Renault Laguna: Multiriem loopt eraf

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DTI

Deze auto is met airco en automatische riemspanner uitgerust.

Bij ongeveer 123000 km is de vorige multiriem, doordat ie eraf liep, vervangen. Hij liep telkens met een tandje uit het lood (altijd over de aircopomp) dat pompwiel heeft namelijk geen opstaande rand aan het uiteinde zoals de dynamo die dit kan voorkomen.
Nu gebeurd mij hetzelfde met de riem die er sindsdien opzit. Dat aflopen heb ik toen nog eens meegemaakt, daartoe heb ik toen het wiel van de waterpomp vervangen, maar daarna kwam het tot 170.000 km (huidige stand) niet meer voor.
Nu dus weer wel.
Ik krijg het vermoeden dat de airco er een rol in speelt.
Hoe kan het dat die riem eraf loopt.
Is ie versleten? (13 maanden oud)
Staat ie te strak of juist te los (de schokdemper / spanner kapot?)
Ik snap er niks van, de pompwielen maken geen bijzonderheden mee, zijn niet krom oid.. maar toch loopt hij eraf..

Dus, wat kan ik en moet ik (buiten de riem) allemaal vervangen?

claesset

Geplaatst door claesset (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

32 Reacties

Ad102 (0) PRO, 17 jaar geleden

Heel simpel, de poelie's sporen niet of het wiel van de spanner niet haaks tegenover de snaar. Grtn.Ad

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Ad102]Heel simpel, de poelie's sporen niet of het wiel van de spanner niet haaks tegenover de snaar. Grtn.Ad[/quote]
Is dat zo???



De vrijlooppoelie van je dynamo zit vast. Bij een toerental tussen de 1000 en 1500 omw/min zal de riem klapperen. Dit is hoorbaar en tevens de oorzaak dat de riem verspringt.

claesset (0), 17 jaar geleden

Goed, ik heb er even naar gekeken, maar helaas, klapperen is geenszins het geval. De dynamo draait mooi mee, ik heb ook geen lege accu oid er zijn geen kapotte lagers hoorbaar, toerental verhogen levert geen bijzonderheden op.

Ook met de haakse poelie lijkt me vrij vreemd, ik zie er geen enkele zwabberen (ook geen aanloop als motor draait en je klemt een houtje langs het pompwiel). De riem loopt via de rugzijde (vlakke kant dus) over de waterpomp naar de aircopomp, daar loopt ie niet meer goed, alle andere wielen loopt ie perfect. De dynamo komt pas na de spanpoelie en daar loopt ie prima overheen.

Ik verdenk toch de aircopomp.. ik ga nog eens met een hoger toerental kijken wat er gebeurd als die inschakelt.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Henk kan toch gelijk hebben hoor.
De vrijlooppoelie zorgt ervoor dat de motor de dynamo wel kan aandrijven maar niet kan afremmen. Bij niet-lopende motor kun je het controleren:de dynamo moet in een richting te verdraaien zijn t.o.v. de poelie(de vrijlooprichting).Zitten poelie en dynamo voor beide draairichtingen gekoppeld dan zit het vrijloopmechnisme vast.

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

controleer idd maar goed je vrijloop poelie van de dynamo

claesset (0), 17 jaar geleden

Aha, ik heb er gisteren al even naar gekeken maar ik heb nog niet iets kunnen vaststellen. De dynamo is dan ook netjes ingepakt, ik ga dit met de riem eraf checken.. Als ik het goed begrijp moet ik hem in de draairichting (de gebruikelijke draairichting) aan kunnen slingeren en in de andere richting moet ie (waarschijnlijk) veel makkelijker draaien omdat de spoel niet meedraait. Sterker, hij moet zelfs vrijlopen..

Het zou me niets verwonderen dat dit inderdaad het probleem is. Echter, betekend dit revisie dynamo of is dit zelf te fixen?

