnog lijkt het opgelost.

C.p.Kamhoot 0

1 jaar

Probleem weer terug, ondanks nieuwe map-sensor. rij ik op cruise control bijv. 70 kmh en dus constant toerental gaat op gegeven moment motorlampje branden. Geeft ik flink gas en lat hem terug lopen en ga dan normaal verder dooft het lampje soms. Maar ook soms wil het niet uitgaan en na stukje rijden gaat dan de motor in noodloop. loopt dan heel rauw en stotterend en stinkt naar benzine. motor uitzetten en herstart en alles is opgelost. Ben bij dealer geweest maar die kan niets vinden behalve de standaard storingen als : misfire, esp, automaatbak enz enz. Bougies zijn vervangen, boubines vervangen, inspuiters vervangen, alles filters vervangen en map sensor vervangen. Verschillende garages nagevraagd maar niemand weet wat dit is. Kreeg wel een heel vreemd advies van dealer. De distri-ketting zou zoveel uitgerekt zijn dat in en uitlaatkleppen gelijk opengaan. en dat bij 135k km ???? Deze zou 250K mee gaan !!! Bovendien zou dit altijd een fout moeten geven en niet soms dagen niet en dan plots weer wel. Zo'n ketting kan niet als hij zin heeft rekken en krimpen.
De motor is een Nissan motor 1995cc in een Renault Scenic ( origineel) Hier toevallig iemand die wat van Nissan weet ??

C.p.Kamhoot 0

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.