Hallo,
Ik rijd (helaas nu even niet) in een Clio 1.5 DCI 65PK uit 2001.
Het probleem is dat tijdens het rijden (koude start was prima) de motor inhoud, het motor
storingslampje brandde, de snelheid en het vermogen terugnam en de motor, nadat ik de
koppeling intrapte, beroerd liep en kort daarna afsloeg. De motor begon tijdens het
inhouden ook af en toe te pingelen. De motor wil vanaf dat moment niet meer aanslaan.
Renault heeft hem uitgelezen en de verstuiver van de eerste cilinder was stuk en er was
een storing in het gloeisyseem. (Wat er niets mee te maken heeft.) De verstuiver is
vervangen echter zonder resultaat. De volgende ochtend hebben ze een lektest uitgevoerd,
nog 2 nieuwe verstuivers gemonteerd, echter ook zonder resultaat. (met drie nieuwe
verstuivers dus)De laatste inspectie van Renault was dat er enig slijpsel in het
brandstoffilter zat. Ik heb Renault verzocht om mijn eigen verstuivers weer te monteren
en in te leren en ik heb de auto weggehaald. Bij Perdok in Assen hebben ze aan de auto de
brandstofdruk gemeten van de pomp en de rail. Deze was bij starttoerental 1600 bar in de
pomp en 792 bar in de rail. Een beetje startpilote ingespoten en de motor heeft de
neiging aan te slaan maar doet dit niet. Ook komt er geen pluimpje rook uit de
uitlaat.Thuis nog de raildruksensor gemeten en deze gaf tijdens het starten 2,3V aan de
ECU.Ik ben eigenlijk nu wel uitgemeten. Via problemcar heb ik gelezen dat veel mensen
aangegeven dat de BDP en/of nokkenassensor problemen kan geven. Kan ik deze doormeten met
een multimeter en zo ja op welke pencontacten moet ik dan welke spanning meten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is die 792 bar je maximale druk? , want dat is te laag.
Als je inderdaad slijpsel in je systeem hebt dan heb je een serieus probleem.
Want dan helpt verstuivers vervangen niet omdat de nieuwe net zo hard kapot gaat.
Laat alles goed uitzoeken.
De druk (792 bar)is gemeten in de verstuiverleiding.(tussen de rail en de verstuiver cilinder 2 of 3)
De druk (1600 bar) is gemeten in de leiding van de HD pomp naar de rail. Beide drukken is dus gemeten bij starttoerental.
De minimale druk bij starttoerental zou minimaal 300 bar moeten zijn om aan te kunnen slaan, zeggen ze.
Tevens zegt men dat een beetje slijpsel in het filter normaal is door slijtage. (Wat is dan een beetje he?)
16 jaar
Ja maar het gaat er mij om wat de max druk is in de rail met de stekkers van de verstuivers los en die van de pomp.
Ja idd wat is een beetje.
Volgens mij hebben ze de stekkers er niet afgehaald. Betekend dit dat de drukmeting niet goed is???
16 jaar
Heb de weerstand gemeten van de vliegwielsensor en vergeleken met een nieuwe van een clio dci.
Deze is bij beide sensoren 693 ohm.
Tijdens het starten meet ik geen spanning op de verstuiverdraden.
Kan ik de nokkenassensor ook doormeten? Volgens het schema loopt er een draad vanaf een relais naar de sensor (Daar meet ik 12V)en lopen er 2 draden van de sensor naar de ECU.Ook de drie zwarte minirelais heb ik op de accu getest en gecontroleerd op doorverbinden en dit is ook goed.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar