Renault Laguna Grand Tour 2007: Multiriem krukaspully?

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F4R, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 99

Beste forumleden, sinds enige tijd hoor ik af en toe een metaal sleep geluid bij de motor vandaan komen. Ik kon tot vandaag de oorzaak niet precies duiden. Vandaag kwam er een dynamo melding bij. Het blijkt dat bij ingeschakelde airco, buitentemperatuur 30°C, de multiriem niet draait. Met uitgeschakelde airco draait de riem wel en blijft de dynamo melding weg. Het metaal geluid is dan flink minder maar niet geheel weg. Ook lijkt het geluid de ene moment luider dan het andere moment. Is de krukaspully de enige verdachte of zijn er andere onderdelen die ik zou moeten controleren voordat ik m naar de garage breng? De pully is de afgelopen weken flink belast vanwege vakantie (hoge temperaturen en koelkast op 12v). Ca. 4 jaar gelden is deze pully echter vervangen. Misschien wat snel dat i misschien weer de geest heeft gegeven. De distributie zit er overigens ook aan te komen vanwege leeftijd. Wellicht handig om te combineren. Ik ben me bewust van de spieloze verbindingen. Ben benieuwd naar jullie tips.

AJ149

Geplaatst door AJ149 , lid sinds 17 jaar geleden

7 Reacties

JGC, 1 maand geleden

Behalve een versleten krukaspoelie kan het ook nog je airco compressor zijn die is vastgelopen. Als dat het geval is heb je ook kans dat bij het vastlopen de boel is kromgetrokken, dat geeft dan ook een mooi ijzer op ijzer geluid. Als je er dan lang genoeg mee doorrijdt komt het vanzelf een keer helemaal vast te zitten en kom je stil te staan.

AJ149, 1 maand geleden

Beste JGC, zou de airco met een vastgelopen compressor slecht moeten werken? Want de airco doet het ook met hoge temperaturen prima. De compressor is overigens 3 jaar geleden vervangen samen met de orifice. Is er een eenvoudige manier om de compressor uit te sluiten?

JGC, 1 maand geleden

Een vastgelopen compressor doet helemaal niks meer, als de airco het nog doet zonder bijgeluiden lijkt me dat geen vastgelopen compressor.
Weet niet of je er makkelijk bij kunt, maar zou de riem eraf halen en kijken of de poelies soepel draaien.

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Je kunt even over de zijkant van de krukaspoelie een streep zetten van rand tot aan bout , als de poelie de oorzaak is zal na enige tijd de streep niet meer recht zijn maar verspringen.

AJ149, 1 maand geleden

Dank voor de reacties. Rechter voorwiel en kunststof kap gedemonteerd en ik meen aan de rubber sporen aan de buitenzijde van de pully te kunnen zien dat deze pully bedankt is. Is het normaal dat een pully met 4 jaar of 60-70dkm op is of draait er een van de aan te drijven onderdelen zo zwaar dat de pully voortijdig de geest geeft?

AJ149, 1 maand geleden

Foto van krukaspully in huidige staat

.

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Dat kan , poelie ziet er inderdaad niet geweldig uit , zoals ik schreef , zet een streep op de zijkant dan weet je of hij inwendig verdraaid.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna Grand Tour of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.