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Je moet hem de ene kant opdraaien en dan even snel een beweging de andere kant opmaken dan moet je een stukje vrijloop voelen.
Er zijn losse poelie´s voor leverbaar.

claesset (0), 17 jaar geleden

Goed, de riem is eraf en de rotor van de dynamo loopt zeer soepel. Beide kanten uit, maar van het stukje vrijloop merk ik niets.. Ik heb daarom maar een fototje van de dynamo (kfz-tech.de) opgesnort.

http://www.kfz-tech.de/Generator.htm

Zoals gezegd dus, hij loopt echt lekker soepelbeide kanten. De snelle beweging geeft geen resultaat (zoals sjaak beschreef).

Kapot dus...?

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je geen vrijloop voelt is hij stuk en dus zal je hem moeten vervangen(los leverbaar).

claesset (0), 17 jaar geleden

Goed, ik heb zojuist een uitgebreide check gedaan van alle pompwielen.
De waterpomp (die voor spanrol en dynamo zit) heeft een tikkeltje speling. Het is te voelen door het pompwiel te bewegen. De beweging is minimaal maar gaat wel over de draairichting, alle anderen zijn spelingvrij..

Ik denk dat dit de boosdoener is, maar de vrijloop zou daarbij in combinatie een rol kunnenhebben.

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

waterpomp heeft bijna altijd een klein beetje speling...
vrijlooppoelie moet je echt vervangen als ie vast zit!!

claesset (0), 17 jaar geleden

Ik heb het eens even bekeken, de waterpomp is vervangen, ik ga vandaag een rit maken en zodra er nog problemen zijn gaat de vrijloop eraan.. De kwestie was dat ik het onderdeel niet geleverd kon krijgen.

Over de speling.. Die zit er dus niet meer op. De speling zat in de uitlijning van het pompwiel tov van de overige pompwielen. Hij verdraaide de riem een beetje.

De theorie; Een verdraaing tov nul van ong. 1 graad levert een verschuiving die oploopt over de afstand. over een meter maarlieft 17 mm, over 1/10 meter dus 1,7 mm, als je de omtrek van het pompwiel optelt bij de vrije ruimte tussen de wielen dan lukt dat makkelijk.. Dat kan, gezien de spoorbreedte van de v-tjes over de riem net voldoende zijn om 't zetje te geven. In het bijzonder ook nog bij het aircopompwiel want die slaat aan en uit en veroorzaakt daarmee altijd schokken, heeft geen opstaande randjes die ontsporing voorkomen / verhinderen en dan hang je al..

In de praktijk.. Er mag in principe geen speling zitten op de pompwielen anders wordt de riem over de loopweg onregelmatig belast over de breedte en kan ie er (uiteindelijk) vanaf gaan. Zoals gezegd, het is een eitje om het te controleren, vrijwel alle wielen zitten "netjes" dus spelingvrij gemonteerd..

Ik ben het overigens wel eens met axiale (speling haaks op de draairichting) speling.. Die is in principe geen ramp (zolang die zeer gering is) maar speling duid op slijtage en is principieel verdacht..

Ik heb het niet zelf verzonnen, maar een collega van mij (constructeur) heeft me dit uitgelegd.
Jan, bedankt.

Deze oorzaak past het best bij het symptoom dat ik beschreef, daarmee sluit ik echter de vrijloop nog steeds niet uit, mocht dit niet kloppen dan zal ik het toevoegen (vanavond meer), maar als ik gelijk heb is dat interessant voor anderen die dit tzt tegenkomen.

Over de riem die erop zat, die was inderdaad nog niet aan het eind van zijn levensduur, maar wel ongelijkmatig belast en daardoor niet meer bruikbaar. Die is dus ook vervangen. De nieuwe riem (vanaf 120dkm) echter heeft wel geholpen om dit probleem te maskeren, door stijfheid (en het niet gebruiken van de airco gedurende winter en aanloop zomer doordat ie te leeg was) heeft ie het lang volgehouden.

