close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: motor schokt Injector vervangen, ECU?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: D4F

Hallo Allen..

Ik heb een Renault Clio II uit 2003 met D4F benzine motor.

De motor loopt onregelmatig en heeft geen kracht. Stationair boven de 3000 toeren loopt de motor goed.
De ANWB kwam met fout code 3p014 (vonk overslag zonder vermelding cylinder)
Met een andere Bobine getest, BDP sensor is vervangen, Bougies zijn vervangen.
Door de dealer, twee injectoren vervangen, maar het probleem is niet weg. Motor schokt en motor management lampje gaan branden en knipperen
Dealer geeft aan dat er water in de ECU heeft gezeten en dat deze inclusief kabelboom vervangen moet worden a 970 Euro. (De motor is volgens mij bij aflevering drie jaar geleden met een hogedrukspuit schoongemaakt :-()
Wat nu te doen?
Welke stekkers kan ik nog controleren?
Tegen welke probleem kan ik aanlopen, wanneer ik een ECU inclusief sleutels vervang (onderdelenlijn)? Dit lijkt een vrij eenvoudige klus.
Zal ik er ook gelijk een kabelboom bij bestellen?

Al vast bedankt Hans

Geplaatst door

hbomhof (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vandaag heb ik zelf nog eens wat dingen na gelopen en wat mij opvalt is dat één bougie zwart is (wel droog) en de andere grijs. Een aantal contacten ingespoten met contact spray waaronder de ecu stekker.
De auto loopt nu weer redelijk stationair, maar zodra je gas geeft valt hij weg, maar wanneer je boven de 3000 toeren gaat loopt hij ook goed.
Is het een idee om toch nog een andere bobine te kopen en andere bougies?. (de dealer heeft dit al getest)

hbomhof 0

12 jaar

Het zou ook een lekkende benzine-injector kunnen zijn. Dan krijgt die ene cylinder te veel.
Kun je testen door de injectors van plaats te verwisselen. Gaat de fout dan mee?
Zo ja, dan is de injector verdacht. Zo nee, dan bedrading van die injector goed controleren.

Injector aanstuur tijden zijn te meten met een scope.
Als die ene injector veel langer aangestuurd wordt, draait het toch op een ecu uit, ben ik bang.

oldford 0
badge

12 jaar

Ik heb zelf met een megane laatst problemen gehad na het vervangen van mijn injector.
We hebben toen alle bekabeling erheen opnieuw gestript en aangesloten misschien zou je dat nog eens kunnen proberen voor je een nieuwe kabelboom bestelt.

Bobbie42 0

12 jaar

Controleer de klepspeling maar daar zal het probleem wel inzitten.
Men kan een cilinderlektest uitvoeren.

Let op even naar de dealer ivm specifieke methode stellen bij die motoren.

Er zijn gevallen waar de klepzittingen te diep in de kop zijn geslagen en kunnen deze problemen ontstaan.
Dan moet de kop gereviseerd of vervangen worden.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Heb dit zelf ook gehad ook met de D4F 1.2 16v. Zelfde symptomen. Er bleek overslag tussen de bougiekabel van cilinder 1 naar de schacht te zijn waar de bougie lekker diep in zit. Ik heb een paar dagen gereden met isolatietape om de kabel, eigenlijk de dop die op de bougie gaat. Daarmee was het probleem tijdelijk opgelost totdat de vonk door het tape wist te branden. Met maximaal 2 lagen tape, éénmaal dakpansgewijs, eromheen gedraaid past de dop nog precies in het blok. Goedkope en eenvoudige methode om overslag van de bougiekabel uit te sluiten dan wel constateren.

Heb je duidelijke verbetering zal je een nieuw electronisch blok moeten anschaffen. Bij de D4F zitten daar de bougiekabels aan vast.

@ Ramjod: vervangen van de kop is weliswaar een duurdere, maar vaak betere optie. Zeker wanneer de oude kop te veel vervormd is. Cilinderkoppen van Renault mogen niet gevlakt worden, dan komt het probleem in no-time terug en is de revisie slechts een tijdelijke maar dure optie. Handig om er bij te vermelden ;-)

A.Smit 0

12 jaar

De dealer heeft getest met een test bobine blok dit hielp niet, waarna ze een injector vervingen. Daarna was het probleem nog niet weg.
Na een grondige inspectie bleek een dop van de bougiekabel gescheurd te zijn van precies dezelfde cylinder waar we ook de injector hebben laten vervangen. Bobine blok geheel vervangen.
Pff eindelijk lijkt het opgelost te zijn, door de tip van Arjan. Bedankt !
Ik heb er geen woorden voor... Bijna die hele Ecu vervangen wat een...

groeten Hans

hbomhof 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.