close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: Motor valt soms kortstondig uit

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci

De motor van mijn auto hapert soms, houdt dan kortstondig in en herstelt zich vervolgens weer. De ene keer gebeurt dit enkele malen tijdens een rit en vervolgens enkele dagen niet.
Na een hapering geeft de computer de foutcode: nokkenas sensor defect. Na resetten blijft deze fout weg totdat de motor weer even stokt. Na vervanging van het nokkenas sensor is probleem nog steeds aanwezig. De computer laat bij uitlezing geen andere foutmeldingen zien.
Als de motor stokt houdt hij nogal stevig in, het voelt aan alsof er dan geen brandstof in de motor komt.

Wordt de nokkenas sensor bij een commonrail alleen gebruikt bij het opstarten of ook tijdens het rijden door de ECU?
Kan iemand verklaren waarom nokkenas sensor melding na een hapering steeds weer terugkomt?
Komt de motor, na uitvallen, misschien weer in de opstartmode en geeft de sensor doordat je nog rijdt niet het gewenste resultaat?

Overigens zie ik rondom de meest rechtse verstuiver een zwart opgedroogde smurrie liggen, er zitten zwarte spetters op het blok, rondom de verstuiver is het bok bruin tot zwart en er liggen opgedroogde druppels verder naar beneden, vastgekoekt. In februari 2010 is de turbo vervangen en in juni de motor, waarbij al het externe en de sensoren overgezet zijn. De motor is nieuw en was in juni brandschoon.
Kan dit zwarte spul duiden op een probleem met die verstuiver?
Kan zo'n ding diesel naar buiten lekken?

Ik weet niet of het ermee te maken kan hebben, maar in de auto ruik ik, als ik onder de 50 blijf rijden, af en toe een diesel of uitlaatlucht, prikkend op de ogen. De Airco staat uit en de geur lijkt niet op de geur die je ruikt als je de Airco net inschakeld. Bij hogere snelheid ruik je dit niet meer.

Kan het inhouden veroorzaakt worden door een injector die niet goed meer functioneert?
Deze en andere sites lezend, concludeer ik zelf dat er een lektest gedaan moet worden.

Heeft iemand nog andere suggesties?

Deze storing zit er sinds de nieuwe motor in, en komt langzamerhand steeds vaker voor.

Geplaatst door

Nico de Jong Aadorp (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De zwarte drab en stank komt door een lekke verstuiver in de kop. Het koperen afdichtringetje doet zijn werk niet goed.
Wat betreft de storing betreft: is dit door een dealer uitgelezen? Soms is de benaming van de storingscode niet helemaal correct vertaald. Kijk eens goed naar de krukassensor. Als de motor eenmaal loopt zal hij niet inhouden of hikken op een nokkenassensor. Deze geeft signaal als cilinder 1 einde compressie staat, zo weet de computer wanneer hij met welke cilinder zijn inspuitvolgorde moet beginnen.
Het kan dus door de krukassenor komen of wegvallen van de brandstofdruk. Verstuivers en pomp laten testen kan zeker geen kwaad alleen twijfel ik of er echt wat uit komt aangezien de auto het maar af en toe doet.

fritzje 0
badge

14 jaar

De zwarte smurrie moet dus verholpen kunnen worden met een nieuw ringetje?

De code is uitgelezen met een Delphi waarvan de SW net is ge-update. Hiermee kan de computer ook gereset worden.
Voor de zekerheid ook naar de dealer gereden, die las dezelfde code en melding uit.

Kan happeren van de magneetklep in de verstuiver dit probleem veroorzaken?
Is dat iets dat af en toe kan op treden en ook weer een hele tijd goed gaat?
Het moet iets zijn dat af en toe optreedt en dan meteen de brandstoftoevoer blokeert.

Als de nokkenas sensor niet meer gebruikt wordt na het starten, hoe kan die foutmelding er dan inkomen na een hik?
Kan de krukas sensor een probleem als dit veroorzaken? Of heb je dan continue last.

de nokkenassensor is voor het juist inspuiten van de diesel en beide sensoren worden gebruikt tijdens het starten en draaien van de motor .
Zou kunnen dat de snaar niet op tijd staat,dan gaat de nokkenassensor ook in fout,maar je moet eerst de afdichting repareren van je verstuiver hoe langer je hier mee doorrijft hoe slechter het is en dan kan je straks een nieuwe verstuiver aanschaffen.
dat zwarte is diesel die verbrand langs je verstuiver lekt en heb je dus ook compressie verlies wat voor allerlei problemen zorgt.

rico1047 0
badge

14 jaar

als elektronica een fout registreert op nok of krukas signaal vertaald zich dat meestal als: Incoherentie toerentalsignaal nokkenas / krukas. Hij ziet verschil maar zegt niet welke defect is... ik gaat voor de krukassensor! wat betreft lekkage verstuiver, Direct laten repareren inderdaad!!!

bunky 0
badge

14 jaar

Vandaag zijn de injectoren uitgebouwd en getest in een opstelling bij een commonrail diesel specialist.
1 verstuiver zweette, die lekkage kan de diesellucht geur verklaren. Is gerepareerd en daarna zijn alle 4 in de bedrijfsituatie getest. Alle 4 OK, magnetische kleppen werken okay, alle waardes nominaal zo als het hoort.
Ziet er naar uit dat de injectoren niet de oorzaak zijn van het hikken.

De zwarte smurrie blijkt van de motor afdekplaat te komen. Precies boven die verstuiver is het dempingsmateriaal met een soort zwarte pek vastgeplakt aan de plastic plaat. Deze is waarschijnlijk gaan lekken tijdens het rijden in de hete periode afgelopen zomer.

Morgen worden alle kabels en stekkers richting de ECU gecontroleerd, ben benieuwd of we daar iets vinden.
Vervolgens gaan we de krukassensor vervangen.

De suggestie van de snaar, kan dat werkelijk deze hik up veroorzaken?
De klacht komt nu zo weining voor, het lijkt me dat als de snaar niet op tijd staat dat je veel meer problemen moet hebben.
Klopt dat?

In het geval dat de krukassensor hapert, krijg je dan geen foutmelding van die sensor?
Of kun je dan ook een melding van de nokkenassensor krijgen?

Wat ik ook zo raar vindt is dat we nooit een melding van het druksensor krijgen, dus het lijkt erop dat het hele diesel commonrail systeem qua druk naar behoren functioneert of is dat een voorbarige conclusie?

Alle injectoren zijn weer ingebouwd en het geheel draait weer.
De computer gereset en de hele dag allerlei ritten gedaan, maar helaas aan het einde van de dag toch weer een hik up.
We gaan morgen toch maar eerst de krukassensor vervangen en nog even de druk op de commonrail controleren.
Mocht dat nog niet helpen dan de stekkers, de bedrading en evt de ECU nalopen.

Heeft iemand een electrisch schema van de bekabeling tussen de commonrail electronica en de ECU?
Of hoe kan ik daar aankomen? Mijn garage heeft die niet.

Ik heb ook zo'n soort probleem gehad ; foutcode P1882 : brandstofdruk. Brandstofpomp veranderd, drukregelaar op de injectiepomp veranderd + sensor op commonrail : steeds hetzelfde probleem ! Uiteindelijk lag de fout aan 1 injector. Mvg.
Idd, soms ligt het aan de bekabeling, stuur me Uw mail adres en misschien kan ik het schema doorsturen.

FPP 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.