Bedankt voor al jullie reacties!

the4men (0) PRO, 17 jaar geleden

controleerd de vrijloop nu maar verder gebeurt er nooit wat mee en kijk er maar mee uit meestal loopt de riem tussen de distributie riem en heb je echt wat te doen

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=claesset]Ik heb het eens even bekeken, de waterpomp is vervangen, ik ga vandaag een rit maken en zodra er nog problemen zijn gaat de vrijloop eraan.. De kwestie was dat ik het onderdeel niet geleverd kon krijgen.

Over de speling.. Die zit er dus niet meer op. De speling zat in de uitlijning van het pompwiel tov van de overige pompwielen. Hij verdraaide de riem een beetje.

De theorie; Een verdraaing tov nul van ong. 1 graad levert een verschuiving die oploopt over de afstand. over een meter maarlieft 17 mm, over 1/10 meter dus 1,7 mm, als je de omtrek van het pompwiel optelt bij de vrije ruimte tussen de wielen dan lukt dat makkelijk.. Dat kan, gezien de spoorbreedte van de v-tjes over de riem net voldoende zijn om 't zetje te geven. In het bijzonder ook nog bij het aircopompwiel want die slaat aan en uit en veroorzaakt daarmee altijd schokken, heeft geen opstaande randjes die ontsporing voorkomen / verhinderen en dan hang je al..

In de praktijk.. Er mag in principe geen speling zitten op de pompwielen anders wordt de riem over de loopweg onregelmatig belast over de breedte en kan ie er (uiteindelijk) vanaf gaan. Zoals gezegd, het is een eitje om het te controleren, vrijwel alle wielen zitten "netjes" dus spelingvrij gemonteerd..

Ik ben het overigens wel eens met axiale (speling haaks op de draairichting) speling.. Die is in principe geen ramp (zolang die zeer gering is) maar speling duid op slijtage en is principieel verdacht..

Ik heb het niet zelf verzonnen, maar een collega van mij (constructeur) heeft me dit uitgelegd.
Jan, bedankt.

Deze oorzaak past het best bij het symptoom dat ik beschreef, daarmee sluit ik echter de vrijloop nog steeds niet uit, mocht dit niet kloppen dan zal ik het toevoegen (vanavond meer), maar als ik gelijk heb is dat interessant voor anderen die dit tzt tegenkomen.

Over de riem die erop zat, die was inderdaad nog niet aan het eind van zijn levensduur, maar wel ongelijkmatig belast en daardoor niet meer bruikbaar. Die is dus ook vervangen. De nieuwe riem (vanaf 120dkm) echter heeft wel geholpen om dit probleem te maskeren, door stijfheid (en het niet gebruiken van de airco gedurende winter en aanloop zomer doordat ie te leeg was) heeft ie het lang volgehouden.

Bedankt voor al jullie reacties![/quote]
wat een geneuzel allemaal! die riem loopt jou er nog wel weer af.. let maar op!! dwars door de distrifietsie.. en dan heb je wat? dan kun je samen met die professor (collega) er nog eens mooi naar gaan zitten kijken.

''gezellig''

paul,

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Toch hardleers he. Gaat je straks nog een hoop leergeld kosten.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Waarom zit er een vrijloop op de dynamo? Ik wist niet eens dat dat nodig was. Is dat bij elke auto of bij bepaalde type auto / motor ? Sjaak

Ad102 (0) PRO, 17 jaar geleden

Precies,Sjaak, dat zou ik nou ook wel eens willen weten. Grtn.Ad

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

De autofabrikanten maken in toenemende mate gebruik van dynamo's die aangedreven worden via vrijloopwielen. Innovatieve dynamopoelies die over een geïntegreerde vrijloopkoppeling beschikken, verdringen de gebruikelijke starre riempoelie voor de V-snaaraandrijving van dynamo's.

Het bijzondere van de vrijloopkoppeling bevindt zich aan de binnenzijde van het systeem. Een gelagerde rollenvrijloop brengt, net zoals bij de vrijloop van een fiets, het koppel over. Dit biedt ten opzichte van starre dynamopoelies belangrijke voordelen als bijvoorbeeld het toerental van de motor plotseling daalt. Een dynamo met een vrijloopwiel ondervindt hiervan geen hinder en het aggregaat slijt daardoor minder snel.

Bij een lopende motor zijn er, inherent aan het principe van een benzine- of dieselmotor, bewegingen die tegen de draairichting van de motor ingaan. In dit geval slijten bij een starre riempoelie de riem en rollen eerder. Het voordeel van de vrijlooprol is dat bij een tegendraairichting de aggregaataandrijving losgekoppeld wordt van de motorbeweging. Hierdoor wordt de levensduur van het hele aggregaataandrijvingsysteem, zoals de riem en de rollen, aanzienlijk verhoogd.

Verder stabiliseert het vrijloopwiel van de dynamo riemtrillingen en worden de riembewegingen gereduceerd. Daarnaast vermindert de vrijloopkoppeling het krachtniveau in de aggregaataandrijving en wordt de geluidsproductie van de riemaandrijving verbeterd. Bovendien maakt het vrijloopwiel gebruik van dynamo's met meer vermogen mogelijk.

LuK adviseert bij elke riemvervanging ook de vrijlooppoelie te vervangen. Een nieuwe riem zal immers sneller slijten als deze in combinatie met een oude, versleten vrijlooprol zijn werk moet doen. Van Heck levert momenteel 36 typen vrijlooprollen en het aantal groeit snel. Oude, conventionele poelies kunnen niet door een systeem met vrijloopkoppeling vervangen worden.

paul,

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dank je wel Paul voor het snelle antwoord en de duidelijke uitleg. Een dynamo met vrijlooppoelie zul je dus in toenemende mate kunnen vinden op nieuwe auto's. Maar de Laguna komt uit 2000. Werd het toen ook als toegepast ? Sjaak

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=sjaak10918]Dank je wel Paul voor het snelle antwoord en de duidelijke uitleg. Een dynamo met vrijlooppoelie zul je dus in toenemende mate kunnen vinden op nieuwe auto's. Maar de Laguna komt uit 2000. Werd het toen ook als toegepast ? Sjaak[/quote]
dit zou heel goed kunnen, ik denk dat henk je dat wel kan vertellen, vw/audi past het al sinds enkele jaren toe..

paul,

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Bij een lopende motor zijn er, inherent aan het principe van een benzine- of dieselmotor, bewegingen die tegen de draairichting van de motor ingaan.

paul,[/quote]
Bij een 4-cilinder 4takt heb je om de 180 krukgraden een verbranding. Hoe hard het vliegwiel ook zijn best om deze vertragingen en versnellingen op te heffen krijg je toch een oneenparigheid in het draaien van de krukas. Een dynamo kent deze oneenparigheid niet. Op het moment dat motor weer met een compressieslag bezig is (een vertraging) zal de dynamo heel hard aan de riem trekken. Dit icm een automatische spanner kan ervoor zorgen dat de riem begint te klapperen en dus kan verspringen. Een vrijlooppoelie voorkomt dit trekken aan de riem en is dus aan slijtage onderhevig. Bij elke riemvervanging dus ook de poelie vervangen dus.

Voor zover mijn korte cursus autotechniek in Jip en Janneke taal. Aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom

Ad102 (0) PRO, 17 jaar geleden

Paul en Henk, bedankt voor jullie duidelijke uitleg. Grtn.Ad

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

als de motor loopt draait de dynamo gewoon mee en met gas geven ook maar hij is bedoeld om de multi-riem te onlasten bij gas los laten ,want als je het gas los laat wil de dynamo (aangezien ze tegenwoordig veel zwaarder zijn)door en zou hevig aan de multi-riem trekken maar in dit geval slipt hij er door,dus daar is hij voor bedoeld !!! Werkt hij niet meer dan gaat de riem klapperen en dus op den duur stuk of loopt er af. In het ergste geval komt hij tussen de distributie en dan heb je helemaal een probleem.

Ad102 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het is dus, kort gesteld, dat de kinetische energie van de draaiende dynamo niet overgebracht wordt op de multiriem bij gas loslaten,door de vrijloop. Het gebeurd dan impulsgewijs waardoor de snaar en de spanner gaan klapperen. Toch? Weer wat van jullie geleerd.
Grtn.Ad

AS1 (105), 17 jaar geleden

In post 4 is al gezegd: "ik heb er even naar gekeken, maar helaas, klapperen is geenszins het geval"

Volgens mij wordt, door het vastzitten van de vrijloop, de belasting op de riem dermate anders bij gas los dat deze gaat verschuiven, wat mogelijk is door het ontbreken van een rand op het pompwiel. De riem loopt er uiteindelijk af.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

uitlijning moet je ook niet onderschatten. Heb zelf wel eens een transportband moeten sporen, deed dit met een koprol en ik had nooit verwacht dat een transportband zo als een banaan over het frame kon lopen. Wat Thijs vertelt over uitlijning wil ik in ieder geval ook niet negeren als ik zulke problemen met de multiriem zou hebben. Sjaak

Santa (0), 17 jaar geleden

Ach, voor sommigen is een totale koprevisie gewoon leuker om te doen.....??

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

waarom om advies vragen, als je het zelf toch beter weet..?

claesset (0), 17 jaar geleden

Beste mensen, ik snap best dat er wat scepsis bestaat. Maar zoals ik al memoreerde is dit board volgens mij bedoeld voor KENNISUITWISSELING. Als niemand ooit het lef had om bestaande concepten ter discussie te stellen liepen wij hier nog steeds in berevelletjes rond achter de konijntjes aan.

Zoals ik óók al memoreerde heb ik wél degelijk gekeken naar de vrijloop van de dynamo. Ik heb echter gemeend dat die NIET defect is. Dat heeft niets met eigenwijsheid te maken maar simpelweg goed luisteren naar de kennis die anderen met mij willen delen. Mijn riem klapperde niet, rammelde niet en er kwam ook geen gerommel vandaan, ook niet bij motorremacties die ik veel toepas. (gem verbruik inclu stad 4,8/100 km). En als ie al zou slippen, want dat zou die riem dan moeten doen kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ik dat wel zou merken als ik boven de motor hang als die draait (en bediend wordt uiteraard).

Inmiddels heb ik een aantal rijuren achter de rug en de riem loopt perfect. Ik zal over 1500 km weer berichten / of eerder als de vrijloop echt defect is.

Dus ik bedank jullie nogmaals voor jullie reacties, ik heb er wel degelijk iets aan gehad!

Groetjes

Thijs

claesset (0), 17 jaar geleden

Vandaag een bezoek aan de garage gebracht.
Het blijkt dat deze renault geen vrijloop poelie op de dynamo heeft.
De garagist heeft er een met vrijloop laten zien.
Een verschil dat onmiskenbaar is.

Hij vroeg nog of ik er problemen mee had (het klapperen of piepen), anders kon ie er wel een met vrijloop opzetten die had ie liggen (voor renault, dat merk noemde hij al voordat ik het zei).

Het moet dus wel de speling op het pompwiel geweest zijn.

Eind goed al goed.

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

f9q dTi met stuurbekr en airco MOET een vrijlooppoelie op de dynamo hebben, is een mededeling van geweest.

claesset (0), 17 jaar geleden

Dat kan best zijn, maar ik maak geen grapjes, er zit er bij mij GEEN op. De specialist heeft het beaamd, ik heb het ook gezien.

Zit er niet op, maar wil dat dan zeggen dat ik die erop kan laten zetten (zonder kosten) door de dealer..

Het was een "lease" wagen.. Heeft netjes altijd alle beurten gehad.. Dus als je bedoeld met mededeling dat het een "retrofit" zou moeten zijn dan geloof ik het wel. Ik zal eens in de onderhoud history bladeren daar stond wel een en ander in over "electrische problemen" in het verleden (maar die heb ik ook niet).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.